Polaris indy 500 -91 4 dagar av en skoterägares liv

Schtaan

Medlem
7 apr 2013
12
0
1
Skellefteå
Halloj alla vänliga själar
Köpte den första skotern i mitt liv till påsk.
Barnen och frugan blev glada , livet lekte och viken utanför blev som en motorväg till 4 e dagen då allt roligt tog slut.

Vad gör man åt toppen , blev som blästrad av kolvens framfart ?
Hur kan man veta att det inte är kvar smul från kolven i botten på motorn om man inte vill skruva sönder resten OCKSÅ.?
Sen fram för allt hur skall man veta att detta inte händer igen.
Om jag förstår detta rätt så kan det vara 3 saker som orsakat detta.
Kylningen ej tillräcklig
Smörjningen har lagt av
Bränsleblandningen
Kan man kola att oljesmörjningen verkligen fungerar ?

Vad tror ni har hänt med tanke på bilderna ?
Barnen fesåkte rätt mkt innan den nöp.

Hoppas att ni har kunskap i området vilket jag saknar​
 

Attachments

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Verkar som du fått en slitage skada(kolvklapper),kan vara cylindrarna som är nötta över max mått,mkt.mil på den?kolla på andra kolven efter sprickor i kolv skirtarna,brukar vara vanligt på maskiner som gått långt/sugit in snö nångång,tyvärr så för att vara 100%säker att det inte blir rester kvar i vevhuset,så måste blocket delas&rengöras,brukar vara flis baki lagrena,ids du inte så måste du iallaf ta ur motorn,fylla vevhuset med bensin&veva runt,samt vända upp&ner för å få ut det som går,gör det ngr.ggr.samt blås med tryckluft,i med nya kolvar&kör&hoppas på det funkar...:bigsmile:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
toppen kan du slipa till med smärgelduk. det ser ut som att skotern gått snålt och skurit pga för det.

trasig packbox, insugningsgummin eller skit i förgasaren skulle jag gissa.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Oavsett om det går dela på plats, vilket jag har mycket svårt att tro, så bör du ta ur motorn helt för att kunna tvätta ur vevhuset ordentligt.

Min teori: Detta är sannolikt inte en slitageskada som föreslogs i början av tråden. Man ser på färgen i förbränningsrummet att det gått väldigt varmt ett längre tag. Det faktum att kolvkjolen släppt är mer sannolikt en följdskada av varmgången.

Jag är helt klart inne på Vidgrens linje, felaktig bränsle/luftblandning. Eller eventuellt ett dåligt lager som ligger och bygger värme.

Som redan skrivet; använd smärgelduk och jämna till det värsta i toppen, försök få bort alla vassa utstickande kanter, dessa kan ge spikning. Men avverka inte för mycket, då tappar du kompression.

Lägg ner tid på att hitta felet nu innan du skruvar ihop. Det är så genomjä*ligt tråkigt att göra om denna reparation om 10 mil...

Lycka till!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har sett en del gammel polaris(fuji)motorer med liknande syndrom,uppätna kolv skirtar,tillochmed såna som inte har havererat som din har gjort,utan bitar borta å motorn gått dåligt,pga.kolv styrda insuget inte fungerar nå mer(spitt back)kommer ihåg en 650,som gjorde så på samma cylinder flera ggr.när cylindern borrades till 1a.öd,slutade bekymmret,mager blandning,så brukar kolven smälta upptill,mer mot avgas utblåset,grop i kolvtoppen,nu är det ju svårt att se på bilden det lilla man ser,iomed den har funkat som en stenkross,men givetvis så kolla förgasarna,då helst noga på den havererade sidan,allt är möjligt,kolla ifall p-boxarna grisat ut något,men inte vanligt på fuji 488an.
Har du kollat andra kolven efter små sprickor i nedre partiet(kolvskirt)?
Den ser för övrigt fin ut...
 

Schtaan

Medlem
7 apr 2013
12
0
1
Skellefteå
Tack för alla fina svar
Har legat sjuk ett par dagar så meknigen har legat nere.
Kan ni utveckla tanken med felaktig bränsle / luftblandning.?

Min plaaan totalt lyder
1. ta bort separata smörjningen och blanda olja direkt i tanken

2. sätta in en "vanlig analog temp mätare "så man har lite mer koll på värmen
verkar vara ca 16 mm gäng på givaren nu
Vilken temp kommer den upp till ,är väll inte samma som bil eller ...
Vet någon av givare och mätare att köpa ?

3. rensa ur gasarna så ingen skit ligger där

4. kommer även att plocka vevaxeln och mäta upp den så att den inte är sned

Vad tror ni om det ?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kan ni utveckla tanken med felaktig bränsle / luftblandning.?
Det jag menar är att tex munstycke varit igensatt eller att den tagit tjuvluft genom tex sprucket insugsgummi eller dålig vevaxeltätning. Om bränsleblandningen blir för mager, så stiger temperaturen snabbt i förbränningsrummet.

