Motorhaveri pga sand i motorn?

Tribal_74

Medlem
18 aug 2013
10
0
1
Koskullskulle
Köpte mig en lynx commander -12 i våras.
Hann köra drygt 90 mil med den när den plötsligt nöp.
Fick den bärgad till min återförsäljare och efter en lång väntan så rev dom motorn.
Återförsäljaren säger att det fanns sand i motorn och att den därför har skurit...
Jag undrar ju naturligtvis hur fan sanden har hamnat i motorn? För att ta mig till min stuga så måste jag köra 2 mil efter grusväg med skotern på släpvagn. Jag har ingen kåpa och inget kapell på skotern.
Återförsäljaren hävdar att det är därifrån sanden kommer, av själva transporten på släpet.
Är det ens möjligt tyckte jag? Jo sa han, för filtren på skotern är bara till för snö inte sand!

Han menar också att motorgarantin inte gäller när sånt här inträffar...så jag måste alltså ta det på min skoterförsäkring!

Hur ska jag gå till väga här?
Kan jag kontakta brp själv och diskutera med dom?
Kanske någon känner till nåt telnr till brp eller vars jag nu ska ringa?

Har sökt runt på nätet efter nåt liknande men jag verkar vara den första i hela världshistorien som detta inteäffar för...

Mycket tacksam för all hjälp som jag kan få...

/Thomas
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ring Kaiding advokatbyrå i Luleå. Peter Olofsson pysslar med konsumentlagstiftning. Behöver du jurist är det dit du ska ringa. Skadan kostar sannolikt mer än ett halvt prisbasbelopp, över den gränsen är det praxis att förloraren av ett mål står för kostnaderna och under så brukar man dela.

Jag anser att jag kör väldigt mycket skoter, jag anser även att min släkt och mina vänner kör mycket skoter och för den delen att vi fraktar skotrar mycket efter grusvägar. Jag har aldrig hört talas om nåt liknande.

Du ska bråka med din återförsäljare, tanken är att återförsäljarna ska vara generalagentens röst mot konsumenterna. Konsumentköplagen understryker att din motpart är återförsäljaren.

Dessutom; om skadan inträffar inom 6 månader efter köp är det återförsäljaren som ska bevisa att felet inte var ursprungligt. Han ska med andra ord kunna bevisa att du har varit vårdslös med din skoter.
 

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
Finns inte en chans att du fått in så mycket sand i motorn, genom att bara dra den på släp eftergrusväg, och luftburkar osv är så pass täta,

låter väldigt skumt historia av åf, har du sett skadan och sanden själv?

det är ju liksom inte bara ett sandkorn som kan ha varit där för att den skall ha skurit?
 

Tribal_74

Medlem
18 aug 2013
10
0
1
Koskullskulle
Skotern är inte vattenkörd!
Enligt återförsäljaren hade minst ett lager skurit.
Jag fick titta på den isärplockade motorn men jag tyckte bara att jag såg olja...
Skotern var riktigt skitig när jag lämnade in den, fullt med sand överallt...

/Thomas
 

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
vilket lager har skurit?

för alla lager utom dom inre är fylld med fett och kapslade.

har alla luftburkar och insugsfiltret suttit som dom ska så får du fylla upp motorrummet med sand och du ska ändå inte få in nått.
 

Tribal_74

Medlem
18 aug 2013
10
0
1
Koskullskulle
Jag vet inte vilket lager det var som hade skurit.
Han menade på att det var så fin sand, och att filtren inte stoppade sånt för dom var ju gjord för snö!

/Thomas
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Ta det vidare till BRP. De måste vara intresserade av att få hjälpa till, för både din och säljarens skull.
Undrar om de sväljer att motorn skulle sugit i sig tillräckligt stor mängd av sand, finkornigt som bergdamm, under transport på släp för att det ska förorsaka lagerhaveri?

Snöskärning på kolvar har man hört om på gamla veteranskotrar med kolvstyrt insug, utan vettig luftburk. men inte ens då så tog det lagren först....
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
En kompis till mig fick generalras på sin maskin efter 300-350 mil tror jag. Där sa ÅF samma sak egentligen men med skillnaden att det aldrig var något snack om vem som skulle stå för fiolerna, dom bytte hela motorn på garantin.

Om det sen är sant eller ej vet jag inte, såg inte motorn, men kan konstatera att det var förklaringen till raset som gavs och han hade stundtals fraktat skotern på öppet släp utan kapell...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Då tycker jag du ska följa arjeplogarns råd och be advokatfirman ringa BRP eller ÅF. (ÅF antagligen)

Framförallt ska du ju ha rätt att få veta vad som skurit. Samt få mer konkreta bevis att det är sand/damm som ställt till det mer än bara att dom säger att så är det.
Sen kan man ju tycka att det dels är dumt att frakta på grusväg utan något skydd alls. Sen att lämna in skotern skitig som satan ger dom ju ett lätt sätt att skylla ifrån sig om dom vill vara lite fula.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har ringt brp idag och dom vill inte diskutera med privatpersoner!
Jag kommer bara fram till växeln och dom vill inte koppla vidare...

/Thomas
Är det inte så med alla importörer att all kommunikation skall gå via återförsäljarna? Eller finns det sådana som har "support" direkt till kund?
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Är det inte så med alla importörer att all kommunikation skall gå via återförsäljarna? Eller finns det sådana som har "support" direkt till kund?
Jag hade ett grantiärende med Polaris för ett par år sedan där jag blev kopplad mellan folk hos polaris generalagent i Sverige så där blev det då inte tvärstopp i växlen även om jag inte fick som jag ville i slutändan..