Tips om nya kolvar på marknaden, Snow-X

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har noterat det börjat säljas kolvar med namnet Snow-X borta i USA.
Enligt ett amerikanskt forum ska det handla om kolvar tillverkade av Pro-X i Japan, i samma fabrik som tillverkar originalkolvar till Honda, Suzuki och Yamaha. De levereras med RIK kolvringar, tillverkade av Riken, en av de största kolvringstillverkarna i världen (från Taiwan).
De säljs dessutom av en välrenommerad aktör i USA.

På bilder ser de onekligen väldigt gedigna ut, de har dessutom olje/kylhål borrade, så det slipper man göra själv.

Jag har ingen egen erfarenhet av dem, men kanske kan de vara en mycket bra och prisvärd eftermarknadskolv.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Det bör vara bra kolvar.
När man kör dem i crossar är det ju inga problem och ringarna håller lika bra som standardkolvars ringar. Och smörjhål är ju bara fördel-. Jag har aldrig hör en Pro-x ringstopp lossnat men då går ju en mc cross inte lika hårt/länge på full gas och har hellre inte samma hårda trimgrad som en skoter.

De kostar ca 300kr mer än SPI dubbelringat (på Ebay) men det är ju Japansk kvalle så det är nog värt de extra slantarna.

http://www.ebay.com/itm/2-SKIDOO-800R-DUAL-RING-PISTONS-07-13-MXZ-X-MXZX-ETEC-XP-XS-XRS-TNT-08-09-10-11-/140919255756?pt=Snowmobile_Parts_Accessories&hash=item20cf7132cc&vxp=
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag är riktigt sugen att testa ett par i min rotax 800R. Om jag gör det så återkommer jag med rapport.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Nu har jag forskat vidare, bla mejlat med ebay säljaren som Boost III länkade till ovan, på så sätt har jag kommit över lite fakta.
Kolvarna har INGET samröre med Pro-x, de tillverkas i Taiwan, i samma fabrik som kolvar till Mercedes och BMW, därefter skickas de till Japan och ytbehandlas i Yamahas fabrik. Enligt uppgift ska de ha högre toleranskrav på både mått och vikt än tex Wiseco och OEM Rotax kolvar.
Jag har läst oberoende rapporter om att ytbehandlingen som används ska vara av ett helt annat slag än den teflonbehandling som är vanlig på diverse kolvar idag, Snow-x ytbehandling nöts inte bort under inkörningen utan sitter kvar under hela (?) livstiden.

Jag har beställt en uppsättning och ska mäta och väga dem innan de får bekänna färg i min 800R
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ja det tycker jag, de gick bra förra vintern i min 800R. Maskinen är nu såld så vidare utvärdering blir svårt. Men kolvarna "kändes" som bättre kvalitet jämfört med SPI.
Jag tror KNR Sledtech säljer dem här i Sverige.