Tvätta plasten

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Håller på försöka gnussa upp glansen lite på skotern och undrar vad ni tvättar med. Körde med lite bilschampo och vax och fick väll bort rätt mycket och en ganska fin glans men det måste finnas bättre grejjer för den feta plasten på skotrarna??

Fick inte bort röda fläckar av bränslestabilisator och inte heller fick jag en den glans man borde kunna få?

Sen är nästa fråga vad ni gör rent aluminiumet med?
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
autosol på alu, prova supertvätt på plasten har inte själv provat men bilen blir jävligt blank
 

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Vill även rekommendera Turtle Bumper Clean som används på svarta bitar, ex tank och panel. Har blivit riktigt bra resultat när jag har använt det. Bara stryka på :clap2:

 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Var ute och testade nu. gjord ren plasten med aceton för att få bort svart märken. Sen tog jag biltema båtvax och pollerade. Blev förvånadsvärt bra!
Den röda plasten längst ner vid varitorn var väldigt vit, men nu ser det ju princip nytt ut
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
jag och mina kompisar kör wd40 i en trasa och gnider in på all svart plast , de blir som nytt , men vet inte om de funkar på färgad plast .

chassiet ska du köpa ett medel som säljs till mc åkare för att polera fälgarna . en liten plåt burk med rosa tussar som har något medel i sig . går typ 10 ggr fortare med de än autosol och du behöver inte tok gnugga för att de ska bli spegelblankt . ända nackdelen är ju att de kostar lite :p
men de är värt de plus att du inte får massa kladd som med autosol :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Va riktigt försiktig med aceton bara, det smälter plast lätt och förstör även lack. Brukar tvätta med thinner vilket är snäppet svagare än aceton, funkar kanon på både plast och lack.

Bromsrengöring funkar riktigt bra även det, och snäll mot det mesta utom gummi kan jag tänka mig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Höll på att bli vansinnig när Freeriden skulle tvagas för försäljning förra sommaren, testade allt jag kom åt, bromsrengöring, T-röd, wd 40 osv, osv. Det som funkade bäst för mej var Spectros luftfiltertvätt jag använde(r) till crosshojen.

Har inte provat andra märken men det torde funka bra och bör ju knappast skada plasten då medlet inte skadar skumgummifilter.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Vad ska man använda på lackad tunnel om man spillt bränsle där?
Går det ens att rädda eller ska man leva med nyansskillnaden...