STD vs PRO RMK?

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Två heta kandidater till 2014!

Törs man lita på PRO'n? Eller ska man "go safe" å köra STD?

Hur tänker och resonerar NI?

Är lite påläst på skillnaderna, och det som skiljer STD'en från PRO'n är vad jag vet:

-Annat styre+styrstång
-Kedjehus
-Drivaxel
-Kylsystem
-Framvagn
-Dämperi
-Stänklapp
-Alu pyramid
-Extra boggiehjul ist för rivare
-Alu lyftbåge ist för kolfiber
-Huvudbromscylinder+skiva

Rätta mig gärna om jag har fel.

Håller QD-remmen och kolfiberpyramiden? Och om man får för sig att krydda motorn lite med te.x turbo eller bigbore, måste man då börja dreva å pygla?
Misstänker att dreven till QD kostar flis..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har man inga planer på att ändra så mycket så köp pro, annars om man ändå ska byta ut det mesta på maskinen så skulle jag köpt standard.
Om det blir så att jag behöver köpa nytt till 2014 blir det nog en standard. Känns som mer robust att bygga vidare på.
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Tänker lite i dom banorna jag å. Mest troligt kommer jag att sätta dit foxare och Zbros framvagn oavsett om de blir en standard eller PRO!
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Kör std RMK, och visst är det skillnad på en PRO.. Lite svårt att sätta fingret på vad det är (förmodligen roterande massa= bromskiva+drivaxel+beltdrive) men då är det ju bara att köra med std.. Sedan jag satte dit Team TIED så verkar den ha slutat äta rem vid extrem körning, polarn har fått till sin Pro så den tar bara lite rem nu.
Förutom dämparna så måste man byta styret.. Fan vad underarmarna tog stryk av org...
 

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
Har ni som byter styre på std kommit på nån snygg omplacering av knapparna på den gigantiska plastklumpen??
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Näeh, har slutat bry mej.. Har ju inte ens lagt nån vinyl... Är som sagt inte bara reglagen som är fult på den här jävuln... Men va fan polarn har två pron, bägge är sjukskrivna, ena med motor ras efter att ha sprängt 4rem innan 70mil +2primärvariatorer (bägge har gått av och gjort titthål i sidokåpan) samt en qd rem. Den maskin har gått ca 140mil ida, den andra med 40mil på mätarn separerade limningen i drivaxeln under påsk trots att klämman satt där...
Såå nog åker jag vidare på std nästa år..
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Vette fan hur dom kör med sina PRO när dom lyckad knäcka dom på det viset! Jag anser att PRO A armarna är starkare än de gamla jag hade! 120 mil utan nått som helst problem med beltdrive eller drivaxel eller pyramid trots rullningar mm.
Vi har testa PRO mot std RMK och samtliga upplever PRO:n rappare, mer lättkörd och på nått vis generellt mycket härligare utan att kunna säga varför. Det skiljer ju lite prylar mm så det gör naturligtvis skillnad( helt uppenbart)
Kör helt klart vidare med en PRO vid byte.
En std bli dessutom betydligt dyrare innan man fått på det nödvändigaste för att den ska bli ok.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
A-armarna är helt klart starkare.. Har inte sett någon i europa hantera en poo som polarn och armarna håller för honom... Trisst bara att dom lämnat limningen till ecu avdelningen... Dom som limmat har inte kunskapen!
Qd remmen verkar ha gett upp för de flesta då dom sumpat sej, rammlat ner i krondiken eller landat på nån stubbe, eller för den delen landat lite tungt efter stora hopp....
Tror det har med kvalitet att göra, en som är limmad korrekt, har rätt mapp, motor linad perfekt. Ja då håller pron för allt!
yammas tekniker skulle övervaka montaget så hade 70% av rasen aldrig hänt..
Polarns sista pro som han tog ut för 3v sedan är typ 20% rappare än allt annat vi testat i år, vi ska be nån kolla vilken mapp som sitter i den... För hårt går den som fn...
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jag monterade rox 2" med rsi 2" höjare, mest för att det var de jag fick tag på snabbast, skulle starkt rekommendera rsi raka snox styre med 4 el 5" höjare... Max 15grader setback, om du är en aktiv förare..
Evol r räcker lätt.. Det är endast på tävlingsbanan du behöver hundra% justermöjlighet, sen måste man verkligen skruva dämparna hit och dit för att lära sej vad som händer.. Fråga dina polare med fullt justerbara dämpare hur många ggr dom ändrat inställningar efter före!? 1på 10 max..

