Nytro RTX 153"

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Under jul o nyår har det hänt lite grann iaf. Eftersom snön lyser med frånvaron så känns det ju inte som man har bråttom längre :tsk:

Fick hem bronzpulverlacken just innan jul. Skitnöjd med nyansen



Coldcutters till stegen


Isrivare
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Eftersom stegen vart smalare så stack ju plasten ut ganska mycket. Tog o nita fast den utstående delen helt enkelt. Får väl se hur det håller ihop
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ser bra ut !
Bara en Skinzdyna eller nåt liknande som saknas !
Hur känns fotstegen ? det var väl lite tunnt gods i dom.
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
jo en skinz dyna hade gjort sig otroligt bra
Var o hoppa på stegen o dom kändes solid men det är ju inte förens ute i verkligheten som det visar sig
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, den blev riiiiiktigt frän!
Du får fem tuppar av fem möjliga från mig, frågan är bara: Hur kommer man på den färgkombinationen??
Håller med "jammen600", men det där funkade ju skitbra! :)
(Dra lite genomskinlig folie över tankkåpan, så kan du spilla bränsle utan att färgen släpper!)
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Fan va kul bygge :)
Byggde ett liknande förra vintern ( skinz black ) kul som fan.
Såldes i somras pga nytt projekt :)
Tummen upp
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Ja, den blev riiiiiktigt frän!
Du får fem tuppar av fem möjliga från mig, frågan är bara: Hur kommer man på den färgkombinationen??
Håller med "jammen600", men det där funkade ju skitbra! :)
(Dra lite genomskinlig folie över tankkåpan, så kan du spilla bränsle utan att färgen släpper!)
Haha! Ja det börja med att jag tyckte ski-poos första freeride som kom typ 2010(?), helvit o med guldaktiga spindlar o boggiskenor....fränt! Sen kom freeride i squadron green förra säsongen o en kille som heter Louie skebo på powermods hade i sin tur en polare Kelo som körde en moddad rev som var militärgrön med guldiga delar........så jag gillade det militärgröna men ville va lite egen så det vart bronz som jag fick iden från en Volk bilfälg. Hur illa kan det bli ; )
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Vad fick du ge för framvagnen och boggien?
Framvagn köpte jag från OFT med sväriska lager för tror det vart 10k fraktat o tullat o klart. Visst bara 3000 till o du får med nya floatare men jag hade väldigt tajt budget så jag återavände mina orginal floatare.
Boggin köptes fr NTC med offseason rabatt (tror det var 20-25%).....tror det landa på 24k med isrivare o antistab.
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Snygg!!

Mer info om pulverlack-kitet?
Köpte ett kitt med 3 500g färgpåsar från electrostaticmagic.co.uk ,2200kr. Ingen el behövs utan den funkar enligt statiskelektricitet principen. Funkar kanon.
Har en gamal ugn i garaget för mindre delar o en infravärmare på 2200w fr rusta för större delar. Dom stora delarna specielt fotstegskombinationen tog lååååång tid o vart nog inte optimalt. Medans boggiskenorna gick ganska fort eftersom dom är tunn o bakas båda sidor samtiddigt,dessutom i sk lågtemp vilket är att föredra på aluminium. Bronz pulvret hitta jag på e-bay.
Totalt hade det vart billigare o lämna in men jag har ju kvar grejorna så ju mer man lackar ju mer spar man. Blir verkligen som köftgjort´ i ugnen :D
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Var ut idag o körde på det 10cm tjocka snötäcket :( för första gången. Funka kanon......men lite pyssel med variatorn behövs nog. Nån som har tips på fjädrar o eve vikter? Kommer inte byta helix denna säsong iaf,kör med orginal 43gr. 7t drivhjul med 3" delning o 18t drev
har inte gjort nå fullgas repor ännu för att kolla eve övervarv men tillslaget är ganska hårt,borde gå o få "mjukare"
 
A

AssaultRMK

Köpte ett kitt med 3 500g färgpåsar från electrostaticmagic.co.uk ,2200kr. Ingen el behövs utan den funkar enligt statiskelektricitet principen. Funkar kanon.
Har en gamal ugn i garaget för mindre delar o en infravärmare på 2200w fr rusta för större delar. Dom stora delarna specielt fotstegskombinationen tog lååååång tid o vart nog inte optimalt. Medans boggiskenorna gick ganska fort eftersom dom är tunn o bakas båda sidor samtiddigt,dessutom i sk lågtemp vilket är att föredra på aluminium. Bronz pulvret hitta jag på e-bay.
Totalt hade det vart billigare o lämna in men jag har ju kvar grejorna så ju mer man lackar ju mer spar man. Blir verkligen som köftgjort´ i ugnen :D
Välkommen till pulverlackeringsklubben! Nu är det bara att du tar och bygger dig en ordentlig ugn så kommer det att gå fort att lacka även de större delarna ska du se. ;)
Gjorde klart min ugn i sommras, 1800x600x500mm invändigt, perfekt för boggiskenor osv.

 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Wow! Jo har sett en del lösningar på youtube så jag har fått förfrågningar på storlek mc-ram :eyebrows: Din såg ju riktigt bra ut. Vad är det för uppvärmning/värmekälla?
 
Last edited:
A

AssaultRMK

Kör 3st 2300W värme element.
Ska Komplettera med fönster och belysning till nästa sommar, samt byta ut ytterplåtarna från rostfritt till Alu (för vikten skull), sen är jag nöjd. :)
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Jeeeehaaa! :heh:
Fick tag på en billig beggad skinzdyna. Nu börjar det likna nått :nuts:


Ska försöka hinna knåpa ihop en undertunneldämpare. Blir en budget variant med biltemadämpare denna säsong så får vi se om det funkar o hur mycket det lever om.

La på gul film på min kromade orginalruta. Vart väl inte riktigt som jag tänkt mig....:tsk:
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Fixat o donat lite o framför allt varit upp till fjälls o hårdtestat :bigsmile:

Fick lite halvbråttom knacka dit en egen plåt för tunnelhålet. Anledningen att den vart upphöjd är för att få upp ljuddämparen lite för extra frigång. Svetsa dit ett kryss i slutröret också bara för att gardera. Tycker ljudet blev precis som jag önska :)






Kör nu efter lite testande o tipsande med en rosa blå rosa fjäder i primären, orginal rtx vikter o rullar, röd articfjäder i sekundären med orginal 43gr helix