HJÄLP!!! Min pro rmk 800 med silber turbo startar ej.

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jag har under provkörning råkat ut för DET i tid å otid oberoende av soppainställningar å variatorbestyckningar odylikt, fattade inget, men efter lite (mycket) hjälp å samtal med folk så blev jag upplyst om att pipan kan ligga emot på 2 ställen samt att en av skruvarna som håller i "luftburken" kan ligga emot chassie och därför få datan att tro att det spikar, jag åtgärdade dessa punkter utan att ändra något annat och nu är den mycket bättre. Dessa punkter är följande:
PIPA ovansida mot stag mellan stötdämpartorn.
PIPA mot infästning avgasventil/avgasventilshus.
LUFTBURK skruv/stag ligger mot chassie på infästning av lager till axel direkt bakom sekundärvariator
 
Reactions: Xrated

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag har under provkörning råkat ut för DET i tid å otid oberoende av soppainställningar å variatorbestyckningar odylikt, fattade inget, men efter lite (mycket) hjälp å samtal med folk så blev jag upplyst om att pipan kan ligga emot på 2 ställen samt att en av skruvarna som håller i "luftburken" kan ligga emot chassie och därför få datan att tro att det spikar, jag åtgärdade dessa punkter utan att ändra något annat och nu är den mycket bättre. Dessa punkter är följande:
PIPA ovansida mot stag mellan stötdämpartorn.
PIPA mot infästning avgasventil/avgasventilshus.
LUFTBURK skruv/stag ligger mot chassie på infästning av lager till axel direkt bakom sekundärvariator
perfekt för mig med sån information. :) ska du skicka luftburken genom huven? eller ser jag fel
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jag är nöjd med placeringen, skorstenen ser ball ut :)
Men jag är lite besviken på att jag inte kommer på var jag ska sätta en IC ... Men det är ett mycket senare problem
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Bort med strålkastarna och smeta in en Ic där? :)
Boondocker har ju nån lösning med Ic direkt mot spjällhuset. Men vet inte hur effektiv en sån är. Man tycker ju det borde bli ganska varm där mellan motor/tank.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Bort med strålkastarna och smeta in en Ic där? :)
Boondocker har ju nån lösning med Ic direkt mot spjällhuset. Men vet inte hur effektiv en sån är. Man tycker ju det borde bli ganska varm där mellan motor/tank.
Ja man blir ju sugen, men jag har bara lyse på en sida idag och det lyser ju lika bra som en polerad apelsin. Så om jag skulle ta bort båda så skulle jag inte se ett skit. Förslag på lösning till detta?

Ja jag har sett Bds lösning, men d känns som att det borde vara väldigt varmt där. Lyktplatsen är nog bättre
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Nu är det omviktat, det blev 77 gram.
Har även drevat till 20/42 och bytt olja i turbon, tyvärr blev det ingen provkörning så min granne tappade besinningen när jag startade upp äcklet - det får man tydligen inte göra 21:30.
Nytt test i morgon när dom åkt iväg till jobbet.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Nu är det omviktat, det blev 77 gram.
Har även drevat till 20/42 och bytt olja i turbon, tyvärr blev det ingen provkörning så min granne tappade besinningen när jag startade upp äcklet - det får man tydligen inte göra 21:30.
Nytt test i morgon när dom åkt iväg till jobbet.
Haha dåliga grannar du har. Mina verkar rejält härdade av alla dessa år av odämpade trippelvrål :)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Dom som satt där vägde in på 69 g
Visa bifogad bild 16800
vars köpte du ¨vågen? och har du kontollvägt den?

jag har en granne inom 500m ungefär. däremot så bor jag i en dalgång mellan två små berg så det ekar saftigt:) fårse hur det blir med grannsämjan i framtiden....

måste du köra med ic då? verkar som silberkillen himself tycker att gassvaret blir bättre utan. beror väll på vars gränsen för hur mycke man ska ladda också.

