HJÄLP!!! Min pro rmk 800 med silber turbo startar ej.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nä men nu får du ge dig! vi vill ju se den ståendes på bakbågen och en jävla massa turboljud! ;)
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Så nu vina kära forumvänner ska jag ställa min skoter under en presenning, häva upp en grogg och invänta sommaren.
väl mött.
Nä nu förtjänar du nästan en rak höger, köper kittet man själv ville ha och sedan ger du upp hoppet och inväntar naturkatastrofen "sommaren"! Skärpning ta med groggen ut i garaget och klia dig lite till i skallen ;)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Köpte vågen på netonets lagershop, hur kvallan är vet jag inte, men den är kontrollvägd ett flertal ggr mot vågen på jobbet och den verkar stämma.

Haha, du får väl skicka blommor redan nu så kanske dom mjuknar.

Nej jag kanske inte måste köra med IC, men det är ju mycket snällare på motorn (om man nu kan vara snäll på något man satt turbo på) med lite kallare luft. Jag såg hur han ställde sig till det och han har säkert rätt, men det känns inget bra utan. Vi får helt enkelt se hur det blir , den ska ju gå felfritt först :)

Jag har tänkt köra min på 98 med booster ihällt, eller på v-power ( varför litar du inte på den?)
Jag har även snackat lite med gubbarna på rallyklubben, den ena förespråkar inblandning av metanol i soppan, den andra att man ska blanda i tholen. Detta för att minska risken för spikningar.

Intressant det där om PAR vs orginal.

Ingen vet väl hur mycket man kommer ladda, och det är väl givet att man ställer på mer och mer ju mer tiden går, men jag har en illusion om att jag kommer kunna hålla mig till 7psi

Angående värmeutveckling, borde inte en IC samt ett större kylsystem hålla lite lite bättre koll på värmen?

Fast vart ska IC:n få plats? ;)
Visa bifogad bild 16805
Nu är det dags för varmkörning och avfärd mot täkten för att mappa och reta grannar
Visa bifogad bild 16806
känns som att de inte går veta att kvaliten är bra på pumpsoppa.. bättre med högoktan på dunk då. är lite som lösviktsgodis, oftast ´funkar kvaliten men ibland så är det nån gubbjävel som hostar i behållaren.

inte får du ge upp nu! sålänge har du inte jävlats.. men hade inte skotertoken fått till en bra mapp för 98 i Sverige? kanske är någon som vill dela med sig av en hyffsat färdig mapp.?
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Tro mig Fanzy, det vill jag med. Men drygt när man inte klarar av å lösa problem burman än beter sig
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Nä nu förtjänar du nästan en rak höger, köper kittet man själv ville ha och sedan ger du upp hoppet och inväntar naturkatastrofen "sommaren"! Skärpning ta med groggen ut i garaget och klia dig lite till i skallen ;)
Ja jag vet, groggen följde med till fåtöljen, jag har kläckt lite funderingar samt googlar en massa å hittar mer att fundera på och lite eventuella lösningar
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
känns som att de inte går veta att kvaliten är bra på pumpsoppa.. bättre med högoktan på dunk då. är lite som lösviktsgodis, oftast ´funkar kvaliten men ibland så är det nån gubbjävel som hostar i behållaren.

inte får du ge upp nu! sålänge har du inte jävlats.. men hade inte skotertoken fått till en bra mapp för 98 i Sverige? kanske är någon som vill dela med sig av en hyffsat färdig mapp.?
Hahaha vafan, ja då förstår jag hur du resonerar med soppan.
Näve jag ska väl inte ge upp, men det är tungt när det inte går som man vill.
Ja en mapp vore ju nåt, finns det alltså någon som har en sån?? Vars har du hört detta?
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Angående DET problemen så har Justin sagt: " the pro rmk DET light is so sensitive its impossible To get any boost at lower elevation without lowering the compression and retarding timing"
Jag har ju sänkt komp, kanske borde jag skaffa en timing key. En kompis påvisade att det var vanligt i staterna med Boondockers 3 graders timing key. Http://boondockers.com/?page_id=84
Verkar ju enkelt och bra, kanske hjälper lite mot DET problemen?!
Eller kan man inte lura lampjäveln på något annat sätt? ( eller är man dum då?)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Hahaha vafan, ja då förstår jag hur du resonerar med soppan.
Näve jag ska väl inte ge upp, men det är tungt när det inte går som man vill.
Ja en mapp vore ju nåt, finns det alltså någon som har en sån?? Vars har du hört detta?
skotertoken här på forumet byggde ju en 2011 assault silber turbo. som vad jag förstår köptes av bamsegrill här på forumet. som nu har sålt den. någon av dem borde ha kvar en map i datorn eller nått. men du hade inte mappen som förra ägarn kört med? som grund tänkte jag.

