Nytro RTX 153"

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Efter ha kört PZ MTX i 2 säsonger så bestämde jag mig för att kliva upp ett steg o "bygga" mig en timbersled nytro till denna säsong.
Har aldrig skruvat skoter. På pz så la jag igen tunnelhålet o satt på en pivothöjare ......de va allt. Phazer köpte jag 2011 o det var min första maskin. Har alltid haft skoterintresse men en stark bilhobby har gjort att finanserna gått till bil ist för skoter.

Min budget var ca 90k. Om allt skulle klaffa så var jag tvungen att hitta en nytro mtx för max 55k eller en kort för max 45k. Hitta en rtx med ca 600mil på i grannbyn för 47 som jag tyckte var ett perfekt objekt



Den hade mtx skidor o floatarna i fram som jag ska återanvända på skinz framvagnen.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Denna ska följas !
Har du kollat om Subframen är rak, lite dålig bild men jag tycker det ser ut som att stötdämparen är väldigt ocentrerad i övre A-armen på bilden.
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Denna ska följas !
Har du kollat om Subframen är rak, lite dålig bild men jag tycker det ser ut som att stötdämparen är väldigt ocentrerad i övre A-armen på bilden.
Håller med dig! ser ut att ha fått sig en smäll.
Du får kika på dedär tror ja whitewheels :)
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Mycket som ska göras men här en lite lista. Referens är ju Skinz Black

Kompl Timbersled boggi + droppbrkts
Skins framvagn
Sväriska stötdämparlagringar
CE 2,5" matta
Wahls non-slip
OFT relocate
Egen gjord tunnelförlängning,förstärkning,lyftbåge o airframe fotsteg

Roll-over valve kommer nog på maskin under vintern.
Skinz dyna blir till nästa säsong


En avgasdougnat var kass sen var det även mening att flytta fram främre tunnelkylarn men det visade sig vara mycket jobb för ca 6 mm mer frigång. Är ju väldigt tajt med en 2,5" matta men den går fri o det får duga.

OFT relocatorn på plats efter lite strul. Skruva åt den i fel ordning så den nöp fast :mad:

Otroligt va mycket förstärkingsbitar o stag det är på en rtx :eek:hwell:
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå

Stadig på hand lyckades jag få bort dubbskydden från den tunna kylarn


Huvva va trevligt med kvalitets-grejer. Droppbrkt på bild är till en 08-09 men ska bytas till den nyare varianten eftersom jag ska kapa upp tunneln ala post 2010


Overkligt vad mycket lättare denna 153" är än den korta jag plocka bort :)
Återanvände dom övre boggihjulen. Hade självklart velat haft alu-vändhjul men budgeten tyckte annat
Tyckte att det var för lite med endast 4 hjul i boggin så jag satt dit ett antistab också :nuts:
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå

Skinz 39". Plocka självklart bort krängarn.
Under mina 2 säsonger med pz så använde jag inte handbromsen en ända gång så den fick strycka på foten-
Apropå remmen på bilden. Den var helt slut! Fick dock med 2 nya :bigsmile:


Köpte ett retrofit-kit så jag kunde återanvända floatarna som satt på- Sparde man några tusenlappar på. Gjorde en sk Chris :whistle: . Fräste ut spåren för låsringarna med dremmeln


Vet inte vad ni andra tycker men jag gillar ju den klassiska låsringarn ist för dom där lindade(?) låsringarna.
Ser bra ut


Köpte nya beggade skidkrokar. Dom gula föll mig inte alls i smaken
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå

Banka till en ny bukplåt av 4mm durkalu med en slät extra förstärkningsplåt under oljetråget.
Satt ju en sån yamma orginaltillbehör bukplast men den kändes så ....vet inte stor ,tung, bökig. Vet inte om jag ska använda den eller inte. kanske bättre att slimma dit typ tunn xt-plast....eller inge alls
CE-mattan i bakgrunden :heh:
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå

Hade inte råd med äkta skinz airframes så jag var tvungen att göra egna. Orginal är ju helt sjuka.....
Ja jag vet - jigg i trä. Det var de jag hade o det funka faktisk att punkta utan att den brann upp :blink1:


Skinz gör dom i alu så varför inte. Dessutom har vi en skitfin svets på jobbet som MIGar alu helt underbart. Vet att TIG är att föredra men de kan jag inte o dom betydligt större/fulare svetsfogarna kan jag leva med.
Det stora problemet är att dom är gjord i 2x20 o 3x25 mm rör ......o efter att jag fått hem rören så läste jag att skinz gör dom i dubbel tjocklek just för att slippa värmebehandla dom så aluminumet får tillbaka sin styrka....ooops :unsure:
Det lär visa sig om dom håller för 100kg förare.....men jisses va lätta dom vart :nuts:
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå

50cm förlängning gjord av Percus här i ume. Vart riktigt bra förutom att jag lyckades repa den ordentligt på väg hem :mad2: Det mesta av repan kommer kapas bort eller täckas av lyftbågen.


Clecos is da shit!


Vill ju ha en tunnel som är just så pass lång som den behöver va men undrar om jag tog i för lite. Ändplåten ska ju igentligen sitta 6cm längre in.....nån som har tips om hur man ska tänka. Vad är risken med en för kort tunnel?
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå

En lite äldre bild från när jag monterat boggin i främre upphängningen(orginal mtx placering)
Väntar just nu på dom nyare droppbracketsen sen är det bara att sätta igång o kapa tunnel :eek:

Kommer dreva ner till 18t drev,självklart nytt lager o olja o även ny stadigare bult till vxl.drev som hade gått av sedan tidigare. Klassik nytro grej.
Pressa dit drivhjulen igår kväll. Hade markerat vad dom 4 gamla satt o att non-slipen skulle hamna mitt emellan varje par. Hade dock en skiss från Wahls som jag bestämde för att följa ist.....men det vart ju helt galet. Får nog söka på forumet här vad dom verkliga måtten ska va.
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Just nu går jag i pulverlack tankar. Har ju igentligen inte råd men lyckades övertala frun att pulverlack går ju att använda till så mycket annat :0
Nån som använt dom här kitten för hemmabruk? Speciellt dom som inte behöver el!!...?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hellre för kort tunnel än för lång.gjorde min ungefär som den ser ut på en m8 09-11.
tycker det är fult när tunneln fortsätter förbi vändhjulen.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Cleco var något nytt för mig, fungerar det bättre än traditionell popnit?

Edit: Googlade lite och insåg vad det var ;)
 
Last edited:

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
hellre för kort tunnel än för lång.gjorde min ungefär som den ser ut på en m8 09-11.
tycker det är fult när tunneln fortsätter förbi vändhjulen.
Blir den för kort kan du väl få problem med att tunneln tuggar mattan.....
Ska lägga i boggin i mattan o få en bättre blick om hur långt bak den går innan jag börjar kapa
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå

Igår hände det grejor! Point of no return :nuts:


Kommer få dom nya dropbraketsen ikväll,då får jag se om man ska kapa upp ytterligare lite.


Nu vart tunnel så kort den bara kan utan att mattan ska ta i......hoppas jag :wondering: