Ranger 600 vs. Sport Touring 600

dyltabruk

Medlem
22 okt 2012
16
0
1
Närke
Tittar på att byta skoter till nästa säsong och just nu ser det ut att bli en Lynx. Jag behöver dock få lite ägarerfarenheter från er som äger eller har kört dessa maskiner.

Jag behöver få koll på om det är så att boggien på Rangern är ledad eller åtminstone lite tilt på så att det finns en chans att backa sig ur en situation i lössnö. Jag har erfarenheter av touringmaskiner där dom egentligen bara gräver ner sig mer när man backar för att dom är för tunga back samt har helt stel/plan bakre bogggie innan vändhjulet. Min bror kör Lynx 5900 och hans bara "flyter" upp när han backar. Fantastiskt men orehört irriterande på samma gång där jag i princip behöver hårt packad led för att kunna backa utan att riskera en fastkörning.

Det verkar som att Ranger 600 och Sport Touring 600 är snarlika, men jag behöver som sagt få kolla på vad som skiljer dom åt, särskilt med avseende på lössnögeneskaperna.

Tack!

/T
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Ledad boggie på rangern! Iaf på dom nya från 10 eller när dom kom!
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Antar att du syftar på Ranger 600 som fanns runt 2002. Finns ju en uppsjö Lynxar med Ranger i modellbeteckningen. Men Sporttouringen fanns väll bara runt 02-04 om jag minns rätt.Har en bekant med en Sport touring 600 -02:a, har provat den ngn gång! Går att backa på släpvagnar o liknande underlag. Funkar bra på led men bland det sämre jag varit med om i snön, inte bättre än en kort maskin som jag upplever det. Känns baktung i snön o behöver fart för att ta sig fram.
Men helt ok fjädring o motor o en bra ledmaskin för två. Skulle definitivt satsa på Rangern då den har längre matta, gärna ngn som förlängt den till 396 ist för 365 som verkar vara orginal. Sällan ngn ångrat sig för att de köpt en maskin med för lång matta, mer fördelar än nackdelar (i min värld)! Men backa som en 5900 i snön gör kan de flesta bara drömma om!

Lycka till!
 

dyltabruk

Medlem
22 okt 2012
16
0
1
Närke
Ok. Stryker Sport Touringen direkt då.

Ska hålla koll på Rangern fram till nästa säsong. Ska förtydliga och säga att det gäller mycket riktigt Rangermodellerna från 2002 fram till kanske runt 2006 (beroende på pris). Jag har försökt studera bilderna på boggie i syfte att se om den är ledad eller ej. Dock utan framgång.

Jag tycker att det ser ut som att vändhjulet sitter på en annan nivå än stödhjulet intill, men jag är inte helt säker....? :confused:

Den som vet hur det förhåller sig får gärna berätta. Det verkar mycket riktigt vara så att det finns en del 396 längder på mattan men dom är nog förlängda i efterhand.
 

dyltabruk

Medlem
22 okt 2012
16
0
1
Närke
... kan konstatera att det verkar ha funnits olika mattlängder orginal på Ranger 600. Runt 2002-2003 tolkar jag det som att det är 396cm. Runt 2004 verkar det vara 365cm för att sedan runt 2006 vara tillbaka till 396cm. Kan inte säga med säkerhet hur det är.

Kan möjligen vara så att den ledade bakre boggien endast finns till 396cm versionerna...(??)

Önskar fortfarande info om hur den ledade boogien fungerar i verkligheten (särskilt vid backning och lössnökörning) , bra eller mindre bra...
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Den ledade boggien är den bästa för just att backa i snö, du hittar nog ingen bättre lösning på det! Lynx har en egen liten sida liknande denna där det finns väldigt mkt info som är bra o mycket kunnigt folk som hjälper till, se till o kika där. Vet inte om det är ok att tippsa om det här men hoppas ingen misstycker.

Mvh
 

aDDeNmaN

Medlem
15 jan 2012
40
0
6
Piteå
Jag äger en Ranger 600 2005 altså en med 365cm matta icke ledad boggie då den endast fanns på 396cm långa modellen.

En skoter som jag gillar, tar sig fram bra i lössnö och bra fjädring när man kör på led.
Det enda felet jag har haft är att drivaxeln gick av (tillverkningsfel på alla lynx 2005 med evo chassiet)