angående "DET" så kanske justerbar tändkurva kan lösa endel problem.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
skotertoken här på forumet byggde ju en 2011 assault silber turbo. som vad jag förstår köptes av bamsegrill här på forumet. som nu har sålt den. någon av dem borde ha kvar en map i datorn eller nått. men du hade inte mappen som förra ägarn kört med? som grund tänkte jag.

angående "DET" så kanske justerbar tändkurva kan lösa endel problem.
Jaha, det är så det är alltså, fan man läser å läser å stoppar hjärnan full så man lyckas inte ens koppla ihop sån enkel info :)
Ja om någon av er läser denna tråd, stämmer våra misstankar, sitter någon av er på en "Map" till dessa?
Är det någon Svenne som åkt med timing key? Jag har fan inte hört något sådant iaf... (Hoppas det hjälper mot mina DET:s iaf)

Nej den förra ägaren har inte försett mig med någon info alls tyvärr.

Jag förlitar mig alltså helt på er där ute, och om det inte funkar så är det ju bara flaskan kvar ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Ja om någon av er läser denna tråd, stämmer våra misstankar, sitter någon av er på en "Map" till dessa?

Jag förlitar mig alltså helt på er där ute, och om det inte funkar så är det ju bara flaskan kvar ;)
Du har redan skotertokens mapp i dendär dosan. E-key kan säkert hjälpa, men somsagt för att lycks helt så skulle jag ha lagt ut mer slantar och köpt en vipec ecu, så man får full kontroll på grejorna.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Du har redan skotertokens mapp i dendär dosan. E-key kan säkert hjälpa, men somsagt för att lycks helt så skulle jag ha lagt ut mer slantar och köpt en vipec ecu, så man får full kontroll på grejorna.
Jasså har jag? Fan det visste jag inte :) har han haft grejerna innan mig alltså?
Jag klickar hem en E-key, det lär ju inte bli sämre av det iaf.
Jag kollade lite på det där, men dög inte åt att hitta något pris, visst Vipec i all ära, men jag misstänker att jag inte skulle duga åt att ställa in den heller :(
I den här takten så lutar det mot att traila ner till Mulle i Mora för hjälp
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag kan kolla när jag kommer hem om jag har kvar någon map, men vet inte hur mycket till hjälp den är. Det är bara en default map och alla inställningar som gjordes sparades inte ner till dator.

Men att få en map gör exakt samma sak som att ställa direkt på boxen. Alltså får du map i sifferform och du ställer efter det gör samma sak som att ladda in en map. Största skillnaden är att om boxen av nån anledning skulle nollställas faller den tillbaka till mappen som är laddad från dator.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jag kan kolla när jag kommer hem om jag har kvar någon map, men vet inte hur mycket till hjälp den är. Det är bara en default map och alla inställningar som gjordes sparades inte ner till dator.

Men att få en map gör exakt samma sak som att ställa direkt på boxen. Alltså får du map i sifferform och du ställer efter det gör samma sak som att ladda in en map. Största skillnaden är att om boxen av nån anledning skulle nollställas faller den tillbaka till mappen som är laddad från dator.
Okey. Det låter bra, känns som att det är värt ett försök iaf, så kan man se om man är helt off eller inte kanske
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Ang DET så tycker jag att du ska gå upp i soppakvaliten och köra 50/50 racesoppa och vanlig tills du har fått den att funka helt och hållet, sen kan du miska mängden racesoppa gradvis tills de du tyckere att de är lämpligt, Att köra med 5 liter racesoppa per tank är billigt i förhållande till rasad motor.
Jag åker på ett BD- kitt och använder E-key 3 graders, mest bara för att va på den säkra sidan.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ja jag ska ha det i beaktande. Men det känns ändå surt att behöva meckla med racesoppa.
Ska går ner i momentet på knacksensorn till att börja med.
Hur som helst så har jag andra problem först, just nu så går den snålt på 7psi med fullt på boost soppan å wot soppan. Har dock fått kontakt med en snubbe som ska hjälpa med att programmera om boxens grundmapp så jag kan feta på mer.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har du testat med lägre ladd?typ0.2-0.3 bar(3-4psi)det borde ju motverka knacksensor utlösning,eller så följ rådet ominblandning av race bränsle(spikar inte lika lätt på högre tryck)
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Har du testat med lägre ladd?typ0.2-0.3 bar(3-4psi)det borde ju motverka knacksensor utlösning,eller så följ rådet ominblandning av race bränsle(spikar inte lika lätt på högre tryck)
Jo jag har testat med lägre ladd, den är lite snällare på DET då, men soppan räcker ändå inte på wot.
Ny mapp å e-key står på listan, så fortsättning följer :)