Skoter går slött på låga varv, gammal bensin?

jontewtf

Medlem
20 nov 2013
16
0
1
Tjena. Nu när det vart snöstorm så drog jag igång skotern idag efter ett år stillastående cirka. När jag kör så går skotern liksom slött på låga varv och tar ett tag att varva upp. Men sen på höga varv går den kanoners, det är även lite dålig tomgång då. Det var det inte förra vintern, men tänkte att det kanske är gammal bensin? Nån som vart med om detta? Även lite of-topic så undrar jag om nån har nån ide om varför den sliter rem? gör inställningarna på varioatorn nån skada om dom är fel? mvh.
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
mest troliga är väl gammalt bränsle, avgasventilerna kärvar, skit i förgasarna eller variatorerna kärvar någonstans.

att den sliter remmar kan vara linjeringen på variatorerna, dåliga motorkuddar eller något som är slut i variatorerna. typ bussningen i premiären, rullarna, glidklackarna i sekundärn mm.

skullle nog börja med byta bränsle rengöra avgasventilerna. Ganska fort gjort sen ut och prova igen.
fixa remslitaget kan vara lite mer göra med.
 

jontewtf

Medlem
20 nov 2013
16
0
1
mest troliga är väl gammalt bränsle, avgasventilerna kärvar, skit i förgasarna eller variatorerna kärvar någonstans.

att den sliter remmar kan vara linjeringen på variatorerna, dåliga motorkuddar eller något som är slut i variatorerna. typ bussningen i premiären, rullarna, glidklackarna i sekundärn mm.

skullle nog börja med byta bränsle rengöra avgasventilerna. Ganska fort gjort sen ut och prova igen.
fixa remslitaget kan vara lite mer göra med.
Tack för tips! Tror faktist jag måste göra rent förgasarna bara, för när jag primear eller chokar en stund och sen kör så drar den iväg direkt, tror nog att nått lågfartsmunstycke satt igen sig lite! :)