Boondocker 2012, montera 59mm matta?

Jonasson22

Aktiv medlem
4 apr 2013
56
0
1
Stugun
Klart !! Har man en 12 boondocker ska man sätta dit 59 kittet !!! Ok , sänk kittet är lite dyrt går att tillverka själv faktiskt .
Nu fungerar skotern perfekt . Lyfter ur snön och man får ner effekten i snön istället för att spinna bort den !
 

Jonasson22

Aktiv medlem
4 apr 2013
56
0
1
Stugun
Nu funderar jag på större vänd hjul , borde bli bättre för mattan att , inte knäckas runt dom små original hjulen samt att det borde bli bättre att backa i snö med större ?? Någon dom vet ?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Nu funderar jag på större vänd hjul , borde bli bättre för mattan att , inte knäckas runt dom små original hjulen samt att det borde bli bättre att backa i snö med större ?? Någon dom vet ?
Absolut rullar mattan lättare med större vändhjul, 200 mm vändhjul hade jag satt dit. BilletX säljer ju offsetaxlar och vändhjul av hög kvalite.
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Hur är de med boondocker -11. Funkar de med den där sänksatsen på den också ? Eller funkar de endå inte med 59mm ?
 

Jonasson22

Aktiv medlem
4 apr 2013
56
0
1
Stugun
Ursäkta annonseringen , ta bort i så fall om det nu stör , trodde detta forum va till för att hjälpa varandra i alla lägen .

Det ska funka lika på 2011 , det är ju samma boggie .
Leta på blocket Jämtland skoter delar till boondocker , där hittar ni säkert nåt till salu , frågor ring annonsören !
 

Jonasson22

Aktiv medlem
4 apr 2013
56
0
1
Stugun
Jag kör orginal drevning , tyckte den gick lite tungt i vår snö , fått rådet att inte dreva , matt hastigheten blir för låg då . Variator justering , eller kit ska vara bättre . Råd på variator set up eller förslag på kit som funkar mottages gärna !!!
 

Jonasson22

Aktiv medlem
4 apr 2013
56
0
1
Stugun
Fått rådet idag att dreva till samma som 2013/2014 orginal drevning , verkar fungera väldigt bra då nästan ingen drevar om dom .
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Kom gärna med feedback på hur det funkar, känns som att ännu brantare attackvinkel kommer motarbeta större kammar.
Jag hade 57mm på en -11 utan problem , nåt som skiljer mellan årsmodellerna?
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
 

Jonasson22

Aktiv medlem
4 apr 2013
56
0
1
Stugun
Alltså , för att få en brantare aggressivare vinkel mot snön måste man sänka ner boggien både fram ( halvt förborrade hål syns inifrån ( det är även ett måste gör att 59mm mattan ska gå fri ) och montera dropbrackets bak . Det är typ 2 -3 cm fram lika mkt bak . Brantare attack vinkel gör att skotern vill lyfta fronten , skotta snön mer neråt , alltså kommer den gå mkt bättre i djup snö !! Istället för att ligga plant och skotta snön bakåt .
59 mattan ger också naturligtvis en hel den , personligen tycker ja 44 mattan räcker om man bara åker led och låglands snö . Men skotern blir komplett med freerider kit ( kolla blocket Jämtland så finns det en dom säljer kit till boondocker xtrim där ;)) och matta !! 12 bör drevar till orginal 13s ( vet ej antal kugg ) ! Ja ska mäta mina infästnings punkter på boggien så kan ni som har 11 och 13 kolla era mått !
 

MrSup

Välkänd medlem
alltså det är på mitten infästningen det är förborrade hål!? för längst fram om man borrar där kommer infästningen hamna utanför förstärkningen ju!
Jag borrade efter angivet på mitten uppe där och nu går mattan fri!
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jonasson skojar du?
"Gamla" PPS:en är sämst i klassen i lössnö just pga den branta vinkeln som förhindrar skotern att lyftas upp ur snön och istället likt en cirkelsåg sågar sig fram.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2