Boondocker 2012, montera 59mm matta?

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Har köpt mig en -12:as boondocker som jag är riktigt nöjd med, förutom en sak. Körde en summit 600 tidigare och känner att en 44:as matta inte riktigt ger det bett i djupsnön som jag vill ha.

Utan att modda chassiet rymmer man så vitt jag förstått en 51mm matta, men jag är sugen på att gå hela vägen och montera en 59mm matta. Det finns ett kit med drop brackets att köpa till maskinen för detta vilket sänker bakre infästningen till boggien en del, men när jag kollat och mätt tycker jag egentligen att problemet med att rymma kammarna sitter vid den främre infästningen. När man kollar förstärkningarna i tunneln vid främre infästningen finns det två par hål i den, original där den sitter monterad nu och ett par hål till som skulle sänka infästningen ca 15mm. Dock är hålen inte borrade hela vägen genom, så tunneln ser fin och hel ut från utsidan.

Min fråga är nu: Om jag vill montera 59mm matta, måste jag då borra nya hål i tunneln för främre infästningen?
Hittar extremt dåligt med information rörande detta på google, och hittar ingen instruktion för montering av drop bracket kittet heller som ger svar på frågan. Är det någon som vet, eller kanske har monterat detta kit själv som kan svara?
Är inte överdrivet sugen på att borra i tunneln, men måste man så måste man.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag har. Köp hela kitet. Du får flytta ner bakre boggifästet och montera dropbracketsen. Främre boggifästet berörs ej
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Klockrent!
Jag har fräst egna drop brackets som sänker bakre boggifästet ca 30mm, tror att det ska räcka.



Blev bara orolig att behöva borra om främre fästet, men då ska jag ta och beställa en matta då.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
De tre bultarna under/bredvid CE-märkningen där, de ska flyttas ner/tiltas framåt. Har för mig det fanns anvisning inuti tunneln på hur man ska borra. Annars rappar mattan i tunneln.
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Det var det jag misstänkte. Är inte det främre boggieinfästningen?
Det finns anvisningar, men man måste alltså borra i tunneln för att det ska funka?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jajjamän. Med främre boggiinfästning menar jag främre vaggan eller saxen...
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Ok.
Ja, då är det bara att ta fram stora borren då. Har du pluggat hålen på nåt bra sätt så det inte ser skabbigt ut?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Öh, inte får att vara en besserwisser men på tolvorna är ju redan dom tre bultarna nerflyttade jämfört med 11an. Sen är väl dropbraketn längst bak mer för attackvinkel än frigång i tunneln dådet finns gott om plats.
Kolla frigången innan du borrar!
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Kommer att testa utan att borra först.
Men det finns hål borrade i förstärkningen på insidan av tunneln som är placerade längre ner och i annan vinkel än hur de sitter idag.

Vet inte hur det är jämfört med 2011, men när jag kollar tycker jag nog att det kan bli tight med 15mm högre kammar än idag, men vi märker. Just där fjädrar det ju inte så mycket, så finns det plats när man monterar mattan lär det inte rappa i senare heller om man inte har för mycket slack på mattan...

Det roliga är ju att bracketsen säljs som "Monteringssats för 59mm matta" så någonting lär man ju måsta göra åt maskinen för att rymma mattan. Utan går det i 51mm har jag för mig?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Säger bara vad instruktionerna sa när jag monterade. Testade först utan att borra nya hål, mattan tog i uppe i tunneln vid vissa fjädringsrörelser.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Efter en fjällresa i helgen så måste det erkännas att droppningen av boggien ger maskinen märkbart bättre snöegenskaper, kommer att göra det på min till nästa år om det inte blir byte?!
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Japp, jag har kört 2 helger med droppningen på och det är oerhört stor skillnad hur den tar sig fram i lössnön! Hade jag inte redan beställt en 59:as matta hade jag nöjt mig såhär!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har du bara droppat bak?
Isf hur mkt och märks det nån skillnad på fjädring?
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Jag har droppat ca 30mm bak, inte rört fram ännu men det blir väl när man får mattan. Tycker inte att det märks på fjädringen, går superbra efter leden. Det som märks är att den går mycket bättre i snön, den är lättare att bryta omkull tycker jag och generellt tycker jag att man fick bättre kontroll över maskinen efter höjningen.

Märker inte någonting alls av att man ska få högre skidtryck och att den ska bli tungkörd på led.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kanon!
Blir att bygga nån höjning i veckan, min 11a gick djupt jämfört med 13s boondocker.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Blev nästan 1000 med frakt och så stod det inte om dom passade 11an?
Blir nog att göra "trekanter" av 8mm plåt och bulta dit sen bara en 6mm distans längst ut på varje sida av axeln och bulta med "svartbult", då lär det hålla och kommer kosta exakt 0kr.