Lynx 49 ranger e-tec viktskillnad mellan årsmodeller

Kotte

Medlem
28 nov 2005
38
0
1
Satt och läste på stenmarks maskin och noterade 25kg i viktökning mellan 2011 och 2013 . Så jag undrar vad som är skillnaden mellan modellerna?
 

comsys

Välkänd medlem
29 jan 2006
293
0
16
Norrbotten
Har också noterat de. Men ja tror det är bara olika vägnings metoder.De ska inte skilja något mellan årsmodellerna.
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Min 13 väger 255 torr och enligt åf så hade den nog inte blivit tyngre än förut vad han visste, han kunde inte riktigt svara på det för jag hade oxå sett olika uppgifter på vikten!
 

tofferacing

Välkänd medlem
15 dec 2008
297
0
16
prärien
Jag har en 2011 Ranger 49 å på den står det 281kg på chassiet iaf, Mäktigt!!! Nästan som en Commander.Dom e knepiga Finnpajjsarna.Dom må ju lära sig väga skotrarna på samma sätt iaf.
 

stefanuss

Aktiv medlem
1 apr 2009
60
0
6
Har en från 2012 ,den har lite lätt för att gräva ner sig om det blir uppför , hört att dom nyare med högre kammar är betydligt bättre ...
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
jag är grymt nöjd med min, har inte kört jättemycket i puder, köpte min i slutet av januari. Jag har kört lite i puder iaf men inte så mycke uppför o härjat! supersmidig skoter i skogen lätt att bryta ner o vända på ingenting typ, enda negativa är den smala spårvidden när man skjutsar familjen, lite tippig då!
 

joop

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Väldigt nöjd med min -13. Men det krävdes att balata remmen släpptes ut och bakre dämparfjädern slackades till minimum samtidigt som fjädern på främre dämparen spändes några hack.
Gjorde en grym skillnad för lössnöegenskaperna, men är fortfarande ypperlig på led t.o.m.med passagerare. :)
 

joop

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Ja innan jag på inrådan av en Lapp med samma skotermodell gjorde detta, så höll jag på att ångra mig bittert att jag bytt från att ha åkt RMK.
Blev ju skillnad som natt o dag att köra i lössnö, men det är fortfarande inga problem att skjutsa på led i 100 knyck.
Det var ju ett jaevulusiskt skidtryck med grundinställningen i boggin.

Hur som haver så är jag väldigt nöjd nu i alla fall.
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Tack för tipset, ska absolut provas nästa säsong, jag har bara ändrat så bakre dämparen är på lösaste o bara det gjorde skillnad i lössnö! Har ni nå bra tips på verktyg att ändra fjädrarna med? Tycker originaläverktyget är kass o bara slinter...
 

stefanuss

Aktiv medlem
1 apr 2009
60
0
6
med en polygrip går det bra , min balatarem är ej justerbar , men har spänt fjädern fram , betydligt lättare på styret i alla fall , men dåligt med lössnö i mina trakter just nu
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
min balatarem går att ställa i fyra steg, ställde den på lösaste förut ikväll men lika som för dig, väldigt dåligt med lössnö nu...