Lurad på blocket!!

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
Har blivit lurad på blocket. La ut en annons på köpes, att jag ville köpa en skotermotor. Ringde en man som hade en motor, allt lät seriöst så han skrev ner ett kvitto och skickade till mig via mejl tills vidare. Jag betalade 4400 kr i delbetalning på motorn, Sen skulle resterande betalas vid uthämtning.

Nu har det gått 3 veckor och karljäveln har bara kommit på tusen undanflykter. allt i från att han legat på sjukhus till att han krockat bilen mm..

Har försökt få tag på han och få tillbaka mina pengar och han lovar saker hela tiden men inget stämmer överrens med verkligheten. Nu ha jag ringt han som en tok för att han ska svara och sätta tillbaka pengarna, men han trycker bara upptaget och skriver hotfulla sms! ( typ slutar du inte ringa så måste jag komma och hälsa på dig och liknande)


Vad gör jag nu? Jag har hans telefonnummer samt email address. även IP nummer till datorn därifrån han skickat mejl till mig!

Mannen utger sig för att heta Ulf Bergh. Men jag hittar ingen sån som bor i gävle trakten där han nu säger att han bor.

Någon som kan säga vad jag ska göra för att antingen få tag i karln så jag hittar vars han bor, eller hur jag nu ska kunna sätta dit honom för detta?

Blir så jävla less på sånt här att det är sjukt.. jävla idioter de finns i världen alltså................ Mycket tacksam om någon kan hjälpa till!!
 
Reactions: MatsT

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
Nej man är ju en idiot som gjorde det. Man kan inte spåra ip address eller nummer på något sätt??
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Polisanmäl. Sedan sköter de jobbet, och det är inte första gången de gör drt. Polisen har stor erfarenhet av denna typ av brott.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Polisanmäl idioten och låt dem sköta sitt jobb. Vem som står som ägare av en ip-adress brukar inte lämnas ut av operatören utan polisanmälan
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nej man är ju en idiot som gjorde det. Man kan inte spåra ip address eller nummer på något sätt??
Jag förmodar att du kollat telnummer på Eniro och Hitta.se? Det fanns väl inte ngt sådan nr registrerat va?

IP nr ska man kunna kolla med olika sidor på nätet. Googla "ip nummer spåra", så hittar du några verktyg. Tyvärr kommer man oftast inte längre än till snubbens Internetleverantör, i bästa fall vilken ort det handlar om. Det gäller oss vanliga, däremot kommer polisen mycket längre med ett IP nummer.

Så skriv ut annonsen, ta ett kontoutdrag, (jag förmodar du skickade pengar över nätet), skriv ut mailen er emellan, sedan knallar du in till bylingen.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Alltså var det inte nån annan som också typ blev blåst på exakt samma sätt? jag har för mig att han också skulle köpa en motor? är det bara jag som tycker det lät bekant?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Blocket går ju knappt använda längre, lägger man själv ut en annons å är seriös så slutar de med att ens mail är spam fylld och de ringer en massa skojare som tycker man tex ska köra ner till Skåne med bilen man lagt ut.... Eller så ringer nån å tror att de går pruta halva priset som man skulle köpt grejen man säljer på sms lån å måste snabbt bli av med den! Ska man köpa nått å kör 40 mil så upptäcker man 70% av gångerna att skicket inte alls är vad man tänkt sig...Nä polisanmäl sånt där skit så kanske blocket måste skärpa till deras krav/ regler på nått sätt
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Spara alla sms och mail osv , sen ringer du polisen och uppger ipnummret osv.
Sen antar jag att du har kvar kontonummret så känner du någon som jobbar på banken så kan säkert den personen hjälpa dig med att få ut ett namn (off the record) ^^ . Ge polisen kontonummret också!