Boondocker 2012, montera 59mm matta?

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Jag åker med polare som kör Arctic och Assault med 51mm kammar och de gräver betydligt mindre än min boondocker.. så med lite mer kammar hoppas jag att den blir bättre i snön, vilket jag inte tvivlar på att den kommer att bli.. 44mm är inte fel, men originalmattan har ju supertätt mellan kammarna vilket säkert är bra efter leden.... ;)

Får jag byta matta om 500 mil så kan jag nog leva med det.. ;)
Handlar man från staterna är det ju nästan 2 till priset av 1.. ;)

Det skiljer rätt mycket mellan mönstringen:
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ja, lite avundsjuk är man allt :) Provade en 3700 och fastnade på en gång för den underbara boggien.
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Ok, nu har jag testat maskinen med den nya mattan. Är 0-gradigt idag så det är rätt tung snö, men i skogen är det puder.
Jag tycker inte att man märker att maskinen blir dålig efter leden. Inte alls faktiskt, man tänker inte på det. Stenhård väg fungerar, men är ju aldrig särskilt roligt. I snön har den BETYDLIGT mycket bättre fäste, och när jag gasade över den lilla stenpiren på havet utanför, där jag normalt får ge fullt för att få skidres, trillar jag nästan av. Maskinen ställer sig rätt upp och jag blir överraskad och tappar fästet och hänger och dinglar efter maskinen när den flyger över piren.. VILKEN SKILLNAD!

När man lägger omkull maskinen och ger gas, där den normalt bara glider ner lite djupare i snön, så kastar den sig nu iväg och man får vara beredd och hålla sig fast. Djupa nerlägg är INGET problem att gasa sig ur!

Över lag får jag känslan att maskinen går mer ovanpå snön nu än tidigare, mer likt summiten jag körde tidigare.

Kort sagt: Det borde vara straffbart att köra -12:ans boondocker med originalmattan, om man inte bara drar pulka efter led med den...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Håller med att std mattan suger!
Dom extra 2,5 cm i bredd och det bättre mönstret gör en jäkla skillnad, bara hoppas man märker av droppningen lite oxå (om jag hinner) innan helgens lössnö körning... :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Monterade dropen i dag och testkörde, kändes bra i snön och drog iväg lite bättre.
Sen kom jag till lite guppig led... Centern kändes som en cykelpump, spännes på fjäder utan större lycka så bara hem och plocka bort!
Synd, men klarar inte av att åka med skotern så, har ändå styvare chimsning i dämparen än std.
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Skumt, jag upplever den inte ett dugg svampig på led. Nu har jag ju droppat boggien fram oxxo, men även när jag körde med bara drop bak så tyckte jag den kändes bra.
Har du någon bild på din bracket?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä, tyvärr men droppade 31mm, blev rakt ner/ liten gnutta framåt, blev både snyggt och riktigt stabilt.
Kände att den blev lite styvare baktill men kändes kanonfin efter leden till jag kom i lite högre fart och "rullade" över en sugande grop, blev ställd och testade 3ggr till och slog igenom alla ggr... For hem och maxade fjädern på centern och testade, kunde öka 10 blås kanske sen dunk. Tog bort och då sväljer den utan att knorra...
Jäkligt synd, kändes som den ville komma upp på snön mkt snabbare istället för att ställa sig rakt upp, vilket iof är rätt underhållande oxå!
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
OK, klart du får ju lite brantare vinkel på mattan när den droppar ner i håligheterna, så det kan ju bli mer påfrestning på centern när det kommer hårda slag framifrån.
Det löser man ju genom att droppa den lite fram oxxo så att man får bättre vinkel på mattan igen. Jag har kört över diverse knöligheter i god fart och inte märkt någonting märkligt med dämningen iallafall. ;)

Jo, att den ställer sig rätt upp i snön kan ju vara kul, men den påföljande fastkörningen i djup snö är inte lika angenäm.. ;)

