Behöver Polaris Expertis.

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Hej!

Gäller en Edge x 700 02.

Glykol problem, skall fylla på glykol. Har köpt Blå glykol, är det rätt?

Sedan, när jag väl fyller på så forsar allt ut under skotern. Hittade sen en typ nippel, som är helt öppen. Som glykolen försvinner ur. Jag har inget minne av att jag har tagit lös en sladd där eller liknande.

Vad ska sitta där ?

(KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT FÖRSTORA, NI SER BÄTTRE DÅ )

Bilder:




Sitter på denna slang som kommer ifrån kärlet:


Tack för hjälp / Mathias
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Slangklamern sitter för långt ut på den slangen
Säker att den int bara e fast klämd?

Som man ser på första bilden.
 
Last edited:

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Det ska gå en slang mellan mässingpipen och undre delen av topplocket där termostaten sitter. Sätt dit den så ska det nog fungera.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Okej, skall kolla det!

Nu när jag tömt systemet så kan man väl köra i vilken glykol som helst?
Men ringde Polaris, de trodde på blått så kör väl på det?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
färgen spelar ingen roll, skillnaden är om det är etylen eller propylen glykol. men nu då du har tömt systemet så är det ju bara fylla det du vill, och kom ihåg vad det var för glykol du slog i till nästa gång du ska fylla
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Fyllde på med Blå glykol nyss, efter knappt 2 minuter kom det upp röd glykol ovanpå den blåa i kärlet. Drog då genast bort slangen (Som tråden egentligen handlar om). För att tömma ut det.
Skall jag fylla på med blå nu igen eller hur ska jag göra?
Hur vet man att alla röd är borta? Och gör det något om de är lite rött kvar i systemet?
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Spola genom systemet med vattenslang om du vill vara på den säkra sidan att all röd är borta.
Såvitt jag har förstått så är det viktiga att inte blanda Etylen- och Propylen-glykol, så om du är osäker på vilka typer dom två är så skulle jag säga att du bör spola ur systemet så är du på den säkra sidan.
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Skillnaden på färger på glykol.


Blå =Etnylen "gammaldags" giftig
Grön =Propylen miljövänlig
Röd =Propylen longlife

Glykol är färglös och den färgas.

Det är det normala, även fast vissa tillverkare då och då har blandat färgerna efter eget tycke. Men läs på förpackningen för att vara säker vad du häller i.

En annan sak är att man ska inte blanda Propylen glykol med vanligt kranvatten då detta kan ge avlagringar i kylsystemet, ska blandas med destillerat vatten.. Vind användning av Propylen köp färdigblandad då denna också är känsligare för blandnings förhållanden.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Okej så då kan jag alltså inte spola ur systemet.. ?

Jag drog ju som sagt bort slangen där och lyfte skotern bak.. Finns det något annat sätt att tömma systemet?

Rött behöver alltså inte vara propylen, kan vara etylen också?
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Skillnaden på färger på glykol.


Blå =Etnylen "gammaldags" giftig
Grön =Propylen miljövänlig
Röd =Propylen longlife

Glykol är färglös och den färgas.

Det är det normala, även fast vissa tillverkare då och då har blandat färgerna efter eget tycke. Men läs på förpackningen för att vara säker vad du häller i.

En annan sak är att man ska inte blanda Propylen glykol med vanligt kranvatten då detta kan ge avlagringar i kylsystemet, ska blandas med destillerat vatten.. Vind användning av Propylen köp färdigblandad då denna också är känsligare för blandnings förhållanden.

Andra jag ser som skriver att man ska blanda med destilerat vatten, av vilken anledning skulle man inte kunna blanda med kranvatten?? en av anledningar till man har glykolan är ju just de att den har korrisionshämmande egenskaper. vi har drivit skoterverkstad men sluta pga av alla inbrott å har aldrig hört man eller sett att man ska blanda glykolen med destilerat vatten. Att blanda 30% glykol 70% vatten räcker för ett fullgott korrisionsskydd. men de bästa är att blanda 50/50.
Jag köper att man kan blanda med destilerat vatten då de inte innehåller salter eller mineraler, men det är inget måste eller man borde göra då glykolen i sig sköter korrisionsskyddet.
Rätta mig gärna om jag har fel, men aldrig hört de med destilerat vatten i glykol :)
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Okej, jag har köpt etylen glykol som är färdigblandad.

Hur ska jag göra? , snön börjar komma och skotern står still..
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Andra jag ser som skriver att man ska blanda med destilerat vatten, av vilken anledning skulle man inte kunna blanda med kranvatten?? en av anledningar till man har glykolan är ju just de att den har korrisionshämmande egenskaper. vi har drivit skoterverkstad men sluta pga av alla inbrott å har aldrig hört man eller sett att man ska blanda glykolen med destilerat vatten. Att blanda 30% glykol 70% vatten räcker för ett fullgott korrisionsskydd. men de bästa är att blanda 50/50.
Jag köper att man kan blanda med destilerat vatten då de inte innehåller salter eller mineraler, men det är inget måste eller man borde göra då glykolen i sig sköter korrisionsskyddet.
Rätta mig gärna om jag har fel, men aldrig hört de med destilerat vatten i glykol :)
Stämmer bra, går utmärkt att blanda med kranvatten... vi gör då det när vi blandar ut och säljer i olika koncentrationer på jobbet.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Skillnaden på färger på glykol.


Blå =Etnylen "gammaldags" giftig
Grön =Propylen miljövänlig
Röd =Propylen longlife

Glykol är färglös och den färgas.

Det är det normala, även fast vissa tillverkare då och då har blandat färgerna efter eget tycke. Men läs på förpackningen för att vara säker vad du häller i.

En annan sak är att man ska inte blanda Propylen glykol med vanligt kranvatten då detta kan ge avlagringar i kylsystemet, ska blandas med destillerat vatten.. Vind användning av Propylen köp färdigblandad då denna också är känsligare för blandnings förhållanden.
fel fel, varje glykolmärke har sin egen färg, finns inget sammanhängande med färgen om det nu inte är från samma tillverkare. har sett både grön och röd etylenglykol så att se på färgen vad det är för glykol går inte