Offert kolvbyte ink mjukuppdat

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Begärde in en offert av den lokala skoterkrämaren för byte av kolvar samt årlig service ink material + mjukvaruuppdatering.
Han ville ha 9500:-
I mina öron låter det vansinnigt dyrt vad har ni andra för priser hos era åf/mek.
 
K

krickus

Begärde in en offert av den lokala skoterkrämaren för byte av kolvar samt årlig service ink material + mjukvaruuppdatering.
Han ville ha 9500:-
I mina öron låter det vansinnigt dyrt vad har ni andra för priser hos era åf/mek.
Jag tycker det låter som ett vettigt pris.
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Originalkolvar, kolvbult, nållager och packningssats fick jag betala 4600kr för och då fick jag ändå 25% rabatt.. Sen är väll timpenningen på en vanlig verkstad 600-1000 kr.

Så det låter inte alls så farligt :blink1:
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Att montera Kimpex-kolvar i en så pass ny maskin som -09 och framåt (om det är till en Lynx 600 e-tec) är nog rekord i dumsnålhet. Rekomenderar inte någon att sätta varken Sno Pro eller Kimpex kolvar i sin maskin, oavsett årsmodell. Kvalitén är på tok för ojämn för att ta risken.

Dessutom är E-tec maskinerna extra känsliga vad gäller kolvar, bränsle, cylinderfoder osv med tanke på att kolven kyls till stor del av det insprutande bränslet. Därför vill man nog ha kolvar av hyffsad/bra kvalité.

9500:- låter dessutom som ett ganska bra pris.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag har kört Snopro i mina maskiner. Aldrig haft ett haveri än, kvaliten är som original ungefär men priset är mkt bättre.

Alla 2-taktare får kylning till kolven via bränslet, E-tech gör det bara mer exakt.

Wiseco (smidda kolvar) är dyra som stryk och jag tycker inte det är värt pengarna på en originalmaskin.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Jag har kört Snopro i mina maskiner. Aldrig haft ett haveri än, kvaliten är som original ungefär men priset är mkt bättre.

Alla 2-taktare får kylning till kolven via bränslet, E-tech gör det bara mer exakt.

Wiseco (smidda kolvar) är dyra som stryk och jag tycker inte det är värt pengarna på en originalmaskin.
Kvalitén är som orginal? Har du vägt kolvarna du stoppat i dina maskiner?

"På e-tec är det bara mer exakt"? Bränslet sprutas in i förbränningsrummet istället för i vevhuset och överspolningskanalerna, och om målet var att lyckas placera en spridare i förbränningsrummet så var det väl just det: mer exakt.

Men det är bland annat därför dessa motorer inte går att köra på Aspen alkylatbensin, bränslet brinner upp innan det träffat kolven. Medans exempelvis Polaris går att köra i all evighet på alkylat eftersom bränslet sprutas in i den "svala" överspolningskanalen.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Kör folk verkligen på alkylatbensin? Jag som egentligen inte brukar räkna vad det kostar att tanka tyckte det lät dyrt.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Kör folk verkligen på alkylatbensin? Jag som egentligen inte brukar räkna vad det kostar att tanka tyckte det lät dyrt.
Njae, de enda jag vet som egentligen kör på alkylatbensin är Länsstyrelsen i vissa regioner. Anledningen till att jag tog upp det är mer för att illustrera att e-tec kolvar är mer känsliga än exempelvis Polaris.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kvalitén är som orginal? Har du vägt kolvarna du stoppat i dina maskiner?

"På e-tec är det bara mer exakt"? Bränslet sprutas in i förbränningsrummet istället för i vevhuset och överspolningskanalerna, och om målet var att lyckas placera en spridare i förbränningsrummet så var det väl just det: mer exakt.

Men det är bland annat därför dessa motorer inte går att köra på Aspen alkylatbensin, bränslet brinner upp innan det träffat kolven. Medans exempelvis Polaris går att köra i all evighet på alkylat eftersom bränslet sprutas in i den "svala" överspolningskanalen.
Ja jag väger kolvarna. Jag har än att ramla på en uppsättning där det är värt mödan att ta bort material.

F3:an jag hade vägde jag inte på men den hade så små kolvar samt att den var en trippel.

Knastret på snopro kolvarna upplever jag har mindre spänst än original. Man får vara lite mer försiktig.
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Kontaktade en skotermek i tärnaby och han sa att innan 800 mil finns ingen som helst anledning att byta kolvar och väntar man till 1000 mil så kan man spräcka motorn och fetta in veven samtidigt samt rengöring av rave.
Och stoppa i några dyra smidda kolvar var ingen ide om man inta har turbo eller hårt trimmat bara dyrt. så jag tror jag hoppar kolvbyte i år.
Uppdatera mjukvaran däremot rekomendera han det kom tydligen en ny uppdat förra året som gjorde stor skillnad på låg mellanregister samt gassvar.
Nån som har uppdaterat och kan dela med sig av upplevelsen.
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Och vad betalar ni för bara uppdatering.
Annars så funderar jag på att skicka in boxen till mulle i mora och skita i uppdatering.