HJÄLP!!! Min pro rmk 800 med silber turbo startar ej.

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
kul att du får lukta på avgaserna iaf. då är du på rätt väg. :) själv har jag just ändrat lite och gjort några alternativa mappar till pcv´n. utan erfarenhet i ämnet tycker jag det är tillräckligt tjollrigt. å då är de ju ändå ett svinlätt program.

kämpa på så kommer du få åka rulle upp för branterna i framtiden.
Hehe, ja inget luktar som fet-ställd tvåtaktsturbo på morgonen :)

Ja Mappning verkar vara ett jävla runk om man får vara så frispråkig.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Härligt att du är igång.
Vad har du i variatorerna nu?
Ja det lossnade en skaplig sten i bröstet :)

Ja nu sitter det en typ kawasakigrön fjäder i primären (följde med en grön å en guld, guld var ninjahård så den uteslöt jag) å supertips som väger 60 i basvikt, dom är pålastad i första hålet, vad dom väger vet jag inte, jag saknar våg, men dom är som dom följde med i kitet. ( 11-6 heter dom)

Black/purple i sekundären å 44/48 helix

Jag ska bara fundera ut hur ja ska lägga in bilder i mina inlägg från min iPad/iPhone (jag är helt ny på apples grejer) så ska du få se bilder på fjädrar å vikter
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
du måste veta vad det är förr mappning i nu för att kunna lägga in/justera den.
finns det ingen info om det från silber?

å vikter lär ju bli 11-74 typ men de vet nog Asker bättre
Det där med Mappning är svårt. Jag har flippat lite, men återgått till default setting som är g4,y4,r4,gb4,yb2,rb4 eftersom jag insåg att Jag var skitdålig på det
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kolla på sibers hemsida,tror grund inst.står där(fast det kanske du har redan)men du ska nog inte ladda mer än 0.3-0.4bar,antar du har std.topp?kör deu en mix med race bränsle,så spikar det.ar den inte så lätt&ev,kan du ladda lite mer åxå,men steg 1,är ju att få en grund iallaf.skulle själv köra till å börja med std.grejjor i variatorerna,dock med mkt.tyngre vikter.typ 74-78g.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Ja det lossnade en skaplig sten i bröstet :)

Ja nu sitter det en typ kawasakigrön fjäder i primären (följde med en grön å en guld, guld var ninjahård så den uteslöt jag) å supertips som väger 60 i basvikt, dom är pålastad i första hålet, vad dom väger vet jag inte, jag saknar våg, men dom är som dom följde med i kitet. ( 11-6 heter dom)

Black/purple i sekundären å 44/48 helix

Jag ska bara fundera ut hur ja ska lägga in bilder i mina inlägg från min iPad/iPhone (jag är helt ny på apples grejer) så ska du få se bilder på fjädrar å vikter
Ok är dom viktade så sä är det nog anpasat för original 800. Skaffa en våg, och vikta på så du har ca 76-78g. Den görna fjädern blir bra 150/330 har jag för mig att den var.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Kolla på sibers hemsida,tror grund inst.står där(fast det kanske du har redan)men du ska nog inte ladda mer än 0.3-0.4bar,antar du har std.topp?kör deu en mix med race bränsle,så spikar det.ar den inte så lätt&ev,kan du ladda lite mer åxå,men steg 1,är ju att få en grund iallaf.skulle själv köra till å börja med std.grejjor i variatorerna,dock med mkt.tyngre vikter.typ 74-78g.
Jag kör med hans grundinställningar nu, jag laddar 0,4 -0,45 bar nu. Jag har en lågkompstopp på, kör med helixen samt vikter och fjäder som följde med i kitet i enlighet med silbers papper på kitet, dock så vet jag inte än vad vikterna väger när dom är viktade som dom är nu.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ok är dom viktade så sä är det nog anpasat för original 800. Skaffa en våg, och vikta på så du har ca 76-78g. Den görna fjädern blir bra 150/330 har jag för mig att den var.
Ja jag ska skaffa en våg i veckan här. Den verkar för övrigt lira rätt fint med gröna fjädern, dock så är nog vikterna lite lätta som du säger då jag kör varvstopp vid gaspådrag.

