ranger 49 övervarvar eller soppafiltret som spökar?

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Jo nu i vinter så har jag märkt att när jag ska upp ur tex diken och är sugen på lite rullkörning så är det som att skotern dör eller slår av just när jag är på väg uppför dikeskrönet då maskinen nästan står som högst så att säga. jag gasar fullt nerifrån dikesbotten o precis när jag är som högst med skidres o på väg ut på platten så dör den till o slår ner igen! händer bara i lössnö när det inte driver så bra.händer aldrig vid vanlig accelaration. vad tror ni?
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Bra tänkt men jag har liksom inte haft tid känns de som att titta på den just då, fullt sjå att hålla i mig ;-)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Med största säkerhet övervarv i de läget du beskriver, normalt känner man det rätt tydligt när ECM klipper men ligger varvet precis på gränsen så är varvtalsregleringen på Etec såpass "mjuk" att man missar det oavsett inverkan av "stundens hetta" eller att "motorörat" ligger kvar på kudden.

Övervarvet beror på vilken variatorsetup du har , säkert standard men det skiljer mellan årsmodellerna, 2011 hade en mjukare sättning i sekundären med en 700 N-985 N fjäder medans 2012 o 2013 har en kraftigare gr/gr 800 N-1350 N.
Givet, har du en 11:a eller 12: a som gått 3-500 mil kan det finnas naturligt slitage också som påverkar.

Vilken variatorsetup du ska ha är personligt och beror på vilken körning du håller på mest med, är det bara lössnö och dikesstegringar är det värt att kasta ett öga på setupen i Bondocker 600 Etec, förutom fjäder har de en intressant progressiv helix i den men som sagt, man måste testa sig fram och/eller samråda med andra som har likvärdig maskin och körning
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Tackar för det utförliga svaret!! Jag har en -13 som gått 100mil med originalsetup i variatorerna. Men behöver jag en starkare eller svagare fjäder i detta läge? synd att det verkar bara vara jag här i krokarna som kör 49an men ska kolla lite på nätet o kolla om det är nån som har ändrat i sin setup!
 

stefanuss

Aktiv medlem
1 apr 2009
60
0
6
på min 2012 har jag bytt sekundärfjäder till samma som en 2011, den ligger ändå på gränsen till övervarv i vissa lägen , bultarna på primären i läge ett..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tackar för det utförliga svaret!! Jag har en -13 som gått 100mil med originalsetup i variatorerna. Men behöver jag en starkare eller svagare fjäder i detta läge? synd att det verkar bara vara jag här i krokarna som kör 49an men ska kolla lite på nätet o kolla om det är nån som har ändrat i sin setup!
Personligen skulle jag prova med en starkare fjäder (högre sluttryck) , dock tror jag nästa steg har högre starttryck men samma sluttryck vilket inte känns riktigt bra även om den bör ge något större motstånd iom proggresiviteten.
Finns mig veterligen inga QRS fjädrar med högre sluttryck än de 1350 N du har.

Alternativet jag tror på är att gå på en Helix med brantare slutfas iom att man vill ha bra upshift utan att knacka på varvtalsbegränsaren och givetvis en bra downshift.
BRP har en 41/45 som är intressant för 600 Etec, framförallt när de lagt på matta med mer kam som i Rangern, den svarta brodern Tundra Extreme har 41/45 helixen i high altitude setupen.

på min 2012 har jag bytt sekundärfjäder till samma som en 2011, den ligger ändå på gränsen till övervarv i vissa lägen , bultarna på primären i läge ett..
Är du tvungen att köra med clicker i läge 1 är det fel , grundsetupen ska vara mot clicker 3, sedan har man utrymme att enstaka dagar skifta upp eller ned men det bör tillhöra undantagen.
Dessutom får man en ofördelaktig rörelse på rampen i primären då clickern är i ytterlägena 1 eller 6

Är det satt en 11as fjäder så är den dessutom mjukare än original vilket kan/bör göra upshift för snabb och ge övervarv.

2011-2013 har samma sättning i primären med 433 ramper, 70-170 fjäder samt 18,8 gr pinnvikt.


Generellt känns variatorsetupen för Ranger mer gjord för den som "åker ned på isen för att pimpla och grilla".... , framförallt för 13 med rejäla kammar på mattan.
 
Last edited:

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
min står på läge 1 på variatorn från fabrik, tänkte ändra nu i helgen men den stod redan på läge ett!
är det dåligt alltså? vad skulle jag ha för grejer om jag vill ha samma starttryck, den drar iväg kring 2500 varv o det gillar jag men att den kanske inte släpper ut så fort så den övervarvar. kanske köpte fel maskin för rullkörning men den bjuder ju in till lek med långmatta o 51 kammar :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Min Ranger som är en -12 har jag också clickern i läge 1 och den ligger då på 8300rpm. 100 rpm övervarv.
Så har du en bra setup för att komma upp till ett läge där jag kan använda läge 3 så blir jag glad.

Jag har en röd fjäder i primären, #433 ramper och 18,9g vikter.
Rak 40 helix
Drevningen är 19-49
Kamhöjden på mattan är 39mm

Skotern har gått 300 mil nu, men varit lika med övervarvningen hela tiden, så man får ju hela tiden hålla koll på varvräknaren när man drar någon fullgasrepa.
För övrigt är jag sjukt nöjd med skotern och speciellt det låga inslagsvarvet (ca 2300rpm) som gör att man kan smygköra precis var och hur som helst.
 

stefanuss

Aktiv medlem
1 apr 2009
60
0
6
Med origiginalfjädern tyckte jag att min -12 var dålig på växla upp , gick på för höga varv enligt mej då man låg efter led , blev något bättre med -11 fjädern , men den skulle gärna fått lunka på med ännu lägre varv då det går lätt , undrar om dom ändrat nå till -14 modellen
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
...... gärna fått lunka på med ännu lägre varv då det går lätt , undrar om dom ändrat nå till -14 modellen
Inte något nu känt, samma utväxling 21/49 de gick tillbaka till iom -13 och högre kam och med samma antal tänder på drivhjulet dvs 7 som på -13 .
-12 har väl 8 tands drivhjul om minnet är korrekt.

Så har du en bra setup för att komma upp till ett läge där jag kan använda läge 3 så blir jag glad.
Tror som sagt förut att den 41/45 Helix som BRP har skulle passa bra för Ranger och fler maskiner med 600 Etec
Ofta är det billigast att börja justera/ändra i sekundären och hittar man inte lösningen där så går man vidare till primären--- med risk att få börja om i sekundären när kanske lösningen från början hade varit att justera utväxlingen:confused:



Generell tumregel för Etec maskinerna
Håll toppvarv under varvstopp i alla lägen, att ligga på eller i direkt närhet påverkar motorprestanda, oljeförbrukning osv i negativ riktning och detta inte bara momentant.

Generell variatorsetup
Högre toppvarv
Primär: Högre sluttryck på fjäder, flackare ramp
Sekundär: Högre sluttryck, flackare helix mot slutet av utväxlingen

Lägre toppvarv
Primär: Lägre sluttryck på fjäder, aggressivare ramp
Sekundär: Lägre sluttryck, brantare helix mot slutet av utväxlingen.

Det kan kosta lite test för att hitta den egna perfekta setupen så man känner direktkontakt "throttle/track" mot den typ av körning man har.
Ett sätt är att köpa ett v-kitt vilket fungerar för de allra flesta, dock är nog inte Ranger segmentet den attraktivaste kundgruppen dvs lättare att tjäna snabba pengar på Burandt och Rasmussen wannabees.
 
Last edited: