Fungerar det att ha 51mm kammar på en 600?

Abibe

Medlem
14 feb 2013
12
0
1
Jag har en Lynx X-trim 600 -09, och jag funderar på att byta matta till en med högre kammar. Fungerar det med 51mm kammar på en 600?

Sedan skulle jag uppskatta om någon kunde slänga ihop lite tips om nerdrevning och mattbyte:)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Fungerar nog fint, men när du byter till så höga kammar är nerdrevning att föredra. 2kugg brukar jag ha som regel, sen måste man börja ändra i variatorerna för att få det att stämma.

Även non slip är att föredra men inget krav, helst inte då det "bara" är en 600 så funkar nog std drivhjul fint.
 

Abibe

Medlem
14 feb 2013
12
0
1
Fungerar nog fint, men när du byter till så höga kammar är nerdrevning att föredra. 2kugg brukar jag ha som regel, sen måste man börja ändra i variatorerna för att få det att stämma.

Även non slip är att föredra men inget krav, helst inte då det "bara" är en 600 så funkar nog std drivhjul fint.
Okej, är det mycket svårt att ändra det som ska ändras i variatorerna? Och vad är det som ska ändras? :blink1:
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Du har non slip som standard på din maskin och jag tycker att du kan börja med en mindre neddrevning o känna efter om du vill ha någon ändring av variationerna! Inte alltid nödvändigt!
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
2 st kompisar åker peak 2.5 (64mm) mattor på sina rev summit 600sdi -07or och dom matar på som vanligt .. summiten har ju 57mm standard så 51mm ska inte vara några problem alls :)
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
tror inte en nerdrevning är nödvändig för dig, mattan bör passa "bolt on" Nerdrevning kommer om du ska dra pulka i lössnön då det kan bli jävligt att komma iväg utan att vålda lite.

Däremot tror jag att du kommer ha roligt med en nerdrevning då den kommer att vilja spinna igång mattan lite mer vid ex res eller omtag i någon backe.
Har en 800 e-tec som jag tycker har jobbigare iväg vid omtag i riktigt brant än morsans 600, 800an växlar upp för lätt orginal tack vare denna hysteri på soppaförbrukningen.

Man kan ju få hoppas på ett hydrauliskt snabbt och effektivt system i primären i framtiden. Då kan man få massor av olika karaktärer ur samma maskin. Men blir ju säkert jobbigare för hemmapularna då det kommer bli dator istället för vikter, ramper och fjädrar.
 

Abibe

Medlem
14 feb 2013
12
0
1
tror inte en nerdrevning är nödvändig för dig, mattan bör passa "bolt on" Nerdrevning kommer om du ska dra pulka i lössnön då det kan bli jävligt att komma iväg utan att vålda lite.

Däremot tror jag att du kommer ha roligt med en nerdrevning då den kommer att vilja spinna igång mattan lite mer vid ex res eller omtag i någon backe.

Har en 800 e-tec som jag tycker har jobbigare iväg vid omtag i riktigt brant än morsans 600, 800an växlar upp för lätt orginal tack vare denna hysteri på soppaförbrukningen.

Man kan ju få hoppas på ett hydrauliskt snabbt och effektivt system i primären i framtiden. Då kan man få massor av olika karaktärer ur samma maskin. Men blir ju säkert jobbigare för hemmapularna då det kommer bli dator istället för vikter, ramper och fjädrar.
Okej, ja om det är som du säger så skulle det nog vara bäst med nerdrevning för min del ;) Hur många kugg rekommenderar du att man ska dreva ner?
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Har din 22*45 drevning ? Prova då isf så du vet att den inte räcker till.
Isf är det en kugg på det lilla så har du samma som backcountry X ski-doo säljer med 16*137*1,75 matta 21*45. Boondockern har 406 x 3705 x 59 matta och 19*49 drevning, men då är ju den mattan något längre och kammen också högre än det du har.

Gå halva vägen då och dreva 21*49, blir nog lite jobb innan variatorn går som du vill men kan ju lika gärna bli handen i handsken på en gång :)
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Kör du mycket led så kom ihåg att den kommer att greppa mycket sämre än t.ex en 44mm (som räcker långa vägar både på led och i lössnön)
men framförallt får den mycket lättare att gå varm och bränna slides.