Lurad på blocket!!

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
Borde inte B punkten var på huset om han suttit inne i det och skickat mailet? kan de va så att han suttit tex i bilen med bärbardator?
 

NickoSupra

Medlem
16 dec 2012
30
0
1
Slinken, mycket möjligt kollade upp på eniro i det där området och just huset där B var bor det tydligen ingen i men längre ner i området runt vägen bor det ett par personer. Att ta reda på vem det var kan ju vara trixigt. Kanske ringa allihopa och försöka prata med en fru/flickvän i huset som kanske inte vet lika mycket. Bara försöka få fram lite information på vem det möjligtvis kan vara. Det är ju riktigt risigt att folk ska hålla på och lura folk på internet så där.

Jag skulle personligen försöka ta reda på vem personen där. Du kan ju också gå in på Facebook och kolla alla namnen på dom som bor i det området och kolla efter tecken som pekar på att dom möjligen har nån typ av relation med skoter relaterade ämnen. Kanske någon i området är verkar peka ut mer än dom andra.
På det sättet har jag lyckats få fram folk som försökt lura mig eller suttit på mitt nätverk som vid tillfället har varit olåst.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
har du polisanmält? om du inte har gjort det varför inte?
:clap2::clap2::clap2:
Håller med fullständigt.

slinken, ju längre du håller på att strula själv desto svårare blir det för ordningsmakten att få fatt på idioten.

Om du tror att du själv kan "fixa" honom, kan du löpa risk att åka dit på vad lagen kallar "övergrepp i rättsak". Är det värt det?

Så polisanmäl per omgående! Om du samtidigt gör egna efterforskningar jämte polisen är det ok, men ge alla ledtrådar du hittar till polisen.
 

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
ja klart jag har polisanmält jycklaren! Men man vet ju vad man har att förvänta sig av det.... Klart man kan kolla lite själv som Nickosupra säger!
 

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
hahah, Tjejen ringde åt han i dag från helt annat nummer, då svarade han Tommy . ( tidigare har han utgett sig för att heta Ulf) Verkar ha extremt problem med humöret låter som de är nån A-lagare. Vem kan spåra mobilnummer vars telefonen är??? måste gå på något vis!!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Att polisen gör något,kan man lika glömma,enda sättet är.....ja,ni vet vad,har själv varit med om liknande grejj&det löste sig utan problem,dock hadde jag tur att killen HADDE nå pengar att ge,är det nå pundare/a-lagare så vette fan hur det gått...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Att polisen gör något,kan man lika glömma,enda sättet är.....ja,ni vet vad,har själv varit med om liknande grejj&det löste sig utan problem,dock hadde jag tur att killen HADDE nå pengar att ge,är det nå pundare/a-lagare så vette fan hur det gått...
Åååååå berätta hur man gör när polisen "inte gör nåt"...
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Man åker hem till personen ifråga å pratar lite snällt med honom. ... Medans dina 20 största och långhårigaste kamrater står i bakgrunden med armarna i kors.
Mja, det är där det kan gå väldigt fel, det har hänt tidigare och kommer säkert att ske framledes.

Dels kan du bli stämd för olaga hot och/eller övergrepp i rättssak, vilket är allvarligt.
Dels kan man i ett sådant här fall inte veta vad för slags människa man har att göra med. Idag vet man inte om man kan få en kniv i magen eller kula i skallen. Spelar ingen roll om man har en massa kompisar med sig, vissa skyr inga medel.

Om man nu har varit så duktig att man kunnat lokalisera personen så presenterar man fakta för polisen.

Ja, jag vet att det finns en hel del "trötta" poliser i landet, men kontakta då deras chefer, tala om att du går till massmedia om inget händer.
Polisen har senaste tiden fått utstå mycket spe i massmedia för de här s.k miljonbrotten, polismyndigheterna runt om i landet har fått "smäll på handen" av justitiedepartementet för att man alltför lättvindigt, (av bekvämlighetsskäl), lagt ner utredningar. Så fler skriverier vill polisen nog undvika, i synnerhet om du kan påvisa gärning, gärningsman samt bevis för brottet.

