Pruta på en ny Polaris?

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Tjenixen.

Jag ska nog boka en -14 RMK Assault om några dagar.
Men har hört att folk har kunnat pruta och få ner priset lite grann på nya maskiner.
Har aldrig köpt en NY maskin innan så har ingen erfarenhet av detta.

Jag ska dock inte göra ett rent köp utan jag ska byta in min skurna -09 Assault och fick budet att lägga 87900:- imellan. Alltså får jag 55k för min -09 vilket var en rätt bra deal pga att det ska bytas både kolvar och cylinder m.m.

Tror ni att det skulle gå att få ner priset lite?
Vill veta lite mer innan jag går in hos ÅF börjar skambjuda så dom tror jag är dum :p

Era fantasi-priser som eran kompis kusins morbror fick kan ni hålla för er själva, tack :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Fråga vad du får betala om du råkar sälja din Assault, det vill säga vilket pris du får vid rent köp. Då inser du att Rent köp MINUS 87900kr är betydligt mindre än 55k.

Dom räknar alltså Bruttopris mot ditt inbyte. För att du ska må lite bättre. Men säg du får pruta 10k på ord-pris så är ditt "inbyte" bara 45k. Vilket kanske är vettigt, jag har ingen aning. Men får du 50k av grannen, fullt medveten om vilka fel det är, så gör du ju en bättre affär.

Svårt att säga något om priset iaf, när det är inbyten inblandat - i synnerhet när det är ett repobjekt.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Ja visst är det lättare att få ner priset om man har pengar i näven.
Men 55k för min är ju helt klart en bra deal men har kanske fått ett så pass bra pris på den just för att dom inte prutar på den nya, så då går dom ytterligare 5-10k plus.

Tycker sånthär är skitsvårt. Plus att jag är rå-kass på att pruta :p
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Du behöver inte pruta, men verkligheten är den att du betalar inte listpris vid köp utan inbyte för en ny polaris (har jag mkt svårt att tro iaf). Vilket innebär att du bara behöver fråga något i stil med: "Om polaren vill köpa mitt lik - vad ska jag då betala för pollen jag beställt".

Då har du genast fått möjlighet att räkna ut vad "du egentligen" får i inbyte och kan därmed återbesöka frågan om huruvida du får bra i inbyte.

När det sedan kommer till prutning är jag av själv inte heller någon skåning, jag kollar eventuellt upp en handlare som jag passerar i jobbet bara för jämförelsens skull och ber min lokale sänka sig dit. Resten löser sig om inte annat när man köper maskin 2, 3, 4, 5. Vilka affärer jag i slutändan ändå beslutar tyngst på service/bemötande.

1000kr hit eller dit i sammanhanget av oljor, skidor, mattor, fjällresor, reparationer..... vad gör det om man tror sig veta att handlaren ställer upp när det strular (inom rim och reson då...)
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Vilket innebär att du bara behöver fråga något i stil med: "Om polaren vill köpa mitt lik - vad ska jag då betala för pollen jag beställt".

Då har du genast fått möjlighet att räkna ut vad "du egentligen" får i inbyte och kan därmed återbesöka frågan om huruvida du får bra i inbyte.
Sant.. Ska testa fråga nåt i den stilen :)
Sen lär det nog sluta med att jag gör affär med dom ändå, för man vill ju gärna hinna få bränslechecken på 4000 kr om jag bokar innan sista april. Och tvivlar på att jag skulle hinna få sålt den jag har innan dess om jag inte säljer den skitbilligt.

Men jag ska fråga hur det ligger till med priset på rent köp så kan man iaf försöka bråka lite med dom :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Om inte annat kan du skriva på inbyte, men höra om det är OK om du råkar sälja. Då kanske du gör nån tusenlapp innan du ska hämta nya maskinen :)

Lycka till! :)
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Du verkar vara en mycket vis man :) Ska testa det! Tack för dom snabba svaren :)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Sant.. Ska testa fråga nåt i den stilen :)
Sen lär det nog sluta med att jag gör affär med dom ändå, för man vill ju gärna hinna få bränslechecken på 4000 kr om jag bokar innan sista april. Och tvivlar på att jag skulle hinna få sålt den jag har innan dess om jag inte säljer den skitbilligt.

