Riksgränsen i maj?

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Teknisk körning i skogen.. är just nu jävligt krävande.. har du inte skotern perfekt settad.. kommer du vara sjukt slut i kroppen . Bottenlös slask. Awesome..
Fjällkörningen kring nordanjaure och jappmajaure är mer lätthanterlig. 20-50cm slask på hård botten. Droppade nå 5meters klippor. Landningen höll. Uppåt har jag inte ens testad sista veckan... sydsluttningar mellan 1300-1600 kan funka. Annan tid är det betong..
Vi hade super åkning idag...
Nordanjaure och jappmajaure, åker man norrut från Riksgränsen för att komma dit. Går det spår hela vägen eller? Vi åker ju upp 8 maj, ska bo i katterjåkk, så Krille vart håller man till om det är dåligt väder, fjällen är ju täckta i moln då. Är de ställena du nämner åkbara vid dåligt väder(molnigt).
Är det soligt är det ju bara att trycka iväg. :)
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Nordanjaure tillsammans med retsröms selet mm är björkskog och klippor.. funkar i alla väder.. jappmajaure kan man köra ihjäl sej om det är kass sikt.. så det är till för godagarna..
Köp en fjällkarta som täcker omr. Katrerjåkk e mitt i knuten.. finns tre feta leder därifrån, uppåt hittar du bland de ballaste högfjällsterräng du kan åka i.. kör du över vägen tar te vänster ut på vassijaure och föler spåret som går snett över sjön hamnar du på leden som går till överändan nordanjaure.. fortsätter du den feta leden rakt över sjön kommer du till kättringen som leder till jappmajaure.. men du kommer inse att du just kört förbi en vecka av sveriges bäst friåkar terräng. Iaf om du gillar att gära stora grejjor. Brukar finnas ett antal 25-30meters hoppor längs vägen..

Tar du te höger ut på vassi och följer den omarkerade leden till näst sista viken på vänster sida av sjön hittar du början på leden till nedre ändan av nordanjaure (man kan alltså göra en fin rund tur..) här hittar du playgrounds alla burandt vart du än åker!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ok, tack för infon. Jo känner till området uppåt från katterjåkk hyffsat iaf, mest där vi åkt, har varit dit nu 3 år på raken. Förra året var vi hela v14 i gränsen soligt hela veckan så vi åkte bara i högfjällen mellan björkliden och katterjåkk. :D Men man kan ju ha otur och finvädret uteblir. Känner inte till området på andra sidan vassi så bra, bara gjort nån kort sväng där, så därför jag frågar lite. Blir att sikta på nordanjaure då ifall vädret är dåligt.
Vi är dock inga åkare som kräver burandtterräng hehe, men kul att veta vartåt man ska åka för lite rolig åkning iaf sen får man ju se vad man klarar av.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hade sinnes sjuk åkning idag... chillade till 11.00 då det varit rejält nattkallt.. mötte ett gäng finnar på väg tebacks... samma finnar sa det var hårt och skaryta... så tänk på de om det är kallt på nätterna så ere ingen ide att stressa sen kör man tills det börjar hårdna... ida har jag grillat i shorts till 1830. Me sol brillor på...
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Faaan vad man blir sne... Eller så är det som dom säger "det går inte lära en gammmmmal hund att sitta!" I detta fall så kan det va så att jag bara kastat en snabbtitt bå kartan, sett att det varit rödmarkerat kring Vassitjokka och tagit för givet att det är det gamla vanliga förbudsområdet som avlysits...
Eller så ere nån i gränsen som dragit en rövare och lagt ut en utgången avlysning för heliski snubbarna,, då ere fan krig!?
 
Last edited:

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Haha... jag var helt övertygad om att det var förbudsområde.. har som lämnat den rundan orörd i år! Brukar annars åka upp rännan på baksidan åsså ner i kårsavagge via rubens eller aningen längr in beroende på hur mycke testo man har i kroppen för dagen. Hehe
 

ttx666

Medlem
5 mar 2013
30
0
1
västernorrland/jämtland
satsar på den här helgen istället. vädret ser ut att bli nice. ni som ska åka upp, vad kör ni med för däck, sommar vinter? lär väl vara barväg till kiruna iaf, sista biten som man är lite fundersam över. vore ganska trevligt om man kunde joina nåt gäng så man inte behöver känna sig helt lämnad åt sitt öde :smow:
 
A

AssaultRMK

Det är barmark hela vägen från Kiruna upp till parkeringen i Gränsen och Katterjokk.
Har kört med sommardäck både på bilen och släpet de senaste 4-5ggr upp under de senaste veckorna.
Det har dock varit/är rejäl snöstorm där uppe idag, men jag skulle inte vara orolig för halt väglag. Det som landar på vägen smälter bort på någon timme.

Personligen hade jag dock aldrig klivit på skotern och köra ut ensam i fjällen. Förutom de långa avstånden och den dåliga mobiltäckningen om det skulle hända något så kan vädret vända väldigt fort och med dåligt lokalsinne lätt resultera i att man kör ner för närmsta stup.
 
Last edited:

ttx666

Medlem
5 mar 2013
30
0
1
västernorrland/jämtland
nä de är ju just det som är lilla problemet.. man får ju aldrig med sig nå folk, för dyrt,för långt, blabla, å svårt är det att komma i kontakt med nå nya såatte.... då blir man hemma.