BILDER hur transporterar NI era skotrar/atv?

W

wettrob

Filen var för stor för att posta här så var tvungen att dra in den via paint....

Enda bilden jag har när man har lastat på släpet, men är iallafall sådär jag gör.
Ett kapell är att föredra när man kör utan kåpa... Den var gul när vi for, svart när vi kom hem.....
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Beror lite på hur många det är som ska med på varje resa. Här är ekipaget vi hade till Jorm för några veckor sedan...

Fy fan det va inte dåligt!
Hur är vagnen klassad? Hembygd?
Perfekt med sleddeck då man får in packning under.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Fy fan det va inte dåligt!
Hur är vagnen klassad? Hembygd?
Perfekt med sleddeck då man får in packning under.
Inte mitt släp och minns inte exakt. Det är inte hemmabyggt men byggt på beställning från tillverkaren, och det skulle vara klassat för fyra mountainmaskiner så lär ha fått lasta i alla fall minst 1000kg.

Ja, sleddeck är faktiskt riktigt bra. Detta var ett snabbt hemmabygge inför den resan som ett litet test och det var klockrent just för packningen etc. Blir nog att försöka förfina det hela till nästa säsong.

Enda "nackdelen" med ekipaget är väl att det vägde in på över 6 ton så det kräver en C-klassad bil och föraren måste ha behörighet för det hela. Dock smidigt att kunna åka fem personer med all packning och maskiner på samma ekipage.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Inte mitt släp och minns inte exakt. Det är inte hemmabyggt men byggt på beställning från tillverkaren, och det skulle vara klassat för fyra mountainmaskiner så lär ha fått lasta i alla fall minst 1000kg.

Ja, sleddeck är faktiskt riktigt bra. Detta var ett snabbt hemmabygge inför den resan som ett litet test och det var klockrent just för packningen etc. Blir nog att försöka förfina det hela till nästa säsong.

Enda "nackdelen" med ekipaget är väl att det vägde in på över 6 ton så det kräver en C-klassad bil och föraren måste ha behörighet för det hela. Dock smidigt att kunna åka fem personer med all packning och maskiner på samma ekipage.
Varför skulle det behövas C-kort för att köra ett ekipage på över 6 ton? Jag får 3500 kg bil + 3500 kg släp till 7 ton totalvikt och det klarar du på BE. Fast med 60 mm-kula så får man väl dra ett släp på 6 ton? Fast då kanske det är svårt att hitta en bil som är under 3500 kg totalvikt som får dra det.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Beror helt på fordonet, finns ju riktigt trevliga BE-ekipage som jag tror stoppar först vid 10 ton..



Utländsk men finns också i Sverige.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Haha vad i helvete! Linkaan.

Bra o få liv i lite gamla trådar ibland! Här är lastningen från i vintras då jag och polare drog till Jorm.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Beror lite på hur många det är som ska med på varje resa. Här är ekipaget vi hade till Jorm för några veckor sedan...

är det två skotrar lastade på bilen? ser ut som 2 styren på bilden..
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
är det två skotrar lastade på bilen? ser ut som 2 styren på bilden..
Ja, vi testade att bygga en prototyp till den resan (2 år sedan). Till förra säsongen förfinade vi designen något och är nära en perfekt lösning till denna säsong :).

Till i år ska det bara fixas en smartare, och bättre, ramp.





 

Attachments

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Fyfan vad fränt! Det är något med sled deck som får lillen o vakna ;)


Är rampen bygd med någon form av teleskop lösning? tycker sidan av rampen ser väldigt lik ut sån teleskop stege.