Kolvbyte på Xp 800r, vilka kolvar?

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Nu har skoter gått 800mil så jag tänkte byta kolvar till nästa vinter, MEN de finns en uppsjö av kolar!
Tänkte först köpa orginal, borde vara bäst!
Men läser man lite så har nästan alla som bytt, bytt till kolvar med dubbla ringar!
Hittade Wösser kolvar från BSM och enl dom är deras lättare samt att de kan skilja upptill 40g på två org.kolvar.
Är de nått att ha? Lät ju för billigt med 3030:- för två kolar. Har lärt mig att man får vad man betalar för!

Tycker man läser om många som bytt till tex wiseco och så har dom nypt efter bara några mil

Vad rekomender ni för kolavar!

Mvh Fredde
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
4 kolvar
2 kolar
1 kolavar

Jag köpte snopro. Billigast och faktiskt riktigt bra. Du får ut lätt 800 mil på kolvarna, frågan är om du behåller skotern så länge och isåfall om resten av motorn ens pallar 1600 mil!?!
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Wössner är nog bland det bättre du kan använda!
Riktigt fina kolvar med bra kvalite. Tänk bara på att dom är smidda och kräver nogran varmkörning.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Tycker man läser om många som bytt till tex wiseco och så har dom nypt efter bara några mil


Mvh Fredde
Var läser man att Wiseco nyper efter några mil?

Felet många gör med smidda kolvar, är att inte varmköra innan man "skottar fullt". - Gäller alltså även Wössner således.

Sedan undrar jag hur många som kollar kolvspel, ovalitet o konicitet i cylindrar när dom byter kolvar? Är nog många som bara klappar ihop skrotet och TROR att allt är ok.



Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Kolvarna som RK-Tek säljer till 800r är wössner kolvar, dock omarbetade för bättre förbränning och flöde.

Presis som SLÄTABJÖRNEN säger så är det oftast pga dåligt varmkört som motorer med Wiseco kolvar nyper.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vad är det rkt bearbetar om på dom?

Jo varmkörningen är viktig och då att tänka på att kolvarna ska vara varma. Det räcker inte med att motortempen visar att den är varm.

Har du kört å tar en fika paus på 30 min så kan du ha skaplig motortemp när du ska iväg medans kolvarna är hundratals grader för kalla.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Jo jag vet att man ska vara noga med att varmköra smidda kolvar och att dom kan nypa om man inte gör de men de är säkert många som kastar i sånna utan att veta. Känns som att de inte behövs smidda kolvar i en standard maskin och att de kan göra mer oreda än nytta!

Man vill ju kunna annvänd maskinen som man gör nu, utan att åka och vara orolig att sen ska nypa när man gasar på! Inte för att jag rycker i snöret och håller stumt!

Hade inte läst att wössner var smidda! De var synd, kanske blir något annat alternativ