Riksgränsen i maj?

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Genomslags före i dalarna i går. Det blev lite kämpigt att ta sig hem över nedre delen av Snarapdalen och Hojgan backen. Under dagen gick jokken och några bäckar upp. Surfa surfa och hoppas att man kommer upp över kanten på andra sida jokken. Jävligt jobbigt att börja med nosen i 30 graders vikel neråt innan man planar på vattnet. Lite trixigt i Hojgan backen då snö blandades med stenrösen.

Intressant att ta sats för att komma upp och sedan landa i stenrösen. Klarade maskin och framför allt satte mig inte någonstans. En polare hade inte riktigt samma tur. Rundslagningar fastkörningar Winschning mm. Men kul var det :eyebrows:
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hehe. Träffade nåra polare på coop katterjokk, dom avrådde från hoiganvagge, snarap igår.. tjohoo sa vi och åkte dit. Det var fortfarande betong i våra ögon! Men efter 1600 blev snön riktigt fin även runt katterjaure.. och efter dagens regn kan morgondan bli helt super... bara solen dom låvar ska titta fram gör det.... flatljus ida.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Ett litet tips... man behöver aldrig åka ensam haär uppe...och jag håller med om att man inte ska åka själv. Speciellt den här årstisen. Som srugsittarn nämner om bäckarna.. man kan bomba förbi en bäck, bomba en driva för att sen köra tebacacks samma väg 15min senare å ramla ner i ett tvåmeter hål när bäcken öppnat sej...
Bara att chilla vid coop , åsså hänga på det skotergäng som verkar passa just din körstil bäst... men finnarna brukar va helkass på engelska... sååå
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
kanonföre här uppe nu, slaskigt och fin som det ska vara på våren. Sjuk åkning.

Tyvärr för min del så fick jag åka ambulans ner och tillbringa en natt på fina kiruna sjukhus med en kotkompression så nu kan jag bara puttra omkring.. Men med det vädret som var idag så ska jag inte klaga!
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Väcker lite liv i denna gamla tråd. Hur länge är det åkbart där uppe? När träder något form av allmänt skoterförbud in? Vart tydligen klart att jag ska harva runt med lastbilen där uppe ifrån mitten på maj och tänkte självklart att då tar jag med mig skotern på maskinflaket så har man ju både boende och transport ordnad och slipper åka dom 100milen hem på helgen. Gärna åksällskap eftersökes.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
30e.maj var jag dit å körde sista körningen förra våren, var rätt bra körning...stekande sol&sommar värme på ca.1500meters höjd, givetvis inget puder, men inte hårt heller...tror endel kört ända till midsommar, men är nog rätt tinat då.
 
Last edited:

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Väcker åter denna tråd i hopp om svar :)

Var upp för något år sedan i slutet april och bodde i Björkliden så har väl NÅN sorts hum om vart man åker den tiden, men nu tänkte vi åka upp första helgen i Juni/Nationaldagen - är det körbart denna tid? Gissar att man kanske inte kör från björkliden till abisko via torneträsket den tiden på året för att tanka?

Kör man från Boendet i Gränsen/Katterjokkk/Björkliden öht eller ska vi räkna med att släpa (känns lite som att man är så högt man kommer oavsett dock) :D

Boendetips för ett säsongsavslut vore tacksamt (tänker nog att vi försöker oss på Hotell i Gränsen beroende på bokningssituation).

Några förbud som träder in i Juni däruppe? ;)

För den riktigt sena vår/sommarkörningen - är det norrut som gäller eller "söderut" mot Våffelstugan där som jag minns från något år sedan?

Tacksam för svar.
 

mikias

Ny medlem
21 apr 2016
4
0
1
Vi tänkte också fara till midsommar, hur är det att köra då? Är det värt? har 30mil enkel väg dit. Kan man busa eller brukar det mest vara korvgrillarföre?
 

Daspe

Aktiv medlem
28 nov 2010
98
1
6
Lycksele
Jag och sambon var upp midsommar förra året och körde och de gick hur fint som helst ovanför katterjokk. MEN det är väldigt mycke mindre snö i år än förra året så vi kom nog fara betydligt tidigare än så.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Nån med en indikation inför kommande helg? Kollar jag webbkameror från Riksgränsen/Björkliden så ser det ju ut som vi måste till Låktatjåkko för att kunna köra - men hur tända vi än må vara så är kanske inte 5 skotrar uppflugna med helikopter riktigt värt det... kan man komma rimligt nära snön nånstans med bil o släp och isf vars då? :)
 

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Kanske för sent svar
Är normalt uppe varje helg men har inte vart upp på några helger nu och jag har satt skotern i sommarförvaring. Det kördes iaf förra helgen. Har ingen koll på denna. Men det har vart lite snö hela säsongen.
 

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Väcker liv i tråden...
Vi är några stycken som åker upp till kommande helgen, 122 mil enkel resa.
Hur är snöförhållandena i år?
Vart ska man åka vid dåligt respektive bra väder (Någon som vill dela med sig av GPS koordinater).
Tacksam för alla tips och råd.
 

Rutger

Medlem
14 feb 2016
14
0
1
Stockholm och Norra Norrland
Även jag är intresserad att åka upp till Gränsen om ett par veckor. Som en indikation var jag i förra veckan och körde runt Kvikkjokk. Precis vid Kvikkjook var det inte mycket snö men längre norrut, från Vaimok och vidare var det mycket snö och perfekt före. Höjdpunkten var ett par dagars körning vid Sulitelma/Varvek/Råvvejaure/Pieskehaure.

Snöförhållanden är betydligt bättre uppe vid gränsen så ni borde ha en härlig tid framför er.