Sir Alop skrev:
Numret går till Tcat Komplett.
Menar du IP numret? För telnumret har då jag kollat på olika sätt och hittar ingen uppgift.
Googlar man Tcat Komplett så kommer det inte fram ngt matnyttigt heller.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Man åker hem till personen ifråga å pratar lite snällt med honom. ... Medans dina 20 största och långhårigaste kamrater står i bakgrunden med armarna i kors.
Vore jag den andra skulle jag ringa polisen och säga att du hotas av ett gäng galningar, sedan åker DU dit för olaga hot, ofredande etc etc. Bad idea.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Oftast behöver man ju få tag på mäniskan som steg ett,öga mot öga&det kan vara mkt.svårt,de flesta internet bedragarna,är rädda harar,som betalar tillbax pengarna vid en konfrontation.Problemet brukar ju vara just det att veta vem man bet.till,vars dom bor,iomed att dom oftast har oreggade mobil nr.mm.
Dom spelar just på det sättet att den dom blåser,får panik att gå miste om affären,å handlar alldeles för snabbt,utan att kolla upp lite mer.
Bästa sättet är ju att kolla upp lite mer fakta om säljaren,helst om tele nr.inte är regat(då ringer varnings klockorna direkt)samt det är en kanon affär man håller på göra,är det för bra är det till 95%inte sant.
Se bara på alla skummis annonser om nya mobil telefoner,till bra pris....
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Vore jag den andra skulle jag ringa polisen och säga att du hotas av ett gäng galningar, sedan åker DU dit för olaga hot, ofredande etc etc. Bad idea.
Är ju inte säkert att den"andra"kan ringa/prata någonsin nå mer,ifall dom långhåriga grabbarna hittar på något när det trilskas i dörr öppningen,då är det ju lungt...Moahahaha,förstå ironin:bigsmile:nä,fan nu har vi sett för mkt.filmer från usa igen:hahaha::hahaha::hahaha:
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Har själv varit med om samma sak.
La ut en köpes-annons på blocket om å vela köpa en skoter-motor.
En väldigt seriös peron svarade å allt verkade helt ok. Han hade själv varit
isamma område å jobbat tidigare och han hade även släktningar här vart jag bodde. Satt in pengar å allt på hans konto och han skulle skicka motorn
upp till mig med hans "företag" men väntade flera veckor å inget kom.
Men har nu lärt mig en läxa att aldrig köpa nåt på detta vis.
Kanske inte så mycket pengar men iallafall 3600:- om jag minns rätt..
Detta var för några år sen men kommer ihåg det ännu...
 

ajje

Medlem
7 jun 2011
18
0
1
Smedjebacken
Jag hade en köpesannons på en växellåda till en viking ute på blocket.
Direkt fick jag tvǻ svar. Den ena ville "skicka den med sitt företag" så skulle företaget stå för frakten.
Båda ville ha förskottsbetalning. När jag istället föreslog internetgirot så slutade den ena säljaren höra av sig.
Den andra var fräck nog att föreslå att jag skulle betala hälften i förväg, på så vis skulle vi "dela på risken".

Det är bara att inse, en köpesannons på blocket är en skurkmagnet.
 

Zymix

Medlem
16 apr 2013
8
0
1
Ulf Bergh! Jag har precis blivit lurad av samma bedragare!
Jag la ut en köpes annons på blocket. blev uppringd av ulf och han sa att hans far gått
bort och att han ville sälja sin gamla fars pelar lyft, jag gick på det och han skulle ordna med frakt mot 2000kr resten skulle betalas när lyften var monterad och testad.
Jag tyckte det lät Schysst så jag betala. Jag vart lovad leverans av lyften 2 dagar i rad,
sista dagen fann jag detta forum! då insåg jag att jag blivit blåst.

Jag vet att man inte borde betala i förskott, så jag har mig själv att skylla,
men det är fortfarande berdrägeri och det trotsar lagen.

Han uppgav sig vara från sollefteå och vara sambo med någon ann-sofi jonsson
Tele nr han använde sig av var 0761396379

Och jag kan hålla med Ovanstående i forumet vad det gällen sista meningen efter komma tecknet!


"en köpesannons på blocket är en skurkmagnet."
 
Last edited: