Nytro RTX 153"

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Hann väga maskin innan resan......är duktigt nöjd. Hade hoppats på 260kg men trodde väl inte riktigt på de......men :eyebrows:


Med alla vätskor!!!!

Är ganska nöjd med variator setupen. Den är ju otroligt snabb från start. Gick ju så vansinnigt tungt i helgen men det visade sig vara snön :eek:h:. Är ju van vid typ "socker"-snö. Är ju bara min 3e säsong som skoterägare :whistle:

Visst packar undertunnelsystemet på sig en del snö o is men inte värre än jag kan leva med det för tillfället.

Maskin funkade för övrigt felfritt. Efter mina 2 säsonger med pz:an som jag tycker påminner mycket om nytron när det kommer till sidehilling te x så är ju min ett helt annat monster :nuts:
Efter endast en helg på fjällsidorna så är mina intryck att timbersledboggin gör under, o skinz framvagn gör inte lika markanta under. Förstå mig rätt ,framvagn är kanon men skillnaden är inte som dag o natt.
Underbara fotsteg osså har vi mattan,underbara mattan :nuts:
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Bort med kylaren under huven och montera nåt längst bak i tunneln, batteri under sadeln ev. lättviktsbatteri, bromshandtag med inbyggd parkeringsbroms och skrota det separata p-bromsoket, kapa bort kylflänsarna på bromsskivan, KN filter istället för luftburken, en annan tank där soppan ligger längre ner och bak m.m.
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
..o skinz framvagn gör inte lika markanta under. Förstå mig rätt ,framvagn är kanon men skillnaden är inte som dag o natt...
Vad är det som du inte riktigt är nöjd med? Hur känns den mot org.? Vad har blivit bättre osv.osv. Är lite frågvis då sambons bror går i tankar om att skaffa en Skinz framvagn 37". så skulle va gött med ett utlåtande om hur den fungerar på nytron. :)
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Vad är det som du inte riktigt är nöjd med? Hur känns den mot org.? Vad har blivit bättre osv.osv. Är lite frågvis då sambons bror går i tankar om att skaffa en Skinz framvagn 37". så skulle va gött med ett utlåtande om hur den fungerar på nytron. :)
Har kört 14mil med framvagn så jag vet inte om mitt utlåtande är nått att hänga i gran direkt. Jag är helnöjd ,tro mig. Men köp inte en skinz-framvagn för 10k o tro att det blir en Pro. Kolla in skinz dokumentären(youtube),tycker den stämmer bra överrens med intrycket jag fått.
It´s not a Pro but it moves the Nytro alot closer to it
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Har kört 14mil med framvagn så jag vet inte om mitt utlåtande är nått att hänga i gran direkt. Jag är helnöjd ,tro mig. Men köp inte en skinz-framvagn för 10k o tro att det blir en Pro. Kolla in skinz dokumentären(youtube),tycker den stämmer bra överrens med intrycket jag fått.
It´s not a Pro but it moves the Nytro alot closer to it
Okejokej! Haha, nä det tror jag inte heller på att det blir. Men ska ta å kika på den!
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Ja nu är säsongen officiellt över. 18,9 mil är ju tragiskt lite :-(
Ska under sommarn fila på att flytta batteriet under dynan(lättvikts batt så klart) o eve ta bort kylarn o fixa dit en tunnelkyl längst bak precis som sportsterdanne nämnde. Eve crmo styrstång o nytt styre. Borde kunna få bort några kg o framför allt flytta dom bakåt.

sent via Tapatalk 2
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Som bra att veta är att den röda articfjädern jag kör med är röd vit........om nån undrar för framtida set-ups

sent via Tapatalk 2
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Var ju upp till Grönfjäll för en dag för nån månad sen. Fick sån abstinens så jag var tvungen att hitta på nått.
Lyckades klota maskin utför en klippavsats. Hjula nästan 2 ggr framlänges över tre björkar o x antal varv rulltårta innan den stanna med avbruten stoppknapp o utan nyckel!!
Hitta otroligt nog nyckel som var böjd men fick igång maskin o allt verkade ha hållt förutom att skinz dynan lossna i bakkant......yamma quality!!! :nuts:

 

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Sjukt grymt projekt! Kommer bli kul och se hur mycket mer du kan lätta på denna skoter med 4-takts motorn i! :)
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
typ 1,5 år sedan förra inlägget. Lika bra att damma av denna tråd ist för att börja på en ny. Har haft en del annat pyssel (båt,bil,hus,familj mm o skoter) men framför allt inte haft tid att fixa nånstanns att ha bilder på för som vi alla vet är en byggtråd utan bilder booooring!!!

Snabb genomgång vad som hände säsongen 14/15
K&N filtersats köptes beggad som jag komplettarade med vevhusfilter mm o även en ROV

 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Gjorde en kopia av skinz dynans ram fast ca 5 cm lägre
pulverlacka plåten över avgassys
Litium batteri under nya dynan
Rotopax 8L reservdunk









 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Redo inför vinter 2015


Vägd fulltankad med alla vätskor inför säsongen 2015


Underbar säsong med en hel del fjällturer. Sluta med en incident i mars men fick dra fram maskin o tvärrikta den inför en oplanerad resa till Vougga i april. Klart värt!

 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Sedan i oktober har maskin stått i garaget nerplockad inför denna säsongs moddar
Raddelete med egengjord tunnelkylare gjort fr mcx kylelement
Crmo styrstång
titanstyre
rensa styret på knappar mm
Tillbaka med luftburk eftersom k&n filtersatsen inte funkar till backcountryåkning. Häver ur sig för mycket olja när man råkar lägga maskin upponer/rulla
Byter bort biltema dämpen o slänger på en tyst dämpare (...eftersom det är i ropet) som dessutom var mycket lättare
Ska även fixa dynan eftersom den vart stenhård...:Cry:
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Artic kylarvästkebehållare med egengjort fäste i alu.....handknackat :eek:hwell:



Dålig planering gjorde att det vart fel vinklar på siliconslangarna. Vart för vanskligt med den första så fick beställa ny

 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Två av tre kylare fick lämnas igen eftersom jag upptäckte ett par små hål i några svetsfogar
Här monterat ena sidan. Röret fram fick jag handbocka den sista biten,typ 3gr ,så den gick fri fr vxllådsaxeln. 135gr siliconslangen vart ruskigt smutt just under orginal batteri-uthak


 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Sluta gårkvällen med att skruva tillbaka boggin. Kändes som ett stort steg.
Fick dit kylarna

Ser lite ihopslängt ut men detta för att det ligger ett mcx180 kit o väntar så jag hoppas jag tänkt några steg längre o inte behöver flytta kylarna utan bara dra omm rören

Tog slut på slangklämmor men så här ska rören dras. Värmeskydda även slangen som kommer upp på v-sida