A-armar assault rmk

Mmb

Aktiv medlem
4 dec 2011
58
0
1
Halloj!

Är i behov av både höger och vänster undre a-arm till min assault rmk -12 och jag är inte speciellt imponerad av original armarna,
så jag tänkte höra om nån har erfarenhet av prisvärda eftermarknads armar att dela med sig av?

Eller eventuellt om nån tillverkar egna stabilare?
 
A

AssaultRMK

Det finns en kille i Östersundstrakten som tillverkar egna stabilare a-armar.
Har själv köpt ett sk. "Avsmalningskit" av honom till min Assault som är designat så man kan använda orginaldämparna helt utan modifikation.
Så nu är min Assault lika smal i spårvidden som en vanlig Pro/std RMK.

Har inte hunnit testa grejerna desto mer ännu men de både ser och känns mycket stabilare än original.
 

Mmb

Aktiv medlem
4 dec 2011
58
0
1
Det finns en kille i Östersundstrakten som tillverkar egna stabilare a-armar.
Har själv köpt ett sk. "Avsmalningskit" av honom till min Assault som är designat så man kan använda orginaldämparna helt utan modifikation.
Så nu är min Assault lika smal i spårvidden som en vanlig Pro/std RMK.

Har inte hunnit testa grejerna desto mer ännu men de både ser och känns mycket stabilare än original.


Det låter ju bra! Hur får man tag i honom? :)
 
A

AssaultRMK

Peter Wilhelmsson heter han.
Några kontaktuppg har jag inte kvar men det hittar du säkert på typ Eniro eller liknande.
 
A

AssaultRMK

Såhär ser Avsmalningskittet (Exkl. spindlar och sätesstag som också syns på första bilden) till Assault RMK:





Har tyvärr inte någon bättre bild när de är monterade än sista bilden.

Jag köpte mina olackade av honom. Dels för att jag pulverlackerar själv och då kunde välja min färg själv och dels för att kunna se kvaliteten på svetsar osv.

Och de svetsarna såg väldigt bra ut, stundtals också bättre än de på original a-armarna som har väldigt varierande kvalitet...

Får se i vinter om de håller bättre än original.
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Såhär ser Avsmalningskittet (Exkl. spindlar och sätesstag som också syns på första bilden) till Assault RMK:





Har tyvärr inte någon bättre bild när de är monterade än sista bilden.

Jag köpte mina olackade av honom. Dels för att jag pulverlackerar själv och då kunde välja min färg själv och dels för att kunna se kvaliteten på svetsar osv.

Och de svetsarna såg väldigt bra ut, stundtals också bättre än de på original a-armarna som har väldigt varierande kvalitet...

Får se i vinter om de håller bättre än original.
Vad tar han för ett par a-armar?
 
A

AssaultRMK

Tror att jag betalade någonstans runt 3000kr för ett set olackade.
Var i slutet på säsongen och sista kittet som han hade kvar då, så det kan ju spela in i prisbilden.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ser bra ut! Skulle haft ett kit så man kan byta ut direkt man får nya kärran.
Finns bara en Peter Wilhelmsson i Östersund, så telefonnummret på hitta.se kanske är till rätt person?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Med Peters kitt blir Assaulten 101cm i spårvidd, det är 3,5cm smalare per sida. Kan det lilla verkligen göra så stor skillnad?
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Ingen fler som kört med detta avsmalningskitt? Dom verkar ju betydligt starkare än orginal, men blir dom inte för starka? Ingen risk att om olyckan är framme så kröker man fästet istället för armen?
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Ingen risk att om olyckan är framme så kröker man fästet istället för armen?
Jo, i teorin stämmer det du säger. I praktiken är hållbarheten starkt underdimensionerad på originalarmen. Den kan bli krokig fastän du inte träffar nåt och då tycker jag att det är lite för klent. Känner flera som kör omkring i krokiga armar utan att veta om det. Man märker när man tar lös dem att det kan vara trögt. Då är det krokigt och plötsligt en dag faller allt ihop.
Kört med denna östersundskillens armar i två säsonger och håller nu som det skall. Bara att beställa. Köp frontbågen samtidigt.
Fakta är att jag tycker man plockar bort originalen som man sen har när man säljer maskinen. En duktig köpare testar att skruva bort armen som allt som oftast är lite krokig. (man ser det knappt).
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Jo, i teorin stämmer det du säger. I praktiken är hållbarheten starkt underdimensionerad på originalarmen. Den kan bli krokig fastän du inte träffar nåt och då tycker jag att det är lite för klent. Känner flera som kör omkring i krokiga armar utan att veta om det. Man märker när man tar lös dem att det kan vara trögt. Då är det krokigt och plötsligt en dag faller allt ihop.
Kört med denna östersundskillens armar i två säsonger och håller nu som det skall. Bara att beställa. Köp frontbågen samtidigt.
Fakta är att jag tycker man plockar bort originalen som man sen har när man säljer maskinen. En duktig köpare testar att skruva bort armen som allt som oftast är lite krokig. (man ser det knappt).

Men du är nöjd med dina? Upplever ingen skillnad med dämpning etc? Förutom att den känns smalare då :)