HJÄLP!!! Min pro rmk 800 med silber turbo startar ej.

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jasså svarade han det? Då måste han fixat problemet han hade tidigar då. Men då börjar vi så här.

Är du 300% säker att du gjort ALLT rätt under installationen?

Sitter alla kontakter ordentligt ihop?

Det låter faktiskt som att något är missat, får boxen ström? Har du säkrat upp matningen? osv..

Ja han svarade så.

Jag tror att jag sätt allt rätt.
Säkrat upp matning? Om du menar att byta den lilla säkringen på 2amp mot en på 10amp så är det uppsäkrat.

Jag vet inte om den får ström, maskinen startar inte så ja vet inte hur ja ser det

skickat med brevduva - min HTC med Tapatalk är inte pålitlig nog
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Nånting måte vara felkopplat då den vägrar starta, prova koppla ur alla extra grejor och försök bra få igång skotern först. Kontrollera alla kontakter och kablar så inget kommit i kläm.

Sen när du väl har fått igång den så kommer nästa problem... Att få den att gå bra i hela registret, och där tror jag tyvärr denna kalleanka box har sina brister. Jag personligen hade satsat på en vipec ecu med lite online support från någon som kan grejorna, dyrt men tror man har igen det i körglädje senare.
Jag fattar i te vart jag ska ha kopplat fel, det passar ju inte på så många sätt.
Ja jag ska ta och koppla ur allt å sätta ihop det igen med lite kontaktspray på i morgon.
Just nu så känns lösningen som 3 meter rep över takbjälken, inte roligt å köra fast i ett så tidigt skede.

Haha jo jag anar att det kommer bli krångel det med, men som det känns nu är det problemet långt borta :(
Men jag ska ha det i tanken, tyvärr låter ju inte ekonomin mig sväva iväg å köpa nytt sprut bara sådär.

Jag vill bara ha igång den!

skickat med brevduva - min HTC med Tapatalk är inte pålitlig nog
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ja grabbar.... Nu har jag donat.

Maskinen startar om man har sladdarna till attitude boxen urkopplade, då funkar även belysning på lambda samt laddtryck och lambda ger utslag på skalan.

Den funkar även attesterat med attitude boxen inkopplad , men då släcks belysning på lambda/laddtryck samtattlambda ej ger utslag och den går ojämt som fasen.

Med boxen inkopplad så menar jag dom 2 stora sockerbitskontakterna som man kopplar i frampå variatorskyddet. Med urkopplad så syftar jag på dom borta.

Hur jag än beter mig så får jag inte boxen att lysa på nå sätt.

Alla kontakter är i, alla är behandlade med kontaktspray.


Är det fel på boxen? (Har försökt kontakta säljaren av kitet, men han svarar tyvärr inte)

Någon som har någon teori?

Lösning?


(Tack till Asker, Skotertoken samt Andreas på D-motor för att ni står ut med mina frågor å samtal)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är nog fel på boxen,låter tyvärr som det,kanske därför han inte svarar?
Är det det kittet som var på blocket för strax över 20k?,allt låg i en papp kartong på bilden?
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Är nog fel på boxen,låter tyvärr som det,kanske därför han inte svarar?
Är det det kittet som var på blocket för strax över 20k?,allt låg i en papp kartong på bilden?
Ja det är det kitet.
Vet ej varför jag inte fick svar eller varför han ej ringer upp, upptaget trycker han iaf...
Alltså man kan inte kräva att allt e 100 om man köper beggat, men man borde ju kunna förvänta sig ärlighet?!

Frågan är ju vad åtgärden blir?
Köpa ny box?
Äh vad vet jag....

Trist som fan är det iaf
 

Masse89

Medlem
5 dec 2012
16
0
1
Boden
Tjenare, har följt eran diskussion här, tråkigt att du inte får igång grejerna !
Dock vet jag att kitet gick hos han du köpte det av, vet vem som haft det!
Så du är inte lurad iaf !
Hoppas du får igång det iaf!
 

Masse89

Medlem
5 dec 2012
16
0
1
Boden
Masse89:det är inte du som är säljaren då?tänkte bara iomed du gjort endast 1 inlägg....?

Tyvärr inte :/ då hade de väl varit aningen lättare att svara i telefonen eller ?
Jag hoppas bara att ni får tag i varann och får igång grejerna !
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Tråkigt som tusan. Och jobbigt såna här gånger att det inte finns nån svensk återförsäljare...?
Hade ju vart bra att veta om boxen är ok så man kan fortsätta felsöka.

Om han nu säger att det inte skiljer nått mellan -11 till -12 så borde den ju gå om allt är helt tycker man ju..
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Tjenare, har följt eran diskussion här, tråkigt att du inte får igång grejerna !
Dock vet jag att kitet gick hos han du köpte det av, vet vem som haft det!
Så du är inte lurad iaf !
Hoppas du får igång det iaf!
Ja det hoppas jag med
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Tråkigt som tusan. Och jobbigt såna här gånger att det inte finns nån svensk återförsäljare...?
Hade ju vart bra att veta om boxen är ok så man kan fortsätta felsöka.

