Xenonlampan lyser men "växlar ej"

tvåtaktare

Medlem
30 jan 2011
26
0
1
Norr om polcirkeln iaf
Hallå har ett litet problem hära, har en 2004 lynx forestfoxus som jag köpt ett 35w xenon till bara för att, iaf fick ej med kopplingsinstruktioner men har
kopplat +- till batteriet och den extra medföljande kabeln som går in i lampan (blå svart till blåsvart) och lampan lyser men jag kan ej skifta mellan hel /halv ljus. har kopplat jord(grön kabel) till brun på kabelsatsen och blå till vad jag tror är halvljus kabeln (grå) på skotern.
hoppas ni förstår :)
vad kan vara fel, tacksam för hjälp
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Är förmodligen samma fel som på farsans 5900 jag monterade på dvs att skotern använder sig av växelström till lyset , då funkar de inte med medföljande relä. Jag fick dra upp separat + och - sen styra magneten som skiftar mellan hel och halv med std h4 kontakten. Detta gjorde även att lyset startar bara du vrider på tändningen då jag tog + på första läget i tändningslåset, vilket jag bara tycker är bra :)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Är förmodligen samma fel som på farsans 5900 jag monterade på dvs att skotern använder sig av växelström till lyset , då funkar de inte med medföljande relä. Jag fick dra upp separat + och - sen styra magneten som skiftar mellan hel och halv med std h4 kontakten. Detta gjorde även att lyset startar bara du vrider på tändningen då jag tog + på första läget i tändningslåset, vilket jag bara tycker är bra :)
Innebär väl att all "ljusström" kommer från batteriet. Hur länge har man lyse då, med tanke på den ringa laddströmmen?

Funderar bara eftersom jag köpte ett kit med ballaster för AC och en reläsats för halv/hel. (Jag har 2xH4) Har inte monterat än, (prio motor kedjehus/låda, fjädring&boggi just nu).
Efter en flyktig blick i kartongen såg det ut dom reläkitet matade även ballaster med DC via batteriet.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Japp, men det är nog bara en fördel då det blir stabilare ström vilket är ett måste för att starta upp xenon.

Då en skoter utan batteri klarar att driva så ser jag ingen skillnad på en skoter med batteri då de laddas så fort skotern är igång, sen drar xenon mindre ström så det blir bara lättare för ljusspolen :)