Jag har även funderingar på att drevs upp den till orgdrevning igen, känns som det finns kraft nog nu så jag upplever det som att den inte får nå motstånd, är det en dum tanke?

Alltså, det här med Mappning, jag fattar fan inte.... Kommer det ta mig hela vintern att få en maskin som inte får DET med jämna mellanrum eller går skit vid mycket pumpgas? Fuck...ImageUploadedByTapatalk1361726537.174909.jpg ImageUploadedByTapatalk1361726563.692604.jpg

Våg kan man tjacka vart då?
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Vad sitter det för vikter i då? Dom vanliga brickorna väger 1g/st och dom tjocka mörkare väger 7g.
Det sitter inga tunna 1 grammare i, det sitter två vikter på varje, typ tjockare modell, dock så är båda mycket tjockare än dom tunna 1 grammarna... Men av olika modell, typ en tjock å en tjockare per arm, suck, går ej förklara tror jag. Fan nu hade vågen vart bra
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
På bilden syns det, på ena sidan sitter en sån som du kallar för 7grammare, sen på motstående sida sitter en som är i samma färg men ungefär en 1grammare tjockare
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Som jag mistänkte domdär vikterna som dom är viktade funkar utmärkt till en helt standard 800 tillsammans med den gröna fjädern, verkar som förra ägaen inte har lagt ner någon tid alls på att försöka få den att gå... Du måste på med mer vikt så lär den funka betydligt bättre än nu!
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Som jag mistänkte domdär vikterna som dom är viktade funkar utmärkt till en helt standard 800 tillsammans med den gröna fjädern, verkar som förra ägaen inte har lagt ner någon tid alls på att försöka få den att gå... Du måste på med mer vikt så lär den funka betydligt bättre än nu!
Okey. Jag styr upp en våg, å väger vikterna å lastar på som du sa förr, så tar vi det därifrån då.
Är det något spec ställe jag ska sätta brickorna på??
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
ser ut som om bussningarna är slut i dom där eller är det en synvilla,är dom slut så måste du byta dom,bengans motor tror ja har sånna lösa om du inte orkar banka ur ifrån nå fräscha vikter
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
ser ut som om bussningarna är slut i dom där eller är det en synvilla,är dom slut så måste du byta dom,bengans motor tror ja har sånna lösa om du inte orkar banka ur ifrån nå fräscha vikter
Okey, kan vara bra att veta i framtiden.
Det är en synvilla
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Våg och kedjehusolja införskaffat.
UppDrevning och påläggning av vikterna sker på torsdag kväll
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ang mappningen. Följer det med bredbandslambda och mätare till silber kitet? För det är ju som ett måste om du ska ha någorlunda kontroll på vad du gör.
Det följer med lambda å mätare så man har koll, så jag har en AFR och en EGT mätare å kolla på, sen följer det ju med ett papper med lite instruktioner så man kan börja dribbla, om man har tålamod så lär man sig, har man mindre tålamod så ber man om hjälp å funderar på att dega nån för att göra finjusteringarna
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
När skruvar fast olika tyngder på vikterna så håll jämnvikt. Dvs låt inte ena sidan vara tyngre/lättare än den andra för då slits vikten snett.

Och kom ihåg att det ger mer lågvarvstryck ju längre in på vikten du viktar .

Det skiljer nästan 2000v i tillslagsvarv bara genom att flytta 2st 7gr från inre till yttersta läget! Det gäller veta vart effekten kommer i varvtal för att kunna sätta in tyngderna på rätt ställe. Inte lätt veta, man skulle behöva bromsa maskinen för att veta vart den bygger effekt.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
vad ska du dreva upp till? tar det slut handlöst med 20/42 eller 19/43??

byta kolvar i förbyggande syfte?
 
Last edited: