arbetsbelysning bakåt på en commander

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Hej, precis blivit ägare av en Commander -11 och tänkte montera arbetsbelysning riktat bakåt.

Någon som gjort detta och har tips?

exempel på höjd, vilken spridning och hur många Watt. Var bör man tjuva ström någonstans för att försäkra sig om startström eller är det direkt från batteriet som gäller?

Inte funderat så mycket på det men sett att flera skotrar på den begagnade marknaden har haft manuell knapp till kylfläkten - Är det vanligt att ecu gör fel eller startar den för sent?

Hoppas det är lika go stämning här inne i Lynx-slottet som det är i Ski-doo -ladan :)
 
Last edited:

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
18 watts backljus med bred spridning, har själv en sån på huven.
Pris: ca 400 kr
Koppla direkt från batteri via en brytare som du monterar på styret/höjaren vidare bakåt där kablarna till baklyset går.

 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Inte tokigt alls :) Vart har du handlat om jag får fråga?

Om man skulle vilja koppla direkt från batteriet men över ett relä som drivs av knapp och tändning, fungerar det ? Vart skall jag i så fall ta "styrströmmen" ? Vill gärna att lampan ska slockna när jag stänger av skotern.

Är inte på något sätt duktig på el, men vore ju gott om man hade ström i batteriet när man trycker in elstarten.
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
http://www.prestandabelysning.se/18w-slimline-led-backljus-arbetslampa/229-0

Ja du skulle kunna montera ett vanligt relä och ta ström till spolen från tex värmarna, sedan så går du med plus genom reläet vidare till lampan.

På 85, 86 har du styrspänning och på 30, 87 går du med plus till lampan.


Men fortfarande lättare att bara sätta en brytare till lampan tycker jag, du slår ju av den då du stannar skotern, då kan batteriet ej laddas ur.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tack snälla :) Blir nog en kombination av bägge, både genom tex värmarna och en knapp bredvid styret. Tanken var att slippa ha batteritorsk om man ställer ifrån sig och glömmer. Bättre göra en gång och riktigt :)

Tack för snabb hjälp med bilder och hela kittet :) Ska ut och titta hur det ser ut och hur jag ska gå till väga när jag fäster lampan för att det ska bli både bra och snyggt.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
juste, det har jag också läst någonstans. Men går väl ta från 12v-uttaget, men det kanske är samma där ?
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
18W borde du kunna ta direkt från plus och minus till bakljuset utan att det blir problem, men om du vill vara helt säker att inte bränna upp något kan du köra med relä och matning från batteriet. Styrspänningen kan du väl lämpligtvis ta från plus till bakljuset, det lyser ju alltid.

Du har tre trådar till bakljuset: en svart, en vit och en röd(kan ev. vara gul istället).
Vit är bromsljus, svart är jord och röd/gul är plus.
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Samma med 12 volt uttaget, iaf på min ranger -13, då slår uttaget igång över 2500 varv tror jag det är, vansinnigt irriterande då gpsen vill slå av varje gång man stannar o vill titta på den vid tomgång...
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
18 watts backljus med bred spridning, har själv en sån på huven.
Pris: ca 400 kr
Koppla direkt från batteri via en brytare som du monterar på styret/höjaren vidare bakåt där kablarna till baklyset går.
Beställde ett sånt där 18w led bar idag för 185kr, efter att ha sett din bild.
 
Last edited:

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Har också beställt, 6stycken för att vara exakt. 2st med 25graders spridning och 4st med 90grader. Finns ju fler prylar att sätta dom på :)
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ja, framåt blir det nog fint som snus med lumen på tusentalet, men bakåt så vågade jag faktiskt inte mer än att det blev en X-vision 500 lumen 6watt i slutändan. Så dom här sex andra hamnar nog på traktorgrävaren eller som backljus på bilarna eller nått. :)