Gäller svenskt skoterkort i Norge?

viktor123

Ny medlem
2 maj 2013
2
0
1
Hur är det egentligen? Får man köra snöskoter i norge på ett svenskt skoterkort? Vad jag hittar på nätet så måste man ha klass S på körkortet i norge. Vad innebär detta, finns det någon motsvarighet i Norge eller måste man ta ett där också? Transportstyrelsen hade inte en aning.

/Viktor
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Frågade en norskt kompis som kör skoter och detta var det svar jag fick

-Får man köra på svenskt skoterkort eller måste man ha norskt ?

-Regne det går bra me svenskt kan jo kör bil med svenskt körkort
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Men.. Man får väl inte köra snöskoter överhuvudtaget i Norge?? Det är väl endast polis/militär/fjällräddare mfl som får köra i Norge? Rätta mig gärna om jag har fel, men vill minnas att i deras lagstiftning ang terrängfordon (snöskotrar) så får man endast köra den om det är på privat mark och det INTE råder vinterväglag.. Skön kompromiss! ;)
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Sökte en snabbis på google men hittade inget om det, men mkt möjligt att det kan vara så Mathiass1! Hade varit grymt! Har själv fjällstugan nån mil från norska gränsen så hade gärna sett en ändring från Norge! :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
man får visst köra skoter, MEN du får ALDRIG vika av leden.
Som det kommer att bli i Sverige i framtiden om inte folk börjar köra med insidan av pannbenet och inte vråla omkring med trimpipor, köra inne i reservat och skotta upp skogsplanteringar....

Politikerna som sitter i Stockholm och styr över landet har inte minsta förståelse för skoteråkningen, så att förbjuda friåkning är i stort sett bara ett klubbslag bort om länsstyrelser och skogsägare börjar att lobbyera hårt för ett förbud.

Vet att detta är lite O.T, men jag tycker att det är så viktigt att det inte nog kan poängteras att vi måste uppföra oss för att få behålla vår fria åkning.