Vilka kolvar?

stenudden

Aktiv medlem
3 dec 2012
54
0
1
Kalix
Hej!
Är i val och kval, ska köpa två nya kolvar till mig Edge 600 -01. Är bara inte säker vilket märke jag ska gå efter. Har läst på mycket om de flesta märken men är fortfarande inte säker. Vad tycker ni? Förklara gärna varför .

Tack! :)
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Kör på enkelring SPI kolvar. Billiga och bra kvalitet. Snopro funkar bra dom med. Enkel eller dubbel ringar är lite smaken som baken :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
SPI och Snopro tror jag är samma tillverkare rätta mig om jag tror fel.

Dessa kolvar har störst antal fel typ kolvringsstopp kan lossna och vara felplacerad i sidled. Kolvringarna slits också dubbelt såfort som org o Wiseco kolvar. Men de är ändå prisvärda om man törs ta risken för ringstopp lossning. Att ringarna slits hårt på en tvåtaktare gör inget, ju slutare de blir desto mer sluteffekt blir det (till en viss gräns).

Org kolvar håller bästa kvalle och släpper sällan ringstoppen.

wiseco har lika bra hållbarhet på ringarna som org och spricker aldrig vilket är en stor fördel. Däremot har de lättare att skära och slits en aning fortare än gjutena. De kan tappa ringstoppar men det är mer sällan än snopro/spi.

Viktigast vid mont är att kolla ringgapet och att ringstoppen sitter mellan insugsportarna.

Säkrast men dyrast org kolvar.
Wiseco kommer på 2a plats i kvalle. Varmkör extra noga bara!
Snopro/spi sist.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag tycker wössner slår wiseco med hästlängder! Sjukt fina å någon krona billigare om det spelar någon roll. Har monterat dom i mina maskiner när jag bytt kolvar och har många vänner som kör med dom å alla är mycket nöjd!
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Wössner ska det va enligt mig med!
fruktansvärt fina och välgjorda oavsett till vilken applikation du än köper dom
/Stefan