Upplever att jag kan uppnå samma resultat med evol chambern och returen som jag med en värre dämpare hade fixat med högfarts kompen.. Har droppat 6-8m utan att det bottnat eller skickat fronten pga för snabb retur då jag pumpat upp evol trycket lite
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Känns även som att man måste byta dämpare på PRO'n om det blir en sån.. Har sett att många nissar här på forumet gör det!

Och den där "känslan" ni snackar om, att PRO'n upplevs mer lätthanterlig.. Är det värt dom 10k extra även om man tänkt att skifta dämpare runt om + framvagn?

Har snackat lite fram och tillbaka med olika handlare. Och några säger att QD rem + drev ska vara uppdaterat till i år för att hålla, men nån säger även att det är samma grejor som på 13.. Nån som har nån säker källa på nått av alternativen?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Varför byta dämpare på Pro:n??
tycker dom fungerar utmärkt, om man vill så kan man pula i bättre olja och schimsa dom så dom blir mer anpassade för några hundra per dämpare!

QD rem och drev är uppdaterade, förmodligen drivaxel även om klammer sitter där std.

Med std a armar och skidorna på smalaste klarar man sig långt men smaken är som baken:)

Bara dämpare till en std kostar 15 tusen, styre, dekalkit och någon till måste pryl så är det 20 tusen.

smaken är som baken, bara att välja det som känns bäst.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Håller med anders.f... Står man i valet och kvalet mellan assault och pro, då betyder det att du åtminståne hoppar som en tok halva tiden du sitter på skotern, då finns det anledning att byta dämpare. Jag tycker pron verkar lira finfint.. Och jag har inte sett någon framvagn vika sej av en lite dålig landning som dom gamla.. Jag hade nog satsat degen på assault drivaxel och ett vettigt V-kitt på en pro. std settuppen funkar för kärringar och puts***ar... Åsså alla som egentligen skulle ha en crossover....
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Har fått rätt schysst deal nu så kan hända att de blir en PRO :)

Krillekravall.. När du skriver vettigt v-kitt.. Vilket menar du då?? Har för mig du har skrive förut i någon annan tråd att det inte finns nått bra färdigt kitt ute på marknaden?? Eller? ;)
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jag har fått äta upp att jag sågade vilhelmina kittet.. Det går inte bäst men är en vettig kompromiss.. Däremot så har jag inte mycket till övers för 11 serien.. Men det är vad jag tycker personligen!
160-240 i sek, och teams justerbara 58-75 viktade till 66,2 tror jag det var. Det fick stopp på rem ätandet för polarns pro.
Men man ska veta att alla våra setups är för extrem skogskörning, och alla ger mer eller mindre övervarv på sjöar...
Kör själv med 10-66 team tied 73/57kam, 160/240sek fjäder, är inte helt nöjd med den setupen men väntar på prylar från snoperformance så jag kan testa vidare, även ned drevat en kugg, min är ju en std rmk.. Vidare så kör vi på dayco remar.. Håller klart bättre än org, mindre slir, inte lika känslig mot snö.. Och jag upplever den som lite bredare så man slipper shimsa korset.. Inget jag mätt så jag kan ha fel... Men känslan säger att det är så....
 

Bad_rasta

Medlem
16 feb 2008
34
0
1
Jaha krille modifieringen av skidgummi( polaris skidgummi är universums dåligaste) hur? Mr j sa att du fixat på hans. Tänkte byta skidor och allt men du hade fixat.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Jag har fått äta upp att jag sågade vilhelmina kittet.. Det går inte bäst men är en vettig kompromiss.. Däremot så har jag inte mycket till övers för 11 serien.. Men det är vad jag tycker personligen!
160-240 i sek, och teams justerbara 58-75 viktade till 66,2 tror jag det var. Det fick stopp på rem ätandet för polarns pro.
Men man ska veta att alla våra setups är för extrem skogskörning, och alla ger mer eller mindre övervarv på sjöar...
Kör själv med 10-66 team tied 73/57kam, 160/240sek fjäder, är inte helt nöjd med den setupen men väntar på prylar från snoperformance så jag kan testa vidare, även ned drevat en kugg, min är ju en std rmk.. Vidare så kör vi på dayco remar.. Håller klart bättre än org, mindre slir, inte lika känslig mot snö.. Och jag upplever den som lite bredare så man slipper shimsa korset.. Inget jag mätt så jag kan ha fel... Men känslan säger att det är så....
Vad kör ni med för dayco remmar ?
har själv kört på AC remmar och upplever dom slirar mindre å håller bättre men inte bra. (048 remmen)
73/57 helixen tycker jag inte funkar riktigt som jag vill men jag har ju annan utväxling än dig.
å kör man std sek så måste man ha hårdare fjäder .....