RXL rusar på tomgång efter byte av insugsgummin

janohl

Medlem
17 feb 2011
12
0
1
Har en RXL 93 med förgasare istället för EFI. Insugsgummina hade spruckit så jag har bytt ut dem. Efter bytet beter sig den lite mysko tycker jag. När jag startar den så ligger den på ca 2000 varv (innan bytet funka inte tomgång alls) för att efter cirka 1 minut gå upp i 4000 varv. Jag har fortfarande inte rört gasen.

Om jag slår på choken så går varven ner så pass att den lägger av helt.
Då luftburken inte sitter på ser jag att trottlarna inte har rört sig ur sina positioner. Jag har inte avsiktligt ändrat på ngt annat än just bytt insugsgummin. Värt att notera är att det är mer än två år sedan jag hade igång den sist och på de två åren verkar den dunstat torr i förgasarna - vet inte om det kan påverka på ngt sätt. De ser rena o fina ut men jag är inte ngn van mek så jag kan ju ha fel.

Är det någon som kanske har ngt litet tips vad jag ska kolla på för att få ordning på den?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
byt soppa om du inte har gjort det på 2 år, sen att den rusar i varv låter som att den tjuvdrar luft nånstans, prova spruta med startgas lite överallt och kolla.

Sen så hade jag en skoter en gång som också fick såna där tendenser att den skulle rusa osv, då fick jag lov att rengöra förgasarna så funkade det.