Älvdalen/Kräckelbäcken

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
var åkte ni någonstans. led eller blev det nå sporadiskt. har inte varit upp te kräckelbäcken förut men tänkte åka dit till helgen29/12. var ni upp te storvarden till
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Vi snurrade runt ett par timmar bara på måfå. Var mest bara för att tarva av sig det värsta...;)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Antagligen är det det närmaste körbara stället för vissa av oss i Dalarna.
Gördalen, Idre är också körbart. Sälen vet jag inte.
Verkar ska komma mera snö enligt YR så ja ska nog upp till Kräckel någon dag efter jul å kolla läget.
Eller om man lugnar sig till efter nyår.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Var upp igår.
Vägen upp var lite hal efter varmgraderna.

Helt ok med snö då det inte finns nån snö alls här hemma.
Dock var det plusgrader så föret var tungt. Minus på detta å lite mera snö så blir det nog bra

Fika vid korskällan




I skogen






 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Vi va oxå där i går och det var som Thullen säger. Plusgrader och lite tungt före. Snittdjupet uppskattar jag till 30-40cm med mindre och lite mera på sina håll beroende på läge. I nån slänt va det rejält medans andra ställen var i det närmsta bara så man såg backen.

Men lederna va fina tycker jag. Kanske inge vidare före för "freeride" åkning direkt men som snöläget är just nu så får man vara nöjd.
 

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
säger som dom föregående. var där den 29:e å det var helt klart körbart. Mindre snö där det var öppet
å i raviner osv var det ca 50-60cm på sina håll.
 

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Jag och en kompis tänkte dra upp nu i helgen. Men hur är det med ledkort? måste man ha det och vart får man tag i det isf?
 

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
nån som varit upp nu dom senaste dagarna? åker upp imorgon och ska åka lite, skulle va kul med en färsk rapport :)
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Grymt smidigt med detta sätt att lösa ledkort :).

to0mmm : Avlägg en rapport efter dagens åkning, skulle va kul å veta eftersom jag och en bakant ska dit imorgon, söndag.

Tack på förhand.
 

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Var riktigt fint där, dock plusgrader och snöade en del under dagen så sikten var ju inte den bästa. Vägen upp var väldigt isig så man kunde knappt åka mer än i 50, men när vi åkte hem på eftermiddagen så hade dom sandat iallafall.

Blev mest ledåkning, vi lastade av vid den första parkeringen och åkte bort till korskällan och vände. Riktigt fina leder så fort man kom upp på lite höjd.
Snömängden varierade lite här och där precis som dom andra sa förut, var väl runt 50cm iallafall, ibland mer och ibland mindre.

Sen provade vi att åka leden ner mot älvdalen en bit men det var ingen höjdare, flera blöthål och nån liten bäck som var öppen.

Första gång jag var dit men det kommer garanterat bli att åka dit fler gånger i vinter

.





 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Har det kommit nån snö på höjderna ovanför orsa tro??
Ja va till Kräckel å åkte i går. Ca 20 ca puderfluff ovanpå ganska hårt underlag beroende på var man åkte. Vissa ställen vi åkte på var det "sockrigt" under pudret. Klev ner ända till grenen på ett ställe...