Hur funkar PRO RMK 600 ?

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Tjena! Funderar på att köpa en rmk 600 nästa vinter. Jag undrar vilken skoter som skulle passa mig bäst. Kör ju en del led också och jag har hört att pro rmk:n har mindre kylare än den vanliga rmk 600an. Någon som äger en och kan säga hur dom funkar. Min uppfattning är att köper man en pro rmk 600 så är det bara körning vid sidan av leden som gäller för annars går den varm, men å andra sidan har jag bara läst något om den och aldrig kört den:wondering:.
 
A

AssaultRMK

Med isrivarna nere och en bättre stänklapp så klarar du dig gott på leden utan att gå varm med en PRO.

Har monterat en IQR stänklapp på min Assault RMK nu på våren och klarar mig utan problem att köra på hårda leder trotts att jag bara har en isrivare kvar.
Visst blir ju tempen högre vid krypkörning (runt 10-15 grader varmare) där rivarna inte skickar upp lika mycket snö men aldrig så pass att de varnar.

Men om du har pengar till en PRO 600 så hade jag ändå satsat på en vanlig RMK 600 och montera på bättre dämpare. Då har du det bästa av två världar till samma pris av en PRO.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Funkar helt ok att åka på led så länge rivarna är nere. Bara vid krypkörning som tempen kan gå upp. Riktigt kul maskin, rekomenderas!
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Tjena! Funderar på att köpa en rmk 600 nästa vinter. Jag undrar vilken skoter som skulle passa mig bäst.
visst har STD RMK, större kylare vilket vissa vill ha. STD RMK har oxå sämre dämpare. Är du en typ som i alla lägen byter dämpare för att du vill ha kanondämpning så köper du en STD och lägger till ex FOX-Dämpare (runt 12-15 tusen extra)Då får du en kanonmaskin. Är du en som vill ha bra dämpare som man kan chimsa om och i övrigt vill ha litet led men, mycket lössnö väljer en PRO som är färdig på de flesta punkter. Är du orolig för tempen så tittar du på tempmätaren och fäller ned en rivare när du går över 90 grader vid ledkörning. Summering: fundera på hur du kör och vilken utrustning du kräver för din körning. 600-motorn går dessutom lite kallare än 800 vad jag sett.

Har blivit lite körning på sjö (hård snö) i år med min PRO. Sätt då bara ned en rivare så smörjer du främst slidsen men håller ned tempen till 55-60 grader. Funkar galant.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
visst har STD RMK, större kylare vilket vissa vill ha. STD RMK har oxå sämre dämpare. Är du en typ som i alla lägen byter dämpare för att du vill ha kanondämpning så köper du en STD och lägger till ex FOX-Dämpare (runt 12-15 tusen extra)Då får du en kanonmaskin. Är du en som vill ha bra dämpare som man kan chimsa om och i övrigt vill ha litet led men, mycket lössnö väljer en PRO som är färdig på de flesta punkter. Är du orolig för tempen så tittar du på tempmätaren och fäller ned en rivare när du går över 90 grader vid ledkörning. Summering: fundera på hur du kör och vilken utrustning du kräver för din körning. 600-motorn går dessutom lite kallare än 800 vad jag sett.

Har blivit lite körning på sjö (hård snö) i år med min PRO. Sätt då bara ned en rivare så smörjer du främst slidsen men håller ned tempen till 55-60 grader. Funkar galant.
Nu vet inte jag om det beror på att jag har ett fågelbo i boggien eller inte :) Men jag brukar ha ner rivarna när tempen stiger över 60-65 annars börjar dom där jäkla fågelungarna kvittra. Men så fort dom får på sig lite snö/is av rivrna så blir dom tysta igen.

Men som sagt med rivarna nere så går det köra där det är hårt länge utan problem så länge man inte står i princip stilla.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Är en jäkla skillnad mellan tex pro och vanliga då det gäller kylning.
Förra helgen i fjälls så var det rätt så hårt på förmiddan. Och assaulten rasade iväg i temp och som asker säger.. (Våren är här och fåglarna har flyttat in)
Men frugans vanliga rmk låg runt 50-55 grader.
Nu vet jag inte hur länge man kan tjuras med tempen. Men då min rasade iväg över 75 så stängde jag av och kylde tunneln.. Medans frugan såg lite lätt fundersam ut...
Sen vill jag inte tänkte på hur det skulle va att tex dra en pulka utan den främre kylaren..
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Slog till på en sån nu här sent, har bara provat den en gång, men mina intryck är att dämparna var över förväntan, inte så tippig som jag föreställt mig, fotstegen lär vara underbara i pudret. Motorn gillar jag också inte alls samma symaskin som t.ex en rotax 600 sdi utan den har lite karaktär å är välldigt rapp, sen är det klart att det kan vara roligt med den extra punchen en 800 ger men inget måste om man inte skall klättra rakt upp tror jag nog skall bli nöjd.
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Mycket bra val.
har provat flera isrivare till min PRO RMK 600 2012 års modell, men det är bara de som sitter standard på som fungerar på ett bra sätt.
Problemet med dem är att man ska komma ihåg att fälla upp när det ska backas – annars blir det dyrt i längden.