Få bort luftburken switchback 600 -07

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Få bort luftburken switchback CFI 600 -07

Nån som vet ett bra tillvägagångssätt för att lyfta ur luftburken. Ska byta bensinfiltret och som jag förstår måste denna ur först
Polaris switchback 600 CFI -07

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag kom åt mitt soppa filter utan att ta ur luftburken..(har jag för mej) sitter på variatorsidan.
700 CFI-07
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Var du tvungen att ta bort sekundären då? Filtret sitter med en klammer på luftburken mot variator sidan och det är inte mycket att spela på.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Om det är samma som på sjuhundran så är det en låsningsläpp nere vid förgasarna. Petar man till den så är luftburken bara att dra upp sen.
Nolla på sprängskisser för din maskin om det är samma på din.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Enligt sprängskissen verkar det vara två snäppen ..se bilden

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Den bilden är från förgasarsidan. Det är en gummistropp att lossa. Sen är det bara att lirka ut den. Det är meckigare att
få tillbaka den. Det är trångt som fn att pressa tillbaka muffarna på bild på gasarna.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Jag har då ingen gummistropp på min
Bara snäppena. Men det verkar ju omöjligt att komma ner med handen mellan cylindrarna och luftburken för att komma åt snäpperna.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Jag har då ingen gummistropp på min
Bara snäppena. Men det verkar ju omöjligt att komma ner med handen mellan cylindrarna och luftburken för att komma åt snäpperna.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
På min 700a tycker jag det gick rätt lätt att få lös luftburken bara man hade skruvat lös slang och snäppt lös kabeln på variatorsidan. Pillrade ner fingrarna så jag kunde vika undan låsflärparna samtidigt som jag drog luftburken uppåt. Bara luftburken släppte från låsningen så kunde jag dra upp den med båda händerna. Har man gjort det en gång så går det rätt lätt nästa gång.
Om ni ändå har luftburken borta så gör en koll så inte insugningsgummit har börjat spricka.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Det är just det som är problemet för mig att jag inte kan få ner handen mellan cylindrarna och luftburken för att kunna pilla bort /komma åt snäppena. Det är tvärtrångt.
Hur är det att få dit burken sedan?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
På min 700a tycker jag det gick rätt lätt att få lös luftburken bara man hade skruvat lös slang och snäppt lös kabeln på variatorsidan. Pillrade ner fingrarna så jag kunde vika undan låsflärparna samtidigt som jag drog luftburken uppåt. Bara luftburken släppte från låsningen så kunde jag dra upp den med båda händerna. Har man gjort det en gång så går det rätt lätt nästa gång.
Om ni ändå har luftburken borta så gör en koll så inte insugningsgummit har börjat spricka.
Vad är det för slang du behövde "skruva" bort?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
ta bort sek variatorn och byt filtret. du ska inte behöva lös med nån luftburk för de.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
ta bort sek variatorn och byt filtret. du ska inte behöva lös med nån luftburk för de.
Jo det var vad jag också funderade på....ska testa detta istället. .när jag fått filtret.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Jo det var vad jag också funderade på....ska testa detta istället. .när jag fått filtret.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Har för för mig att en kopplingen till filtret sitter lite gömd bakom luftburken så jag tror du åker på att ta bort den. Har du verktyget för att separera filtrets kopplingar från slangen?
Fördelen med att ta bort luftburken är ju även att du kan kolla skicket på insugningsgummit. Är det inte bytt någon gång så kan det nog vara dags snart.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Har för för mig att en kopplingen till filtret sitter lite gömd bakom luftburken så jag tror du åker på att ta bort den. Har du verktyget för att separera filtrets kopplingar från slangen?
Fördelen med att ta bort luftburken är ju även att du kan kolla skicket på insugningsgummit. Är det inte bytt någon gång så kan det nog vara dags snart.
Kopplingen sitter på sidan mellan luftburken och variatorn och den sitter inte gömd. Är bara en aning trångt där.Jag har verktygen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Har nu bytt filtret. Gick att byta utan att behöva ta bort luftburken. Gick att komma åt via variatorsidan. Tog bort sekundären så det blev lite mer plats.
Köpte ett sådant där "kit" på biltema för att separera filtrets kopplingar från slangen (vill ha riktiga grejer). Gick inget vidare med detta tyvärr, var för trångt ändå. Tillverkade då ett eget verktyg genom att använda en bläckpenna som jag kapade och fick då till ett "rör" (delade detta på mitten så jag kunde trä detta på slangen/kopplingen) så jag kunde pressa bort bort kopplingarna från slangen.
Fyllde sedan slangen/filtret med bensin, så det inte skulle bli luft.


Ta bort kopplingen via variatorsidan, kunde böja bort plåten (den med tre hål) så jag lättare kunde komma åt kopplingen 20130715_103429.jpg

Egen tillverkat verktyg av en bläckpenna som jag kapade:20130715_201313.jpg

Egen tillverkat verktyg av en bläckpenna som jag kapade:20130715_201225.jpg

Slang inklusive filter i sin helhet: 20130715_200921.jpg

:ciao:
 
Last edited:

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
På min 700a tycker jag det gick rätt lätt att få lös luftburken bara man hade skruvat lös slang och snäppt lös kabeln på variatorsidan. Pillrade ner fingrarna så jag kunde vika undan låsflärparna samtidigt som jag drog luftburken uppåt. Bara luftburken släppte från låsningen så kunde jag dra upp den med båda händerna. Har man gjort det en gång så går det rätt lätt nästa gång.
Om ni ändå har luftburken borta så gör en koll så inte insugningsgummit har börjat spricka.
Du fick allså ner handen mellan cylindrarna och luftburken?
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Fick bort luftburken jag med, fick ner handen så pass att jag kunde pilla bort "låshullingarna" med fingrarna. Lätt när man vet vart hullingarna sitter :)