Förlänga Enduro 600

Conjacken

Välkänd medlem
11 feb 2010
140
0
6
Tjena, vet att de finns ca 100 trådar om detta redan men hade tänkt samla mina frågor i en tråd!
Har tänkt förlänga min enduro 600 01 från 307 till 345. Är då allt jag behöver göra att köpa förlängningskit och en ny matta, sätta dit förlängningen, flytta bak bakaxeln till den förlängda delen sen bara tuta och köra?
Har tänkt sätta dit en 345x38x44, svarva ner dom övre drivhjulen ca 0.8mm-1cm (hur mycket behövs?) sen dreva ner 2 kugg.
Jag behöver inte köpa ny axel med nya boggiehjul eller nåt va?
Har tänkt köpa en sån här: http://www.skoterdelen.com/m#product/30062
Tack på förhand! Alla svar uppskattas :)
Mvh Conjacken
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag hade en -01 Enduro en gång i tiden och monterade en 41a. Svarvade ner övrehjulen rätt friskt men det är ändå trångt i tunneln, (hela vägen fram). Gå på en 38a istället om du hittar någon bra, du kommer att vinna massor i matthastighet. Eller ännu hellre, förläng till 365 och kör med 32mm kammar.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Jag körde 44mm på min gamla enduro -01, enda jag gjorde var att svarva ner övre vändhjulen och det funkade fint.
 

Conjacken

Välkänd medlem
11 feb 2010
140
0
6
Jag körde 44mm på min gamla enduro -01, enda jag gjorde var att svarva ner övre vändhjulen och det funkade fint.
tog de aldrig i då? I tunneln tänkte jag..


Jag hade en -01 Enduro en gång i tiden och monterade en 41a. Svarvade ner övrehjulen rätt friskt men det är ändå trångt i tunneln, (hela vägen fram). Gå på en 38a istället om du hittar någon bra, du kommer att vinna massor i matthastighet. Eller ännu hellre, förläng till 365 och kör med 32mm kammar.
Matthastighet? Jo men 365 känns lite väl långt tror jag..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
En 44a funkar inte fint, det garanterar jag. Det funkar men den går så tungt i tunneln att man kommer sej bättre fram med en 38a. Jag skulle hursomhelst inte sätta en 44a på en -01 Lynx.... Hittar man en Cobra 35 vore det nog i det närmaste optimalt.

Prova med 365/32, sånna mattor brukar vara i det närmaste gratis begade.
Och 600an är så pass "klen" att den behöver mer flytkraft än motorstarkare maskiner som kan gå fram med vattenjetprincipen.
 

Conjacken

Välkänd medlem
11 feb 2010
140
0
6
En 44a funkar inte fint, det garanterar jag. Det funkar men den går så tungt i tunneln att man kommer sej bättre fram med en 38a. Jag skulle hursomhelst inte sätta en 44a på en -01 Lynx.... Hittar man en Cobra 35 vore det nog i det närmaste optimalt.

Prova med 365/32, sånna mattor brukar vara i det närmaste gratis begade.
Och 600an är så pass "klen" att den behöver mer flytkraft än motorstarkare maskiner som kan gå fram med vattenjetprincipen.
Okey.. Men vill inte riktigt köra med 365.. Tar hellre 345x38/35. 365 måste man ju förlänga 30cm, viljet känns lite väl mycke.. Det är väl 144"?
Vad sitter de för drevning org?
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Vet inte om det är samma chassie på -01 som på -03 men satte på en nästan ny 44 på en bekants 600 -03 i vinter bara genom att svarva ner de bakre övre hjulen, kommer inte ihåg hur mycket vi tog ner dom men 1cm på radien vill jag nog nästan minnas... lär väll tilläggas att den är något drev nerdrevad å den gick då utan problem med varken skrap i tunneln eller rappning från orginal internalhjulen....
 

Conjacken

Välkänd medlem
11 feb 2010
140
0
6
Vet inte om det är samma chassie på -01 som på -03 men satte på en nästan ny 44 på en bekants 600 -03 i vinter bara genom att svarva ner de bakre övre hjulen, kommer inte ihåg hur mycket vi tog ner dom men 1cm på radien vill jag nog nästan minnas... lär väll tilläggas att den är något drev nerdrevad å den gick då utan problem med varken skrap i tunneln eller rappning från orginal internalhjulen....
Hmm jaa jag har oxå hört de ska gå bra men "JAAG" kanske menar att de inte går i samband med förlängning..? Att de blir för tungt då eller något..
Sen 03as 600 är väl HO?
 

Conjacken

Välkänd medlem
11 feb 2010
140
0
6
Hur tjock är drivaxeln på enduron? samt hur tjock är bakre axeln i boggien? Så svårt att komma åt att mäta båda så tänkte jag frågar här en snabbis ;)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Missförstå mej rätt. Mattan ryms men det blir bara ett par millimeter mellan mattkammar och tunneltak hela vägen fram. Detta lilla spel gör att mattan pumpar massor med luft samt att den kommer att släpa i tunneltaket hela tiden när det börjar gå undan lite.
Så tekniskt sett ryms mattan men det går TUNGT.
-03 fick dom en annan tunnel, bredare fotsteg, möjligt att dom hade lite bättre om plats för mattan.
 

Conjacken

Välkänd medlem
11 feb 2010
140
0
6
Missförstå mej rätt. Mattan ryms men det blir bara ett par millimeter mellan mattkammar och tunneltak hela vägen fram. Detta lilla spel gör att mattan pumpar massor med luft samt att den kommer att släpa i tunneltaket hela tiden när det börjar gå undan lite.
Så tekniskt sett ryms mattan men det går TUNGT.
-03 fick dom en annan tunnel, bredare fotsteg, möjligt att dom hade lite bättre om plats för mattan.
Tror du de skulle bli likadant med en portad 42a?

Okey, då förstår jag! för köra på en typ 38 då iatället :)
 

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
93
2
8
Skellefteå
Hej, tidigare fråga om vändhjulsaxeldiameter = 25mm
Drivhjulsaxel, 6-kantiga "platt mot platt" = 28mm (tex non-slip hjul har mindre 6-kanthål när man mäter, men de pressas ut när man pressar på dem.
Orig drevning på -01 är 24-43, drev och kedja går spåra via sprängskisser BRP.
Rekomendationstabel vilka drev som funkar till tex en 74-kedja hittar du på LYNXtalk-forumet : )
(du kan utan problem dreva ner tex 2-kugg med 74 kedjan från 24-43 till 22-43..)
 

Conjacken

Välkänd medlem
11 feb 2010
140
0
6
Hej, tidigare fråga om vändhjulsaxeldiameter = 25mm
Drivhjulsaxel, 6-kantiga "platt mot platt" = 28mm (tex non-slip hjul har mindre 6-kanthål när man mäter, men de pressas ut när man pressar på dem.
Orig drevning på -01 är 24-43, drev och kedja går spåra via sprängskisser BRP.
Rekomendationstabel vilka drev som funkar till tex en 74-kedja hittar du på LYNXtalk-forumet : )
(du kan utan problem dreva ner tex 2-kugg med 74 kedjan från 24-43 till 22-43..)
Tackar för all info! Jo jag har hört att man kan dreva 2 kugg utan problem, men har man lix öppnat upp och tagit ut all är de väl för detsamma att byta kedjan oxå. Funderar dock på dreva ner 3 kugg då jag inte byter drivhjul som de var tänkt.


Jag har en 365 32" matta om du är intresserad. Helt ny.
Okey, men jag vet inte hur de blir om jag förlänger till 365, känns som det kommer stick ut alldeles för mycket från tunneln då..