Polaris IQ R/RR

W

wettrob

Under pudersäsongen så drog min 5,6L/milen.
I föret som är nu så ligger den på 3,75l/milen
390 mj 35 pj 0,9 luft

Nackdelar:
Otroligt klumpig jämfört mot min xrs rev jag hade tidigare, surar ner sig för det minsta när det börjar luta, när man rullar ner den från en fastkörning så får du dra några gånger sen blöddrar den som ett as i ca 5-10sek med fullgas, vilket inte är lämpligt på vissa ställen. Många verkar ha remproblem.

Fördelar:
Håller för inprincip allt, väldigt rapp för en 600, inge strul med motorerna, drar lite olja, dämpingen.

Söderström, 150hk, vill också se bromspapper på det.
Sett dina videos och den ser mer ut att ha 120hk som org...
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Under pudersäsongen så drog min 5,6L/milen.
I föret som är nu så ligger den på 3,75l/milen
390 mj 35 pj 0,9 luft

Nackdelar:
Otroligt klumpig jämfört mot min xrs rev jag hade tidigare, surar ner sig för det minsta när det börjar luta, när man rullar ner den från en fastkörning så får du dra några gånger sen blöddrar den som ett as i ca 5-10sek med fullgas, vilket inte är lämpligt på vissa ställen. Många verkar ha remproblem.

Fördelar:
Håller för inprincip allt, väldigt rapp för en 600, inge strul med motorerna, drar lite olja, dämpingen.

Söderström, 150hk, vill också se bromspapper på det.
Sett dina videos och den ser mer ut att ha 120hk som org...
jag kan garantera er att de är inga 120hk i den.. för de första så sitter de en R motor i den som är race portad hos TIKKA och sen sitter de twinpipes på den och angående mina filmer att den ser slö ut de är pga mattan som är otroligt sliten så de finns 0 fäste..

men de jag tänkte komma fram till i mitt tidigare inlägg var inte hur många hk jag hade i min maskin utan mer att dem drar inte så överjävligt som vissa tror :)
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Just 600ho motorn är väldigt känslig på bestyckning, lite för fett och dom bromsas runt 100hk endast. Fusion min som var bestyckad med 390 35 och nålen nersläppt ett snäpp från mitten gick riktigt hårt första säsongen bytte till vforce början av andra säsongen och ett par mil sedan så nöp en kolv, gick då upp till 410 35 nålen i mitten och känns som jag tappade närmare 10-20hk. Så för att få ut dom där 120hk krävs HELT RÄTT bestyckning där man ligger rätt nära haveri skulle jag gissa på.

Bestyckade TIKKA in dina förgasare eller kör du med andra ?

Annars är det väldigt svårt att hitta dom där sista utlovade. Sen när polaris inte själv bestyckar efter temp och höjd så är det svårt att hitta en bestyckning som funkar vid alla höjder och temperaturer och samtidigt går som bäst.
Aldrig kört med twinpipor men gissar på att dom är ändå svårare och känsligare på bestyckning dvs väldigt svårt att få ut maximal effekt.

Många parametrar som ska stämma innan du åker 150hk i en 600cc tyvärr.
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Just 600ho motorn är väldigt känslig på bestyckning, lite för fett och dom bromsas runt 100hk endast. Fusion min som var bestyckad med 390 35 och nålen nersläppt ett snäpp från mitten gick riktigt hårt första säsongen bytte till vforce början av andra säsongen och ett par mil sedan så nöp en kolv, gick då upp till 410 35 nålen i mitten och känns som jag tappade närmare 10-20hk. Så för att få ut dom där 120hk krävs HELT RÄTT bestyckning där man ligger rätt nära haveri skulle jag gissa på.

Bestyckade TIKKA in dina förgasare eller kör du med andra ?

Annars är det väldigt svårt att hitta dom där sista utlovade. Sen när polaris inte själv bestyckar efter temp och höjd så är det svårt att hitta en bestyckning som funkar vid alla höjder och temperaturer och samtidigt går som bäst.
Aldrig kört med twinpipor men gissar på att dom är ändå svårare och känsligare på bestyckning dvs väldigt svårt att få ut maximal effekt.

Många parametrar som ska stämma innan du åker 150hk i en 600cc tyvärr.
de är TIKKA som har gjort allting med motorn
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Okej. Men håller med wettrob, låter mer som en 120hk med pipa saknar det där rytet pro maskinerna har.

Snabb sökning på tuben, där har du det brutala rytet en pro maskin ska ha. Just när man tar omtag på gasen och full effekt är där på nolltid.
[video=youtube;Ew4O-Jo4NT0]http://www.youtube.com/watch?v=Ew4O-Jo4NT0[/video]

Inte för att vara negativ, maskinen går bra men skeptiskt till 150hk.
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Okej. Men håller med wettrob, låter mer som en 120hk med pipa saknar det där rytet pro maskinerna har.

Snabb sökning på tuben, där har du det brutala rytet en pro maskin ska ha. Just när man tar omtag på gasen och full effekt är där på nolltid.
[video=youtube;Ew4O-Jo4NT0]http://www.youtube.com/watch?v=Ew4O-Jo4NT0[/video]

Inte för att vara negativ, maskinen går bra men skeptiskt till 150hk.
har mycket med inställningar på kameran för att få med de exakta ljudet också, har märkt att ljudet från gopro kamerorna blir bara skit.. inte alls som de är i verkligheten, den låter mycket vassare i verkligheten än vad de gör på film, tro de eller ej
men ni får tro vad ni vill men jag står fast vid hur många hästar jag har :)

åter till ämnet nu!
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Jag har en kompis som tävlar i skotercross hans IQ 600r lämnar typ 155-160 beroende vad det är för väder hans motor är maxportad pf racing. Då kör han på racesoppa. Han har täta kolvbyten för att få ut det lilla extra. Jämnför jag din och hans skoter så tvivlar jag starkt att din har 150hp.

Ungefär samma motor som i denna.

http://www.youtube.com/watch?v=z19Mn4boka4
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag har en kompis som tävlar i skotercross hans IQ 600r lämnar typ 155-160 beroende vad det är för väder hans motor är maxportad pf racing. Då kör han på racesoppa. Han har täta kolvbyten för att få ut det lilla extra. Jämnför jag din och hans skoter så tvivlar jag starkt att din har 150hp.

Ungefär samma motor som i denna.

http://www.youtube.com/watch?v=z19Mn4boka4

Han va ju som smårapp!
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Jag har en kompis som tävlar i skotercross hans IQ 600r lämnar typ 155-160 beroende vad det är för väder hans motor är maxportad pf racing. Då kör han på racesoppa. Han har täta kolvbyten för att få ut det lilla extra. Jämnför jag din och hans skoter så tvivlar jag starkt att din har 150hp.

Ungefär samma motor som i denna.

http://www.youtube.com/watch?v=z19Mn4boka4
aja, har inga papper heller men enligt tidigare ägare så skulle de vara 150hk i den, jag fick i alla fall se papper på vad som var gjort åt motorn och den är rejält trimmad, men skit i de nu..