Anledningen till att detta är min teori är färgen på kolvtopp och tändstift, den ser grå ut, och jag tolkar det som nåt som brukar kallas för "dödsaska". Inte alla varmgångar leder till smält kolvtopp, det kan även leda till nypning och tappade styrstift för korvringar. Och värmenyp kan mycket väl leda till tappad kolvkjol.

Möjligen kan bilden luras lite, och den gråa färgen kommer från aluminiumdamm. Om du tar lös båda kolvarna, och jämför färgen på insidan av kolvtopparna, dvs ovanför kolvbult, hur ser den färgen ut? Där kan man få en riktigt bra fingervisning om hur varm förbränning man haft.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Grejjen med dessa gamla Fuji motorer,var just att dom hade kolvstyrda insug(gammal teknik)enkel lösning på insugnings takten,dock på en snöskoter,så kan det komma in snö via luft burken,vilket chock kyler kolvskirten,resten kan man ju räkna ut,om inte ras då,så blir det skador för framtiden(nu tror jag inte att snö var orsaken för tillfället,men slitage från tidigare ägare kan vara mkt.möjligt,sprickor i kolv kjolen)har du skummgummit mellan huv&burk kvar?å är det bara ram isåfall?eller har den filter över ramen åxå?
Men man kan ju inte räkna bort att det har varit mager blandning(skit/vatten/avlagringar i förgasare),p-box kan man nog till 90%utesluta,å då är ju främsta orsaken inte att den tar in tjuvluft,utan förlorar en del av vevhus blandningen...men det brukar ju visa sig i klet/griseri runt vev axel ändor,dock mer vanligt på variator sidan(PTO)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Känns det verkligen troligt att en såpass gammal maskin gått 700 mil?....
Jajja, Dom där Fuji-spisarna brukar gå 2500 mil utan bekymmer i många fall, extremt driftsäkra motorer, så att börja leta efter felet i "utsliten motor"-änden på skalan är att vara onödigt pesimistisk. (kan vara så men det finns troligare förklaringar)

Med det avfettningsmedel vi köper som bensin i dag så är det ett måste att inför varje säsong ha isär förgasarna och rengöra/byta mustycken, särskillt lågfartsmunstyckena ärgar täta på tämligen kort tid. Börja kolla efter fel där, visst hade ungarna varit ute och "fisåkt"?

Separatoljesmörjningen är hemskt sällan ett problem. När du satt ihop motorn igen så blanda 1,5-2% i tanken för säkerhets skull, gör en märkning på oljetanken och kör ett tag och se om den tar olja.

Kolla insugningsgummin, vattenpumsrem och ev riv isär lite och inspektera vevaxeltätningarna
 

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Du skrev att du skulle montera dit en tempmätare för kylvattnet. Tänk på att det finns 2 typer av värme i motorn. Dels hur varmt kylvattnet blir. Det kan man reglera med en bra termostat och kylare. Dels hur varmt det blir i förbränningsrummet och toppen på kolven. Det reglerar man med rätt munstycke=rätt bränsle/luftblandning. Den temperaturen mäter man via avgastempen. Dessa temperaturer har inte med varandra att göra (jo lite).
 

Schtaan

Medlem
7 apr 2013
12
0
1
Skellefteå
Så här ser kolvarna ut på insidan.

Ang tätningar kring luftfilter och skumgummit upp mot huv så fanns inget sådant
Filterhållaren saknade clips , så tätt var det inte.

Ang olja. den tog olja ,det kollade jag för jag var rädd att det skulle klicka när man inte "känner" sin nya maskin.

Låter på många av er som att gasarna och blandningen kan var boven i dramat.
Ser det ut så på kolvarna också ?
 

Attachments

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har du kollat efter sprickor på kolvkjolarna,på den hela kolven?fanns det ingen skumgummi ram mellan huv/luft box?typ när du stänger huven så är det ett spelrum på 5-10cm.?
Inj.pumpen brukar funka säkert,väldigt ovanligt den pajjar.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Insidan på kolvarna tyder mer på att kolvarna varit utslitna som skrevs i början på tråden. Om du har snålgång under längre tid brukar man se den ask-gråa färgen även på kolvens undersida. Nu anar man bara en liten antydan till uttorkning, men fortfarande finns det en färsk oljehinna på undersidan av kolven. Hade det sett snustorrt och gråare ut så hade jag stått kvar på min linje. Men...

Jag backar med mina tidigare påståenden.

Ta isär, tvätta lagren ordentligt med diesel, kolla alla lager, sätt ihop med nya kolvar. Rengör förgasarna ordentligt, ta isär ALLT och lägg i diesel nåt dygn eller 3. Blås/torka rent och sätt ihop.

Blanda 4 dl extra olja i första fulla tanken, under inkörning. Sen är det bara att smiska sk*ten ur henne igen!