Polaris IQ R/RR

NickoSupra

Medlem
16 dec 2012
30
0
1
Tjena, vad gör denna maskinen så poppis? Ser den ganska ofta i tävlingar osv.

Hur är den att köra och äga utanför en bana?
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Många tror säkert dom bli jättecoola och svinbra skoterförare bara för att dom kör en Iq. Men många andra (dom flesta skulle jag tro) gillar maskinen för att den är jävligt go att köra helt enkelt. Att äga den är gött med. Kört två säsonger med min rr ganska så krångelfritt. En grej i boggien som böjt sig och en trasig stötdämpare är det som varit problem för mig. Det fina är att dom funnits länge så det finns många tips och trix att ta efter, tex vart dom ska förstärkas och grejer som man ska hålla ögonen öppna på :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Men dom flesta "gatmaskinerna" är roligare och enklare att hålla igång.
Förgasare är jobbigt och chassiet är inte direkt optimalt för klättring eller lössnö.

Ett mycket tråkigt och besserwisseraktigt svar på varför den är popuär: Det känns säkert coolt att äga en skoter som är/ser ut som en crossmaskin.
 

NickoSupra

Medlem
16 dec 2012
30
0
1
Tack för svaren. :)
Kan tänka mig det, att utseendet är en stor del i det. Den ser ju faktiskt ganska tuff ut.
Men hur mycket bränsle drar den. Läste nån kommentar för ett tag sedan att IQ RR drog ganska mycket. Så vad ligger l/milen på den?

Är ute och kollar runt lite, till nästa vinter är det bestämt att jag ska köpa en Ski Doo Summit(Äldre model, ca 03-05) eller nåt annat och Polaris IQn har haft mina ögon väldigt länge. Det blir min första egna maskin också så vill göra det rätt. :)
 

Emil.T

Medlem
22 jan 2013
34
0
1
Värmdö
min iq drar 4 liter milen minst. fast du räknar oftast timkörning för du kan inte ligga och köra på led med en sån skoter
 
A

AssaultRMK

min iq drar 4 liter milen minst. fast du räknar oftast timkörning för du kan inte ligga och köra på led med en sån skoter
Varför går inte din RR att köra på leden?
Jag har ägt/byggt både IQ 440/600, RR och RRSE och alla tre har då gått galant att köra på leden...
Blandad körning har RRarna tagit runt 2,5-3L milen med rätt bestyckning. Dvs inte en droppe mer än någon annan likvärdig förgasar 600, varför skulle den behöva ta så mycket mer än andra?
Min nuvarande -12 Assault RMK dricker säkert minst det dubbla av vad RRarna tog.
 

Emil.T

Medlem
22 jan 2013
34
0
1
Värmdö
Varför går inte din RR att köra på leden?
Jag har ägt/byggt både IQ 440/600, RR och RRSE och alla tre har då gått galant att köra på leden...
Blandad körning har RRarna tagit runt 2,5-3L milen med rätt bestyckning. Dvs inte en droppe mer än någon annan likvärdig förgasar 600, varför skulle den behöva ta så mycket mer än andra?
Min nuvarande -12 Assault RMK dricker säkert minst det dubbla av vad RRarna tog.
min blir så jävla varm när ja kör på leden för den kyler inte riktigt och den drar 4 liter milen för det har ja själv kollat.
 

NickoSupra

Medlem
16 dec 2012
30
0
1
hur stor är tanken på en RR? Går det att sticka ut och köra i skog och leder som är runt om i skogarna. Där jag bor nu har vi inga skoterleder tyvärr, bor bara några mil norr om Uppsala, Östhammar. Så kört överallt där skotern jag kör kommer igenom. Har kört en Ski doo Trapper 500l denna vintern, en äldre maskin men kul som tusan. Har aldrig fått soppatorsk än, då har jag legat och kört runt i skogen, men inte gasat så himla hårt. Skulle det fungera med en IQ RR också?
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Stora tanken till IQ är 34 liter om jag inte minns fel. Sen finns det större tankar att köpa också, jag har personligen en 40 liters trailtank på min 440/600.

(den är till salu förövrigt)
 

NickoSupra

Medlem
16 dec 2012
30
0
1
Okej tack. Hur länge kan du köra innan soppan är slut om soft kör i skogarna men inte så himla mycket gas?
Jag frågar väldigt mycket men detta forum är det enda jag hittat som jag kan få information av folk som vet och har erfarenhet :)
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Du kan köra hela dagen utan soppatorsk om maskinen är bestyckad korrekt.. :) Samt kan du ju även montera en fin 10L dunk på maskinen, (har jag gjort)
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
jag körde 3,5 mil idag (inte speciellt långt men ändå) och den hade inte ens dragit halvtank när jag kom hem och de är ändå en skotercross motor i den på 150bhp, så mycket drar dem ändå inte, beror på hur man kör.
har du tung tumme så drar den därefter också
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
jag körde 3,5 mil idag (inte speciellt långt men ändå) och den hade inte ens dragit halvtank när jag kom hem och de är ändå en skotercross motor i den på 150bhp, så mycket drar dem ändå inte, beror på hur man kör.
har du tung tumme så drar den därefter också
Körde du 3,5 mil i skogen eller 3,5 mil på led. Ts undrade om tanken räcker en hel dag i skogen.
Och du får även samma fråga som killen innan dig, Vilken tank?
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
min tank räcker verkligen inte hela dagen om man kör i skogen/lössnö då tar den ca: 3-5 l milen
Iq 600R har jag med RR tanken
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
min tank räcker verkligen inte hela dagen om man kör i skogen/lössnö då tar den ca: 3-5 l milen
Iq 600R har jag med RR tanken
Det var dit jag ville komma.
Jag kan också få problem att köra en heldag på en tank, det beror helt på körning.
5 liter milen vid lössnökörning ar absolut inte något onormalt eller konstigt.