Byte av packbox, drivaxel.

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Någon som vet om det går att byta packbox på drivaxeln på min xtrim smidigt bara genom att öppna kedjehus kåpan och plocka bort nedre drevet och lager och sen montera en ny packbox?. Om det går behövs det några special verktyg?
Såg att den är lite fuktig vid drivaxeln i tunneln.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Högst skeptiskt till de då du får svårt att få ur lagret när drivaxeln sitter där, men när du redan rivit så pass mycket äre inte mycket jobb kvar för att plocka därifrån kedjehuset helt :)
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Okej
Det låter som det är en ganska enkel rivning då?
Sekundär axeln och dom grejerna behöver man inte plocka bort då?
Bara att släppa på det övre drevet och dra ut kedjehustet?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Nejdå sekundäraxel och drivaxel blir kvar, dock måste nog mattan slackas endel så mattan inte spänner drivaxeln bakåt :)
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Det känns som extremt mycket onödigt jobb att plocka bort kedjehuset, det är betydligt mycket enklare att plocka bort boggie och driaxel. Om det nu är en -10 som i din profil så är kedjehuset (förmodligen) nitat på plats och absolut ingen barnlek att få lös. Dock kan jag ha fel, men skidoo XP har i alla fall nitat kedjehus. Och jag tippar att lynx har samma.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Det känns som extremt mycket onödigt jobb att plocka bort kedjehuset, det är betydligt mycket enklare att plocka bort boggie och driaxel. Om det nu är en -10 som i din profil så är kedjehuset (förmodligen) nitat på plats och absolut ingen barnlek att få lös. Dock kan jag ha fel, men skidoo XP har i alla fall nitat kedjehus. Och jag tippar att lynx har samma.

app app app, stop å belägg. Varken ski-doo eller Lynx har nitat kedjehus så det är bara att skruva lös. sitter fast med typ 7-8 skruvar. kommer inte ihåg exakt antal. så det går alldeles utmärkt å skruva lös.
Passa på å byt drivaxel lager å sånt då du ändå håller på. är som å göra extrajobb annars för du lär vara tvungen å byta den sen ändå.
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
app app app, stop å belägg. Varken ski-doo eller Lynx har nitat kedjehus så det är bara att skruva lös. sitter fast med typ 7-8 skruvar. kommer inte ihåg exakt antal. så det går alldeles utmärkt å skruva lös.
Passa på å byt drivaxel lager å sånt då du ändå håller på. är som å göra extrajobb annars för du lär vara tvungen å byta den sen ändå.
Det låter bra:
Varför byta drivaxel? Brukar den gå av eller drivhjulen slits ut?
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Inte byta drivaxel, råkade särskriva. Byt lagren till drivaxeln menade jag såklart då du ändå håller på.
Sen drivhjulen ser du ju om dom ser allt för rundade ut och så borde du kännt om mattan kuggar över om drivhjulen skulle vara dåliga :)
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Isåfall har jag fel ang viss lynx, och i detta fallet är det ju bara bra. Men normalt är kedjehusen nitade, i alla fall på XP. Det kan du få en bild på om du vill. Däremot om kedjehuset är utbytt någon gång finns det en platta med bultar på som man ersätter nitarna med.

Kan också hända att det varierar mellan årsmodelllerna, men min 2010 har nitat kedjehus. Och det står utförligt i servicemanualen hur man borrar lös dem....
app app app.....

Men nog om det. Oavset hur TS gör så borde det gå bara fint! Ska inte vara några konstigheter.
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Nu är kedjehuset borta. Den sitter med insexskruv och mutter runt om kring. Men hur får man bort packboxen ur kedjehuset lagret var det bara knacka ut lite försiktigt. Verkar sitta Limmad med något grönt eller något. Ska man värma eller något.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Isåfall har jag fel ang viss lynx, och i detta fallet är det ju bara bra. Men normalt är kedjehusen nitade, i alla fall på XP. Det kan du få en bild på om du vill. Däremot om kedjehuset är utbytt någon gång finns det en platta med bultar på som man ersätter nitarna med.

Kan också hända att det varierar mellan årsmodelllerna, men min 2010 har nitat kedjehus. Och det står utförligt i servicemanualen hur man borrar lös dem....
app app app.....

Men nog om det. Oavset hur TS gör så borde det gå bara fint! Ska inte vara några konstigheter.


Inte lönt å diskutera men tror de må va omgjort på din då för inte ens på 08a då XP kom är det nitat kedjehus :) men du kan gärna visa bild!!! :)



emmmis, ta en lite spårmejlsel runt å bryt lös eller en stor i mitten. Sen far du på typ momentum med packbox å lager så slipper du köpa dyrt från en handlare :)
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Det var minsann lustigt. Trodde det var mer vanligt än ovanligt....
Nåja, då ska man ju bara vara glad om man har bultat kedjehus. Det är inte omgjort då det är nitat med några special nitar som man behöver en hel hög med verktyg för att få dit. Det kan vara så att det är summitarna som det är nitat på, dvs dom med långt kedjehus. En kille på jobbet hade samma problem när han hade sönder sitt, och det var nitat (på en summit).

Nåja, som sagt. Nog om det :)