Skillnad på Aktiv Karibo och Alaska?

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
gör det fanns faktiskt en proto typ karibo som det satt en 377.a i.med en sån motor kanske man kan köra fortare än 50 utan att vara rädd att topplocket kommer flygande ut genom huven.
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Jo, jag har faktiskt läst här på Snowmobile om en sån variant. Tydligen fanns någon prototyp med kedjehus i aluminium också.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Hade varit intressant å se 377-prototypen av Karibon. Hade inte varit dumt med en lite större motor i Karibon..undrar hur kedjehuset håller i längden?
Cdi-tändning och backväxel som standard var dem stora nyheterna på -90ians Karibo, enligt broschyren.
Äger själv en -89a å den har brytare.
Ang. Alaska XT så kom den -89 och var lite mer utrustad än "snik"-varianten. Bla. starkare motor, elstart, högre kammar på mattan, justerbar attackvinkel för boggien.
Och -90 så fanns bara XT-modellen att välja på.
 

MrPanther

Ny medlem
10 jan 2015
4
0
1
Ånge
Alaska hade samma utrustning från -87 när den första Alaskan kom & till -90 när dom slutade tillverka skotrar. Och vad det gäller "allt" som du skriver vet ja inte vart du hämtat info. Standard utrustning varv elstart, Handtagsvärme, elektrisk tuta, box bak & handtag för passagerare. Ryggstöd & pakethållare fanns som tillbehör.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Har man budgeten och det inte är av sentimentala skäl man vill ha en aktiv så tar man en Lynx Forest Fox...skulle påstå att den är bättre på alla punkter än både alaskan och karibon.
 

Sonar

Medlem
25 feb 2013
10
0
1
Luleå
Hej, frågan vad det är för skillnad mellan Karibo och Alaska....-Allt...det är nog lättare att nämna det som är gemensamt tror jag :weird:
Karibon är en HELT annan maskin, inte ens konstruerad av Aktiv, men det är inte Alaskan heller förståss :blink:

Karibon är som en del beskriver, en "lappmoppe", visserligen liten/smidig och lättkörd...MEN...den kan faktiskt kräva sin "man" att åka avancerat med då den är allt annat än stabil som en modern skoter är, både spårvidd och fjädring är annorlunda.
Alaskan däremot är mera en "typisk" 90 talare med hyfsad spårvidd/tyngd/fjädring och stabilitet samt mera motor.

Har haft äran att köra båda dessa modeller i alla möjliga varianter (+ otal andra maskiner med förståss) i tusentals mil och många år, och min personliga åsikt är att om man söker en maskin som Karibons typ, alltså lätt/smidig och mest för "ensam-åka" (Lynx GL250 är typ samma kategori) , så är Alaskan HELT att glömma, den har inte EN egenskap, som jag iaf, värderar hos Karibon, möjligtvis en GL250 då, men även den är tvåa bakom Karibon.

Söker man en lättkörd "normal" skoter, och inte är ute efter att snurra runt tallar i skogen och klättra som en get i bergen, så är nog Alaskan att föredra.

XT som någon undrade över, står för Xtra-Traction och dessa modeller hade högre kamhöjd (runt 19mm) än dåtidens "norm" på 16mm (typ Yokohama) och ibland mindre (Skega mfl.).

Så allt beror på vad man är ute efter, att Karibon är svårkörd på sitt sätt har jag sett många bevis på, kan nog enklast jämföras med motorcyklar, vill man cruisa lugnt å fint efter landsvägen och obland kanske lite småvägar så väljer man en hoj efter det, är man ute efter en suveränt lätt och hanterlig hoj i skogen kanske man väljer en Trial-125:a (Karibo) , och vill man ha det värsta i skogen och crossbanan med hopp och klättring och mycket motor så kanske en RMK eller Summit är rätt.

Har råkat ut för många personer som "vill testa" Karibon för set såg SÅ roligt och lätt ut när man fräser runt och slänger den hit å dit, boondocking, sidehilling osv..., åsså sätter" dom sig på den och kör iväg å...tippar.. :nuts:
Tänker inte på att det SER lätt ut när "Trial-grabbarna" studsar runt i skogen över och under hinder som stenbockar...men tro mig, det är INTE lätt, det kräver som sagt sin "man" :eek:h:
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Ja det har du rätt i att det behöver sin "man" då dom är otroligt instabil det gäller att ha tungan rätt i mun.
Men när man har bemästrat tekniken är dom ju helt underbar. Du bestämmer var du har skotern inte skotern som bestämmer vart den har dig i skillnad mot en nyare skoter.
 

Sonar

Medlem
25 feb 2013
10
0
1
Luleå
Helt rätt, faktum är att jag vågar påstå att INGEN maskin hänger med Karibon med rätt förare i "Trial-spåret" ...INGEN :) ,den som närmast har "hängt med" är en Lynx GL250, men när snön blev riktigt djup så "plogade" den mycket mera än Karibon och fastnade därför, samma när det blev för tvära kanter, stenar, plogkarmar mm och man måste av någon anledning krypa över, då var Karibons ledade boggie betydligt bättre...

Men...mina Karibo's har inte riktigt varit helt standard, det minsta jag gjort på dom är på en orörd originalmaskin alltid dubbat mattan (Yok.16mm) , satte i sk. "led-dubb" , en fyr eller fem -stjärnig dubb, typ 100 st. ...minns inte riktigt :confused:
Orsaken var att när man klättrade och snurrade och flängde runt på såna ställen där inte ens en modern skoter överhuvudtaget RYMS, så spann mattan utan fäste ned i backen och man kom inte vidare, detta blev 7-resor bättre med leddubben, makinen nästan stegrade sig när den kom ned i marken och man kunde klättra vidare över stock och sten :nuts:
Självfallet så hjälpte dubben även vid normal körning, absolut.

En original Karibo går varken fort eller är snygg eller lyxig...men bemästrar man körstilen och maskinen i sitt rätta element..så är den oslagbar, absolut ..och gör man det INTE så är den bara HEMSK ;)

Ta en titt på detta youtube-klipp, det är filmat för sisådären 11-12 år sedan, Karibon är tämligen original, endast dubbad matta, föraren är min äldsta son (kanske 9-10 år gammal då) och passageraren min yngsta.
Ni kan ju gissa hur han hanterade Karibon när han blev äldre :heh:

https://www.youtube.com/watch?v=TmPjh1QFBos
 

KariboBorgen

Medlem
26 jan 2013
20
0
1
ånge
Halloj här livar upp lite men såg ni surrade om en prototyp karibo nämligen jag som öger den och har varit i familjens ägor i ca 20år. Den går ännu och kedjehuset och så vidare håller och har hållt i alla år utan problem! MVH jesper