 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Haha, sist jag var i fjälls gjorde jag 10+ på fastkörningskontot första dagen i stil med den på bilden dom flesta...
Sänker man ner den fram oxå blir ju attackvinkel sämre igen, skulle ha gått att köra som den var men när genomslagen blir för hårda/många då kommer nått annat ge vika. Får fortsätta på mitt inslagna spår med mkt grundgas hela tiden!
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Sant, men i och med att man sänker typ 30mm bak och ca 15mm fram så får du ju ändå en bättre vinkel. Och med 59mm kammar kan man ta lite sämre attackvinkel, den skottar på ruskigt gott och känns som att den flyter MYCKET mer ovanpå snön. ;)
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Nu var vi och körde i djupsnön i helgen, och JÄDRAR ANAMMA vilken skillnad det är på maskinen nu!
Bettar i nåt kopiöst, och vill upp på snön istället för att bara gräva ner sig! Ett par vettiga skidor på detta och sen är man ju nästan där man vill vara med en skoter! (Det finns ALLTID förbättringspotential).

Vi körde rätt stötig led ut, och trots rätt bra fart fick jag inte ett genomslag, så nog tycker jag att stötdämpningen fungerar bra även med droppad boggie... men det är i pudret den kommer till sin rätt nu. Enda riktiga fastkörningen blev när jag trillade av efter ett för djupt nerlägg i en ordentlig uppförsbacke, men nu går det att gasa sig ur nästan vilken situation som helst! När man lägger ner för djupt, då det tidigare bara var att släppa maskinen för att inte sitta fast, så bjuder man bara på lite mer nu och den reser sig, upp med skidorna och iväg! Riiiiktigt snöna skidres nu när mattan får lite fäste!
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Nu är frågan, ska man montera SLP PP-skidor på maskinen för att få bättre flyt i snön? Har läst många som tycker att maskinen blir för nervös med de skidorna?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har slp på min och tycker dom funkar kanon, visst blir det lite nervösare men å andra sidan svänger det ju när man vrider på styret!
Har haftin pp i 8 år på 6 olika maskiner och aldrig blivit "avkastad" än...
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Jo, det blev beställt ett par skidor, så nu hoppas jag på leverans innan helgen då vi ska upp till fjälls...

Med nya mattan kan man göra såhär om man parkerar mot ett träd...


Fattar inte att dom kan sälja den här maskinen med 44:ans matta som sitter på, men de har ju lärt sig till 2013 iallafall!
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Tror du blir nöjd med PP, original skidorna är ju helt värdelösa, styr ju ingenting på leden...
Jag var nära att göra en fet krasch härom året när ena SLP skidan plötsligt bröt genom skaren och skotern nästan voltade, klarade mig dock med lite ont i armarna. Om det hade gått bättre med andra skidor är förstås svårt att veta.
Rekommenderar också att köpa Jarla sprint eller liknande styrstål till PP-skidan då org stålen inte är nått vidare.

Synd att man hittade den här tråden förresten, nu blev man ju sugen på att byta matta också. :bigsmile:
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Byt matta, det är den mest prisvärda uppgraderingen du kan göra på den här maskinen om du gillar lössnöåka! Blir en helt annan maskin!

Det är ju inte främst för att kunna styra på led jag byter skidor, utan jag hoppas på att få lite bättre bär i snön. Som det är nu plogar ju skidorna mest på botten - när man inte har dem i luften vill säga. ;)
 

Jonasson22

Aktiv medlem
4 apr 2013
56
0
1
Stugun
Hämtar ut mitt 59 kit imorgon ... Hoppas på stor skillnad i djupsnön och höga skidres !! Har även bytt till 160kg fjäder i primären ( stor skillnad på gas svar ) och monterat tikka pps slutburk ( effekt ökning ? Men skönt yl på topp varv ) slp pp skidor som är underbar .