husvagn blir släpvagn

eualia

Medlem
24 jan 2013
40
0
1
jokkmokk
Japp, som rubriken lyder så ska här byggas släpvagn för att frakta runt skoter och pulka.
Utgångslägget är en cabby nova 472 från 1979 som ståt stilla en längre tid och köptes för den ringa summan av 1500 kr.
Då jag aldrig gjort något liknande så är jag öppen och tacksam för idéer, synpunkter och förslag till detta bygge.

Planen:
Släpvagn med flakmåttet 2*4meter.

Första frågan: vad ska jag använda för storlek på fyrkantsprofilen som ska användas som ram?

/johan
 

Attachments

Last edited:

eualia

Medlem
24 jan 2013
40
0
1
jokkmokk

Som ni ser har vagnen blivit riven idag och nu finns bara underredet kvar. hur får jag bilderna att visas i inlägget? ).
 
Last edited:

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Bygg en plattform som du skruvar fast på befintligt chassie. På så sätt är det enklast att åka iväg och få det galvat på någon firma. Kan helt klart rekommendera att du galvar chassiet istället för att försöka måla det med någon färg. Mät ett par gånger extra och rita upp allt och kapa klart allting för att sedan svetsa ihop allt i ett svep.
Som sagt, gör en ram som du bultar fast på husvagnschassiet.
Byggde själv en vagn på samma chassie som du har och ångrar att jag inte gjorde som jag skrivit till dig.
Försök även att göra så att du får in en ramp under golvet på vagnen. Smidigt som attans.
 

eualia

Medlem
24 jan 2013
40
0
1
jokkmokk
20130928_122746 - Kopia.jpg

Ritade upp en variant på vagnen som kanske blir verklighet, jag vill gärna göra någon typ av lämmar/ fackverk på långsidorna. Vad tror ni om det?

tack för tipset med bilderna, blir ju mer överskådligt vad som händer när dom syns:)

tanken var att måla ramen men jag ska höra med den lokala galven vad dom har för pris innan jag bestämmer mig.

Jag fastnade verkligen för ditt förslag på en lös ram som bultas fast på underredet, riktig bra faktiskt.
Kan inte se några nackdelar alls mot för att svetsa det. eller?
 

eualia

Medlem
24 jan 2013
40
0
1
jokkmokk
Vad är det som gäller för lysen/markeringar? vilka ska sitta och hur/vars för att det ska bli godkänt?
ska inte använda mig av led, utan vanliga glödljus.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
annars är led jävligt bra att ha på släp, allt hoppande och studsande gör ju att det går någon glödlampa då och då annars
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tänk på att ledlampor yr igen om det är lite snörök efter vägen. De avger så lite värme och smälter inte bort snön från glaset.
Riktiga yr ju också igen när det mycket snörök, men håller normalt rent på glaset...
 

eualia

Medlem
24 jan 2013
40
0
1
jokkmokk
Lite har hänt i helgen, är riktigt skoj att bygga något eget.

Fick pris för galvningen idag, 12.5 kr/kg.
Även lysen är inhandlade, vanliga glödljus blev det.



Ramen börjar ta form:



Ihop punktad och lagd på underredet för koll (alla sidobitar är inte på plats):

 

Attachments

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
alternativ till galv är att se till att alla fyrkantsprofiler är lockade i ändarna och borra lämpligt hål i varje ända för att blåsa i tectyl, sen finns det plastpluggar att sätta i. utvändigt lackar man med 2-komponents epoxygrund och därefter någon slittålig industrifärg, då ska de gå länge innan de händer nått på rostfronten !
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Lite har hänt i helgen, är riktigt skoj att bygga något eget.

Fick pris för galvningen idag, 12.5 kr/kg.
Även lysen är inhandlade, vanliga glödljus blev det.
Köp!
2000-3000:- är det absolut värt för att slippa hålla på och jävlas med nå annat.
-Jag ångrar mig än idag att inte jag galvade.
 

eualia

Medlem
24 jan 2013
40
0
1
jokkmokk
Sitter och letar nya vinterdäck/plåtfälgar till vagnen men har inte lyckats hitta några, någon som har tips på en bra sida som säljer släpvagnsdäck till vettiga priser?

175rs13 heter sommardäcken.
 

800Swb

Medlem
11 okt 2013
22
0
1
Däcken ska klara att bära släpens totalvikt, därför kanske det är nödvändigt med C-däck, vad är totalvikten på vagnen?