SLP Pipa utan Power Commander på en Assault -09?!

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Hejsan!

Jag kör just nu en Assault -09 som är lite kittad.
Det jag undrar är om man kan köra den med SLP pipa och burk UTAN Power Commander?

Jag har hört att det inte ska gå, vilket det gör. Jag har även hört att den kommer skärna när som helst, men det har gått bra att köra den hela förra säsongen i detta utförande, alltså UTAN Power Commander.

Någon som vet nå mer om detta?

Mvh JeppeR
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Okej jag förstår.
Men vet du hur det ligger till på just -09ans Assault?!
Borde väl finnas ngn annan mappninge ller ngt utan att behöva använda PC?!
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Jag har SLP-system på min -09:a och ingen power-commander. Tror jag har SLP's mapp däremot. Funkar skitbra :)
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Okej, kanon "Didde" tack för svaret, känns säkrare nu.
Vet du hur man kan få tag i den/hur man kan lägga in den utan PC? Eller borde ÅF ha den i sin dator?

Du har inte haft några problem med den alls?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Jag har SLP-system på min -09:a och ingen power-commander. Tror jag har SLP's mapp däremot. Funkar skitbra :)
Vadå har Slps map?? Då måste du ha en pc5.. Skulle inte tro att polaris uppdaterar ECU:n med nån slp flash.
Sista mars 2011 mappen från Polaris är endast avsedd för Skandinavien. Detta för att den mappen (flashen) inte klarar avgaskraven i USA. Den mappen är mycket fetare i mellanregistret men som de tidigare mapparna på topp. Jag tror att det är ganska lugnt att köra slp rör om du ni använder sista 2011 mappen. På topp finns det ingen risk att den skär. Jag snålade ur min 7-10% med pcvn på topp. Det är mellanregistret som är kritiskt. Med aprilmappen fetade man på mellanregistret med ca 10% med pcvn. Det var då det.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Går att åka på högre höjd hyfsat säkert, vid havsnivå bör pcv användas, går inte snålt på topp utan är mellanregistret som ställer till det dvs är du aktiv med gasen och pumpar mest hela tiden går det. ( kör dock aldrig på jämn gas, då går det snålt)
Detta gäller alla mappnings varianter utom möjligen den sista då ryktena gör gällande att den är fetare på mellan, min maskin sålde jag utan pcv då köparen inte behövde den, den rasade dock två veckor senare, det var dock ej med sista update mappen i ecun!
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Vet du hur man kan få tag i den/hur man kan lägga in den utan PC? Eller borde ÅF ha den i sin dator?

Du har inte haft några problem med den alls?
Har aldrig hållt på med dedär men de borde väl bara va att traska in på närmsta ÅF och kolla.

Nä min går som ett skott. Medans jag ägt den har jag inte haft nå problem alls.
Vet dock inte nu vilken map jag har då de va många som sa ifrån :p Hade fått för mej att de va SLP's av nån anledning.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Sista Flashen som kom i mars 2011 så har dom fetat på mappen.
Men som nån skrev så går dom fortfarande för magert på mellan.
Jag personligen skulle inte köra en -09 maskin med Slp system utan Pc.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Sista Flashen som kom i mars 2011 så har dom fetat på mappen.
Men som nån skrev så går dom fortfarande för magert på mellan.
Jag personligen skulle inte köra en -09 maskin med Slp system utan Pc.
Är inte jättekunnig inom detta men hur kan avgassystemet påverka hur fet blandning det är på soppan? Den borde väl gå lika på det viset viket avgas man än har? Eller är jag helt ute å cyklar?
Min Assault blev mappades höst/vinter 2011 med en map som xyz i Sundsvall tyckte var bäst. Då mappades den med SLP's helsystem på.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
En insprutning ger en viss mängd soppa, med ett annat avgassystem ökar luftflödet genom motorn = magrare blandning (för att göra det enkelt...)!
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Sv: Re: SLP Pipa utan Power Commander på en Assault -09?!

En insprutning ger en viss mängd soppa, med ett annat avgassystem ökar luftflödet genom motorn = magrare blandning (för att göra det enkelt...)!
Ja det är ju sant. Blir ju ett annat motstånd i avgassystemet. Jag ska nog kolla med en Polaris-ÅF hur det ligger till. Min har nog gått minst 100 mil utan PC fast med SLP-system. Så det kan inte vara så farligt att köra med den combon.
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Tack för alla dessa svar!
Om jag förstått det rätt så är det vilket som säkrast att köra på den sista mappen som kom ut 2011?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Tack för alla dessa svar!
Om jag förstått det rätt så är det vilket som säkrast att köra på den sista mappen som kom ut 2011?
Helt klart, eftersom den inte är godkänd enligt USA s lagkrav på avgasutsläpp så är den självklart påfetat skapligt i mellanregistret. Tror 80% av testmetoden för att testa utsläpp sker i mellanregistret.
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Måste jag inte byta till en -11as ECU då för att kunna använda en -11s mapp på en -09a?
Har hört att de inte går att mappa med -11ans på en -09a?!
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nej. Mappen släpptes 2011 åt dom äldre. Åk in till åf och säg du vill ha mars -11 flashen så fixar dom det.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Än om pipan åker bort så ska han in och få den senaste flashen. Blir ju en helt ny maskin motför dom gamla mapparna.