vilket bränsle ska du köra på? jag skulle få en lågkomptopp omgjord av en originaltopp från 2011 då det tydligen skickades hit en massa 2011polarisar med fel kompression och tydligen har org toppen bättre kylning än par.. tog en 11,5 nu och tänkte köra på 50/50blandning.och 6-8psi. men vi får se vars de hela slutar, finns en tendens att de spårar ur.... 15psi verkar roligt.......:) smälta kolvar och cylinderbyte är inte roligt...... vars ska man dra gränsen... 230-240hk verkar va smärtgränsen för värmeutveckling osv.

nu har jag startat en projekttråd så att jag inte ska behöva kapa din tråd.. "sill o potatis"
 
Last edited:

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
vars köpte du ¨vågen? och har du kontollvägt den?

jag har en granne inom 500m ungefär. däremot så bor jag i en dalgång mellan två små berg så det ekar saftigt:) fårse hur det blir med grannsämjan i framtiden....

måste du köra med ic då? verkar som silberkillen himself tycker att gassvaret blir bättre utan. beror väll på vars gränsen för hur mycke man ska ladda också.

vilket bränsle ska du köra på? jag skulle få en lågkomptopp omgjord av en originaltopp från 2011 då det tydligen skickades hit en massa 2011polarisar med fel kompression och tydligen har org toppen bättre kylning än par.. tog en 11,5 nu och tänkte köra på 50/50blandning.och 6-8psi. men vi får se vars de hela slutar, finns en tendens att de spårar ur.... 15psi verkar roligt.......:) smälta kolvar och cylinderbyte är inte roligt...... vars ska man dra gränsen... 230-240hk verkar va smärtgränsen för värmeutveckling osv.

nu har jag startat en projekttråd så att jag inte ska behöva kapa din tråd.. "sill o potatis"
Köpte vågen på netonets lagershop, hur kvallan är vet jag inte, men den är kontrollvägd ett flertal ggr mot vågen på jobbet och den verkar stämma.

Haha, du får väl skicka blommor redan nu så kanske dom mjuknar.

Nej jag kanske inte måste köra med IC, men det är ju mycket snällare på motorn (om man nu kan vara snäll på något man satt turbo på) med lite kallare luft. Jag såg hur han ställde sig till det och han har säkert rätt, men det känns inget bra utan. Vi får helt enkelt se hur det blir , den ska ju gå felfritt först :)

Jag har tänkt köra min på 98 med booster ihällt, eller på v-power ( varför litar du inte på den?)
Jag har även snackat lite med gubbarna på rallyklubben, den ena förespråkar inblandning av metanol i soppan, den andra att man ska blanda i tholen. Detta för att minska risken för spikningar.

Intressant det där om PAR vs orginal.

Ingen vet väl hur mycket man kommer ladda, och det är väl givet att man ställer på mer och mer ju mer tiden går, men jag har en illusion om att jag kommer kunna hålla mig till 7psi

Angående värmeutveckling, borde inte en IC samt ett större kylsystem hålla lite lite bättre koll på värmen?

Fast vart ska IC:n få plats? ;)
ImageUploadedByTapatalk1362117253.058359.jpg
Nu är det dags för varmkörning och avfärd mot täkten för att mappa och reta grannar
ImageUploadedByTapatalk1362117413.687406.jpg
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Idag har jag kört lite igen, det blev mycket mycket bättre med vikterna Asker rekommenderade!!
MEN eftersom jag är en sopåkare som saknar den intelektuella spänst som krävs för att ställa in sprutet så har det bara funkat hjälpligt. Har fått DET 7 ggr och soppan verkar inte räcka då jag upplever att den dör av på fullas, urnar ur eller vad man ska säga. Har även prövat bytt mellan etanol och non-etanol för att feta på den efter att ha pratat med Andreas på Dahlins.
Den går att köra å det pyser gott när det skickar på men det är inte bra inställt.
Så nu vina kära forumvänner ska jag ställa min skoter under en presenning, häva upp en grogg och invänta sommaren.
väl mött.