Men jag ska fråga hur det ligger till med priset på rent köp så kan man iaf försöka bråka lite med dom :)
Du behöver ju inte betala förens du hämtar ut maskin i nov-dec. så du kan vänta med att sälja tills i sommar om du gör upp om ett rent köp.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Du behöver ju inte betala förens du hämtar ut maskin i nov-dec. så du kan vänta med att sälja tills i sommar om du gör upp om ett rent köp.
Jaha ofan. Trodde man betala i förskott på nåt vis. Åtminstone en handpenning. Så man bokar bara maskinen nu utan att betala en spänn?

Som sagt så har jag ingen erfarehet alls av att köpa nya mskiner :p
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
vissa tar ut en handpenning på 5/10k men inte alla.
Så bör det nog vara. Annars riskerar nog handlarna att stå med osålda maskiner om alltför ekonomiskt optimistiska personer skriver på.

I bilhandeln kostar det en bra slant att ej fullfölja en order. Jag vet att det förr var ett helvete för handlarna att få ut dessa pengar i efterhand. Dessutom stå med en kundspecad bil som kanske är svårsåld och kostar ränta.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
vissa tar ut en handpenning på 5/10k men inte alla.
På den förtryckta Polaris-snowcheck blanketten (köpekontraktet, 2013) så stod det 5k som summa för handpenning. Sen om inte alla handlare följer det är ju en annan femma.
Handpenningen betalades när man bokade, iaf hos min ÅF.

När jag köpte min (rent köp utan inbyte) så fick jag pruta snowchecksumman på priset men behålla snowchecken ändå.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Jag behöver inte lägga nån handpenning hos ena ÅF men den andra ville ha 5k.
På ett rent köp blev jag bjuden 137k plus att jag får behålla snowchecken och bränslechecken.

Men jag tror det är lika bra att göra ett inbyte för jag kommer nog inte lyckas sälja min skurna -09 för tillräckligt mkt för att det ska bli en bättre affär.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
i din sits hade jag gått på inbyte för att bli av med liket för man vet aldrig vad som döljer sig när man väl börjar riva. Tycker priset du fått verkar rimligt med tanke på "skicket" på din gamla maskin.
Men du kan ju alltid försöka lirka ned priset lite eller grina åt dig nå delar.
Jag tänker då så här att ska jag köpa en maskin för 130+ så skiljer 5k mot att sälja privat eller byta in så är det inte värt besväret att sälja privat.
Å heder åt handlarn som byter in din maskin inte många som skulle göra det fan endel vill ju inte ens byta in maskiner i nyskick som är ett år gamla..........
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Ja, jag slipper ju massa krångel. Så fort man läger ut nåt på blocket så har man ju 25 mail och 15 sms dagen efter men ingen som ringer. Och 90% är oseriösa sista-priset förfågningar eller byten mot mopeder och båtmotorer :p

Åsarna Skoterservice verkar vara kanon att göra affärer med. Har hört att dom har många nöjda kunder. Plus att det är mkt billigare att serva om man har köpt maskinen hos dom.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jag behöver inte lägga nån handpenning hos ena ÅF men den andra ville ha 5k.
På ett rent köp blev jag bjuden 137k plus att jag får behålla snowchecken och bränslechecken.

Men jag tror det är lika bra att göra ett inbyte för jag kommer nog inte lyckas sälja min skurna -09 för tillräckligt mkt för att det ska bli en bättre affär.
Du kan ju göra upp kontrakt om två olika köp alternativ(för du lägger handpeng oavsett alt.som blir aktuellt)
1.inbytet+mellanskildnad.
2.Rent köp.

Funkade då bra hos min handlare, men behövde inte byta in, så det blev rent på bägge maskinerna.
(du har ju till oktober-november på dig att sälja assulten isåfall, går det ej, så byter du bara in den+pengarna)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Gjorde upp ett rent köp och inbytespris utifall att. Sedan får man räkna med att det inte går att pruta lika mycket under snowcheck, då handlarna faktiskt är med och betalar en slant av både snowchecken och bensinen :smile1: