Boondocker 2012, montera 59mm matta?

m@rke

Aktiv medlem
30 okt 2009
92
0
6
luleå
Sv: Re: Boondocker 2012, montera 59mm matta?

8mm ? har du sett tjockleken orginal gör bara en 90 graders vinkel i 3mm så den går upp mot fotsteget och följer orginal boggie infästning
Blev nästan 1000 med frakt och så stod det inte om dom passade 11an?
Blir nog att göra "trekanter" av 8mm plåt och bulta dit sen bara en 6mm distans längst ut på varje sida av axeln och bulta med "svartbult", då lär det hålla och kommer kosta exakt 0kr.
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Original är ju 2st plattstål, totalt 4,5mm men bockat för högre styrka. Rätt stabilt är det ändå. Jag fräste ur 10mm aluminium, så då blir det 5,5mm där det är som tunnast, och det verkar hålla än så länge iallafall.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har fixat 6x70 plattjärn som jag tänkt göra av, som ett test iaf och se hur det blir, har kommit lite i mellan bara så det står still på ombyggnads fronten för tillfället tyvärr, får se om jag hinner i veckan.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har varit ute och kört, är lite tveksam till höjningen trots allt, är orolig att gemotrin blir lite galen med bara en droppning bak, något du märkt av hubben? Studsigare/styvare?
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Nej, vi var ute och smiskade djupsnö och 5 mil led i fredags och jag tycker att maskinen går precis hur fint som helst! Hur mycket höjde du din?

MEN, igår dök detta upp på postkontoret:

Så nu blir det att flytta fram även nedre infästningen och göra plats för denna, sen ska det bli riktigt intressant att testköra! ;)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Skoj, gjorde nå fästen i går,blev typ 31mm drop, ska se om jag hinner montera innan helgen och testa. Blev i 6x70mm plattjärn så bör ju hålla helt ok tycker jag.
Du kommer bli nöjd med mattan, std mattan är ju totalt kass i lössnö!
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Japp, det är det jag har märkt. Den går ruskigt bra efter leden dock.. men det är ju inte där man vill vara!
Har du sett till att göra det nya monteringshålet lite framför det gamla, så att du får samma längd på dämparen som tidigare? Annars kan det bli lite skumt tror jag...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har bara gjort nedre delen klar, kapat till och borrat håll för sänkningen, sen blir det att passa in längd och extrahål på plats. Ska den inte rakt ner, 90 grader mot backen när den står plant? Tycker det ser ut så på dom bilder jag kikat på, dvs om lutar höjningen i vinkel med fotsteget ska nedre hålet vara 5-10mm framför orginalhålet för att få en rät linje mot backen om du förstår hur jag menar?
Hade tänkt bulta fast i org hålet, loda in nedre så det hamnar rakt under, sen dra åt, montera boggien och dra fast två m8 för att hålla allt på plats.
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Det blir något åt det hållet. Jag mätte offseten på dämparen och använde den för att räkna ut var hålet skulle vara, så att dämparen får samma "belastning" med och utan bracket. Men det blir ju nästan rakt ned som du skriver.. ;)

Börjat riva i skotern nu, men det är rätt mycket som måste bort för att man ska komma åt att få loss drivaxeln.. ;)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jo, sen kan man behöva mixtra ihop en enklare avdragare för att få lös bromsoket från lagret, i övrigt är det ju rätt simpelt.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Finns en speciell avdragare för det, går även om du tar ett plattjärn, borrar hål på båda sidorna, tar två bultar med brickor och muttrar bakom "aluringen" och drar, om du förstår hur jag menar... Svårt att förklara.
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Ok, brickor och muttrar bakom "bromsoket" alltså, de 4 hålen som sitter bultade mot tunneln? Sen drar man mot drivaxeln?
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Gjorde en liten avdragare på 5 minuter, och det fungerade finfint! ;)
Nu sitter mattan där, totalt 2 kvällars jobb att byta. Hade man haft hjälp i vissa moment hade man hunnit på en kväll.. Verkar va bra med utrymme runt mattan efter att man borrat om främre infästningen till bakre dämparen och SHIT vilka paddlar!

Blir att testköra i helgen, hann inte med det igår kväll tyvärr!
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Kom tillbaka med feedback, har iof provat en 59mm i lössnön men är orolig att kammarna lägger sig eller jävlas ordentligt på en halvhård led.
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Det blev en Camoplast Challengermatta. Har kört med 57mm tidigare på en summit och tycker inte att det är ett problem på leden, men vi får se vad som händer med denna. Återkommer när jag kört lite med den om vad jag tycker, men i och med att jag mest smiskar puder så tror jag att det kommer kännas bra... Det värsta är ju om mattan inte håller för ledkörning, men man tycker att den borde göra det för alla kör ju led någon gång...

 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ser stort ut men blir nog bra :) Får se om man törs släppa på hämningarna lite tills nästa köp. 44mm får duga åt mig än så länge :)

Åker iof med en som har en rmk 144" med ganska höga kammar, lite äldre modell så vet inte kamhöjden men skulle gissa på 57mm?
Tycker jag tar mig fram bättre än han då det blir brant men så har han rullgas och står som ringaren i notre dame.

Sen har ju alla hans kammar slaknat efter 500mil, en 1200a med 44 som gått 650 har sina stående fortfarande. Bara att potensen går ur mattan är ju värt att mobbas lite för :p