HJÄLP!!! Min pro rmk 800 med silber turbo startar ej.

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jag har precis skruvat dit mitt turbokit från silber på min maskin. Kitet är ett begagnat kit till 11 å 12 årsmodell, skotern är av 12 årsmodell.
Vi skruvade ihop grejerna, montera sladdar å mätare efter instruktioner från silbers hemsida.

Vid försök till uppstart så tände den till på tredje draget, sen dog den för att vägra starta eller ens tända till mer.

Det luktar soppa när vi drar, stiften är blöta av sås, vi har prövat med 3 olika sorters stift, vi har gnista....

Den startar inte, vad kan det vara?

Någon som vet?

Eller någon som vet var jag kan vända mig i Sverige?

Har vi inga killar med koll på forumet? Tex Bamsegrill, Asker eller Skotertoken???

Snälla hjälp mig, jag fattar verkligen inte vad det kan vara eller vad jag ska göra.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
fyll gärna på när du fått den gå bra eller inte fått den å gå bra. antar att det är kittet som låg på blocket häromveckan... velade fram och tillbaka och vågade inte pga driftsäkerheten. vill veta om jag gjorde rätt eller fel val. ;) :)
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ring Dahlins motor 0612-21188 prata med Jens eller Andreas nån av dom kan nog hjälpa!
Hmm okey, men kan man bara ringa sådär då? Ja menar till en firma å allt?
Alltså missförstå mig rätt, ja vill ha hjälp å har inga problem å betala någon för det men det känns ju lite avigt när jag inte köpt det där av dom
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
fyll gärna på när du fått den gå bra eller inte fått den å gå bra. antar att det är kittet som låg på blocket häromveckan... velade fram och tillbaka och vågade inte pga driftsäkerheten. vill veta om jag gjorde rätt eller fel val. ;) :)
Jahaja hahaha äh men vafan, du menar alltså att jag ska berätta att du var smart å ja var korkad ;)
Men okey, jag ska delge eventuella förändringar.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Var själv gode sugen på det där kittet men snålade tillslut. ;)
Inte så insatt i just det där. Men hur funkar insprutningen på den?
Tilläggssprut eller lurar man det befintliga typ powercommander?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jahaja hahaha äh men vafan, du menar alltså att jag ska berätta att du var smart å ja var korkad ;)
Men okey, jag ska delge eventuella förändringar.
inte nödvändigtvis att en va smart å en va korkad, vet bara att jag suttit och varit avundsjuk som fan och ångrat mig om du istället för problem lagt upp en film på rullen. :) men självklart hoppas jag att du får till de. ;)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det är en annan kontrollbox till -12 än -11. Ring Justin Silbernagel och fråga om det går att byta programvara bara eller om du behöver en ny box.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ja bara ringa det! Tror dom monterat på en som dom hade nå problem med oxå men som dom fick igång till slut.
Jag ringde dom, fick tag på Andreas. Jävla trevlig å hjälpsam kille! Han tyckte jag skulle börja Me å stämma av tps:en efter att ha lyssnat på min berättelse

skickat med brevduva - min HTC med Tapatalk är inte pålitlig nog
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
inte nödvändigtvis att en va smart å en va korkad, vet bara att jag suttit och varit avundsjuk som fan och ångrat mig om du istället för problem lagt upp en film på rullen. :) men självklart hoppas jag att du får till de. ;)
Hehe, jag förstår. Jag ska lägga upp en film direkt om det löser sig.

skickat med brevduva - min HTC med Tapatalk är inte pålitlig nog
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Det är en annan kontrollbox till -12 än -11. Ring Justin Silbernagel och fråga om det går att byta programvara bara eller om du behöver en ny box.
Jaha okey. Jag skickade faktiskt ett mail till honom igår kväll och försökte förklara mitt problem å be om tips å hjälp.
Jag har inte fått något svar än, och eftersom min talade engelska lämnar en hel del att önska så är det nog tyvärr ingen idé att jag ringer honom.

Har du råkat ut för behovet att byta programvara?

skickat med brevduva - min HTC med Tapatalk är inte pålitlig nog
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nej men jag har varit ÅF för silber i sverige. Och just det där diskuterade jag med Justin inför sesongen -12. Men med lite flax kan det räcka med att byta programvara, skulle gissa på det iaf. Det är pga att polaris bytte spridare från -11 till -12. Men om jag var du så skulle jag satsa på en ny box från Justin med autotune, förenklar kraftigt vid justering.. :)
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Nej men jag har varit ÅF för silber i sverige. Och just det där diskuterade jag med Justin inför sesongen -12. Men med lite flax kan det räcka med att byta programvara, skulle gissa på det iaf. Det är pga att polaris bytte spridare från -11 till -12. Men om jag var du så skulle jag satsa på en ny box från Justin med autotune, förenklar kraftigt vid justering.. :)

Okey. Tack för info samt hjälp!
Nu är ju min maskin helt stendöd, ska först försöka få den att funka (den borde gå att starta iaf, ska stoppa den i datan på fredag) men jag har iaf skickat ett mail till Justin å förklarat för honom att ja har ett 11as kit å en 12as skoter, å frågat honom om att byta programvara, byta hela boxen eller köpa box samt autotune.
Frågade även om pris på detta.

skickat med brevduva - min HTC med Tapatalk är inte pålitlig nog
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Den går ej starta pga av attitudeboxen. Koppla ur den och det kommer gå att starta maskinen. Den är nämligen inte gjord för dina ORIGINAL spridare, bosch. Annars är det ganska lika mellan 11 och 12.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Den går ej starta pga av attitudeboxen. Koppla ur den och det kommer gå att starta maskinen. Den är nämligen inte gjord för dina ORIGINAL spridare, bosch. Annars är det ganska lika mellan 11 och 12.
Okey. Fan nu fattar jag verkligen inget, fick nyss svar av Justin: "The 11 kit will work on the 12 pro without anything else."

Jag frågade om boxen funka eller om den behövde bytas...

skickat med brevduva - min HTC med Tapatalk är inte pålitlig nog
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Hoppas du får igång skotern till helgen. Ska upp å åka då. Vore kul att se den
Du det hoppas jag med, men ja blir ju orolig när folk som har betydligt bättre koll än mig tror olika om problemet, i min värld brukar det betyda nudlar å regnvatten till frukost, lunch och middag :(

- Skotertoken, vad tror du om det Justin sa?
Eller är lösningen att byta program?
Jag misstror dig inte, jag söker bara lösning på problem

skickat med brevduva - min HTC med Tapatalk är inte pålitlig nog
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jasså svarade han det? Då måste han fixat problemet han hade tidigar då. Men då börjar vi så här.

Är du 300% säker att du gjort ALLT rätt under installationen?

Sitter alla kontakter ordentligt ihop?

Det låter faktiskt som att något är missat, får boxen ström? Har du säkrat upp matningen? osv..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nånting måte vara felkopplat då den vägrar starta, prova koppla ur alla extra grejor och försök bra få igång skotern först. Kontrollera alla kontakter och kablar så inget kommit i kläm.

Sen när du väl har fått igång den så kommer nästa problem... Att få den att gå bra i hela registret, och där tror jag tyvärr denna kalleanka box har sina brister. Jag personligen hade satsat på en vipec ecu med lite online support från någon som kan grejorna, dyrt men tror man har igen det i körglädje senare.