lynx re 600 <08 vs 09<

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Är på jakt efter en ny skoter och undrar om det är värt att lägga på ~10-15k för en 09 mot att köpa den tidigare modellen?

Vad är de stora skillnaden? att 09:an har e-tec motorn ser jag som ett stort plus men hur är det med chassit? är det "bättre"?

Har skotern blivit smidigare? bättre/sämre utanför eller på leden?
Den har väl blivit lättare vad jag förstått, det låter ju bra..

Aja, vore vältigt trevligt med jämförelser mellan de två generationerna!

Mvh
Johan
 

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
ja de är värt att satsa på de nyare chassiet men just 09orna hade ju barnsjukdomar, så om du ska köpa en 09a så kolla att den har alla uppdateringar, vet inte exakt vilka uppdateringar som kom.

det nya chassiet är mycket skönare att köra även mera lätthanterlig, utanför led är dom nog ganska lika men inge vidare skulle jag säga.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Ok tack, nån som har koll på vilka uppdateringarna man skall ha på 09an?
Är ju inte på jakt efter pudermaskin så det är sekundärt.. bara den inte är katastrof utanför leden.man skall ju ta sig till lite drivor och busställen i alla fall.

Ytterligare erfarenheter välkomnas :)
 

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
ta chassienumret från maskinen och be en åf kolla upp vad som är gjort/inte gjort på den.

hittade detta på lynxtalk forum: alla 600 E-Tec in för en uppgradering av programvara för att eliminera att Check engine lampan tänds utan anledning, mm.
1: Pyramidstagens fäste vid tanken ska bytas.
2: Extra nitar 7st ska monteras vid framkant av motorbrunnens undersida.
3: QRS justerblocket skall skruvas lös och loctitas.
4: Endast på E-Tec skall gummigenomföringen på oljepumpen in i tanken bytas.
5: På vissa maskiner kan skiddämparens fjäder vara felvänd.

kan ju även rekommendera att stoppa 44mm matta, dreva ner 2 kugg sen mixtrar lite med variatorerna så har du en rolig skoter :)