"Check Engine" Boondocker 2011

bolma

Medlem
18 feb 2013
10
0
1
Örnsköldsvik
Hej!

Har nyss köpt en Boondocker mod. 2011.
I köpandets stund 180 mil, nu 210 mil.

Igår började motorlampan att lysa och "Check Engine" att blinka.
Detta precis när jag stannat och skulle dra in den i garaget, så jag
har inte kört den under tiden felet kommit.

Har provstartat den flera ggr, men samma meddelande kommer.

Är det verkstan nästa eller har någon något förslag på åtgärd att
prova själv?
Finns det något sätt att få fram ev. felkod för att lokalisera vart problemet är?

Mycket tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning Daniel
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Eventuell kvarvarande aktiv felkod får du fram genom att hålla in "M"-knappen och efter några sekunder "blippa" på ljusomkopplaren precis vid gränsen där den slår över.

Är det flera felkoder så scrollar du med "S"-knappen.

OBS: Maskinen måste vara igång eller ha externström inkopplat

Med vilken frekvens blinkade "check engine" och var det bara den som blinkade ?

4 korta beep
"Engine Management System Fault"

4 korta beep varannan minut
"High Engine Detonation"

Konstanta beeps
"Engine Shutdown Procedure Due To Engine Overheating At Idle Or a Fuel Pump Problem"
 
Last edited:

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det går bara få fram aktiva felkoder i mätaren och det finns bara aktiva felkoder när motorlampan lyser.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
X2

Antar att blinkandet du fick inte kom från något av beständig karaktär, kan ha varit tillfällig överhettning över 85 grader, någon kondens eller glappkontakt någonstans som försvinner efter en natt i garage.
Kan också vara en tillfällig strömdipp som kommer direkt du släpper gasen om t ex statorn inte släpper tillräckligt med ström till DI systemet eller liknande .

Dock går det att se vad det var vid uppkoppling mot BUDS, framförallt om maskinen är kvar under garanti så bör du koppla upp och kolla enligt mig.

Så det är bara köra och vara glad, händer det igen så notera vad som blinkar/piper samt försök kolla felkod innan motorn stängs av