Om han nu säger att det inte skiljer nått mellan -11 till -12 så borde den ju gå om allt är helt tycker man ju..
Det hade underlättat massor med en sån, men som tur är så finns det ett gäng på detta forum som har koll på det mesta å gör sitt bästa för att hjälpa - ni vet vilka ni är... Tack!!!

Uppdatering/utbyte av kabelhärva pga kabelhaveri och sönder nötning av isolering samt avplock och återinstallation av turboprylarna pågår, felet ska ordnas
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Värdelösa saker händer ju...
Tack för stödet!
Men gör dig inte osams me nån för min skull bara
Nej då,var bara lite fundersam när nån skriver att han vet det funkade för förra ägaren&det var första inlägget på det användar namnet...men ta inte illa upp Masse89:bigsmile:,var bara en fundering när nån fliker in helt plötsligt,skumt bara att det inte går att få tag på förra ägaren,är ju begade prylar så är ju inte så att säljaren behöver ge garanti,men har du provat smsa han?han kanske är rädd för att svara&tror du vill lämna tillbax grejjorna?
Skulle vara kul att läsa om hur det funkar med turbo för dig:bigsmile:
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Nej då,var bara lite fundersam när nån skriver att han vet det funkade för förra ägaren&det var första inlägget på det användar namnet...men ta inte illa upp Masse89:bigsmile:,var bara en fundering när nån fliker in helt plötsligt,skumt bara att det inte går att få tag på förra ägaren,är ju begade prylar så är ju inte så att säljaren behöver ge garanti,men har du provat smsa han?han kanske är rädd för att svara&tror du vill lämna tillbax grejjorna?
Skulle vara kul att läsa om hur det funkar med turbo för dig:bigsmile:
Jag förstår. Jag vill bara inte att folk ska bli osams.

Klart säljaren inte behöver ge garanti, å någon återköpsrätt existerar ju inte heller, men när det jävlas ligger det ju nära att höra av sig till han som hade det sist, han vet ju om det är nå special någonstans å har säkert lite tips å trix... Tror man ju iaf. Nog om det. Nu är elsystemet genomgånget, delvis utbytt samt alla kontakter isärtagna å rengjorda.dags för frukost och stödjobbning.

Besked ges i eftermiddag om hur det gick.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jag vill också veta hur det är med turbo (å nej.... Ställa in variatorer å drilla med vikter osv... SUCK)
Jaja den dagen den sorgen!
 

Masse89

Medlem
5 dec 2012
16
0
1
Boden
Nej då,var bara lite fundersam när nån skriver att han vet det funkade för förra ägaren&det var första inlägget på det användar namnet...men ta inte illa upp Masse89:bigsmile:,var bara en fundering när nån fliker in helt plötsligt,skumt bara att det inte går att få tag på förra ägaren,är ju begade prylar så är ju inte så att säljaren behöver ge garanti,men har du provat smsa han?han kanske är rädd för att svara&tror du vill lämna tillbax grejjorna?
Skulle vara kul att läsa om hur det funkar med turbo för dig:bigsmile:
Nejdå prormk163 jag tar inte illa upp alls ! Ville bara försöka hjälpa till iomed
Att jag vet att turbon gick tidigare, jag känner dock inte killen, vet bara vem det är !
Aja hoppas du får igång det idag !
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ja efter många om och men så har äcklet startat... Kabelbrott å dålig kontakt var nog problem.

Hur som helst, nu är jag glad, men säg den glädje som varar....
Alltså nappa maskinen å ställa in variatorer, hur gör man det? Känns som det blev krångligare med turbon.
Ja vettige, jag upplever det som att bär jag gasar på så tappar den alternativt släpper ut laddet nästan på en gång, alltså jag hinner knappt hålla fullt så släpper den laddet. Har även DET-problem.
Ska man vikta på?
Ska jag gå tillbaka till orginaldrevning för å ge lite mera motstånd?
Varför laddar den Inge länge? På filmer med turbo så kan dom ju hålla inne ett bra tag å den släpper inte tryck, det gör ju min rätt fort, varför? ( helt grön på detta område)
Å hur fan gör man när man mappar in den? Svårt som fan å fatta vad det är ja ska ändra på på boxen, eller ja lagfart verkar ja fått till, men sen så är det tugnt.
ja ni ser vad problem jag har, någon som har koll som kan hjälpa?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
kul att du får lukta på avgaserna iaf. då är du på rätt väg. :) själv har jag just ändrat lite och gjort några alternativa mappar till pcv´n. utan erfarenhet i ämnet tycker jag det är tillräckligt tjollrigt. å då är de ju ändå ett svinlätt program.

kämpa på så kommer du få åka rulle upp för branterna i framtiden.
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
du måste veta vad det är förr mappning i nu för att kunna lägga in/justera den.
finns det ingen info om det från silber?

å vikter lär ju bli 11-74 typ men de vet nog Asker bättre