Byta ut eller shimsa om främre boggidämpare Assault RMK?

A

AssaultRMK

Är det värt att shimsa om stötdämparen eller måste man börja titta på att byta ut den?

Jag vill att den ska vara mjuk som smältsmör utan att slå igenom under de puderfyllda månaderna av året för att få en så flack attackvinkel som möjligt vid boondockning i skogen där hastigheten inte alltid är så hög.
Samtidigt som jag vill att den ska klara av 25-30m hopp på vårkanten utan att skicka dämparen genom tunnel, dyna och brunöga.

Gapar jag efter för mycket eller är det möjligt?

Kanske jag behöver två dämpare och byta mitt i säsongen?
Övriga dämpare tycker jag håller måttet ganska bra tackvare clickfunktionen.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Intressant tråd då jag känner att man sitter lite i samma båt.
Nån som kört med sånt kitt? Hur långt räcker det att schimsa? Hoppar inte över några berg men tycker ändå den säger ifrån sig tidigt.

Dock får jag inte upp nått via länken på ifånen.?
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Intressant tråd då jag känner att man sitter lite i samma båt.
Nån som kört med sånt kitt? Hur långt räcker det att schimsa? Hoppar inte över några berg men tycker ändå den säger ifrån sig tidigt.

Dock får jag inte upp nått via länken på ifånen.?
Jag vet att Dan Roger, som kör i hellriders använde detta innan han bytte till Lynx. Är själv sugen att prova till nästa säsong. Nej inte jag heller, skickade länken via mitt äppelskrutt 4s. Men gå ut på zbroz hemsida och sök på PRO chassiet så hittar du igen det :)
 
A

AssaultRMK

Dubbelfjäders kittet är ju till framdämparna och mitt problem ligger i främre boggidämpare. ;) Framdämparna hänger fortfarande med ganska bra även om det är gränsfall vid grisiga eller platt landningar.

Frågan är ju egenligen om det går att shimsa om dämparen ändamålsmässigt eller om man kanske skulle gå på en dämpare med bättre inställningsmöjligheter för låg och högfart komp för att blir helt nöjd.

Det kanske räcker med att shimsa enbart högfarten hårdare och kanske byta till PROns fjäder som har ett lite lättare tryck för att få den mjukare vid boondockning?
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Dubbelfjäders kittet är ju till framdämparna och mitt problem ligger i främre boggidämpare. ;) Framdämparna hänger fortfarande med ganska bra även om det är gränsfall vid grisiga eller platt landningar.

Frågan är ju egenligen om det går att shimsa om dämparen ändamålsmässigt eller om man kanske skulle gå på en dämpare med bättre inställningsmöjligheter för låg och högfart komp för att blir helt nöjd.

Det kanske räcker med att shimsa enbart högfarten hårdare och kanske byta till PROns fjäder som har ett lite lättare tryck för att få den mjukare vid boondockning?
Hoppsan, så kan det bli när man surfar ifrån mobilen :)

Fick prova ett burandtkit en helg i min egen maskin, otrolig skillnad emot mina assault boggiedämpare (standard), min snowcheck nästa säsong går helt klart till ett sådant 2014.
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Det du begär är väldigt svårt att få till, skulle nästan kläcka ur mig att det är omöjligt med originaldämparna. Foxarna går att få väldigt dina för de du efterfrågar
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Det du begär är väldigt svårt att få till, skulle nästan kläcka ur mig att det är omöjligt med originaldämparna. Foxarna går att få väldigt dina för de du efterfrågar
De kommande, den utan fjäder fram och kashima-coat Evol, bak är nog värd att vänta in för TS.
 
A

AssaultRMK

Kanske man måste investera i en Fox Zero-X främre boggidämpare för att bli nöjd då?

Skulle gärna vela prova Burandt kittet för att se om det passar mig men det är ju svårt utan att köpa det.

Evol X dämparen är ju fin men utan att ha provat den så kan jag inte säga att jag hittills är så missnöjd med std Walker evans bakre boggidämpare. Där kan jag ju redan justera i ganska stor omfattning med hjälp av klicken och fjäderspänning.
 
A

AssaultRMK

Fick svar idag från Carl's cycle att det i höst kommer ett kitt till RMK/Pro/Ass från fox där båda dämparna i boggi kommer att vara av float modell.
 
A

AssaultRMK

Frågan är ju om det är värt att vänta på den nya dämparen.
Fox har ju tydligen tidigare gått ut med uttalandet om att anledningen till att man inte tidigare valt att köra på en Float dämpare som centerdämpare är att de få fördelarna inte väger upp mot de högre priset.

Fördelen är ju egentligen bara att du kan justera dämparen lättare ute i fält. Och ärligt talat, vem plockar fram pumpen mitt ute i skogen. Då är ju nästan click funktionen lättare att använda även om bredden på justeringsmöjligheterna på plats inte är lika stora.